Adidas julkaisee virtuaalisen NFT-malliston, tuotteita voi ostaa kryptovaluutalla - Talous | HS.fi

Adidas julkaisee virtuaalisen NFT-malliston, tuotteita voi ostaa krypto­valuutalla

Adidaksen virtuaaliset tuotteet laitetaan esille digitaaliseen näyte­ikkunaan ja niitä voi ostaa virtuaali­valuutta ethereumilla.

Adidaksen logo yhtiön pääkonttorilla Saksan Herzogenaurachissa.

16.12.2021 19:46

Saksalainen urheiluvaatemerkki Adidas kertoo julkaisevansa ensimmäisen NFT-mallistonsa. Asiasta uutisoi muun muassa uutistoimisto AFP.

Ilmoituksellaan Adidas liittyy kasvavaan joukkoon yrityksiä, jotka ovat lähteneet mukaan NFT-ilmiöön.

Adidaksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Erika Wykes-Sneyd kutsui kasvavia digitaalisia markkinoita ”paikaksi, jossa on oltava”.

Hän kuvaili virtuaalisia markkinoita ”villiksi maailmaksi, jossa mahdollisuudet ovat rajattomat” .

NFT on vuonna 2017 kehitetty kryptoväline, joka tulee sanoista non-fungible token. Suomeksi käännettynä ”non-fungible” on ei-korvattavissa oleva tai korvaamaton, ja token kääntyy esimerkiksi kolikoksi tai poletiksi. NFT:t ovat pohjimmiltaan digitaalisia aitoustodistuksia.

Lue lisää: Digitaalisia omistusleimoja myydään kymmenillä miljoonilla päivässä. NFT-kauppojen piti olla kupla, mutta sen sijaan ne muokkaavat jo käsityksiämme siitä, mistä koostuu asioiden arvo.

Adidaksen virtuaaliset tuotteet laitetaan esille digitaaliseen näyteikkunaan ja niitä voi ostaa virtuaalivaluutta ethereumilla. Reutersin mukaan yhden Adidaksen NFT-tuotteen hinta on noin 716 euroa.

Mallisto julkaistaan perjantaina.

Adidaksen ilmoitus tulee vain päiviä sen jälkeen, kun sen suurin kilpailija Nike kertoi maanantaina ostavansa digitaalisia tennistossuja valmistavan RTFKT:n. Nikella on jo virtuaalinen markkinapaikka Roblox-alustalla.