Suksikauppa käy nyt kuumana, ja etenkin liukulumikengät viedään hyllyistä nopeasti – ”Kaikki, mitä saadaan myydään” - Talous | HS.fi

Suksikauppa käy nyt kuumana, ja etenkin liuku­lumi­kengät viedään hyllyistä nopeasti – ”Kaikki, mitä saadaan myydään”

Korona-aika on lisännyt ihmisten halua harrastaa liikuntaa ulkona ja yksin. Suksien kysynnässä tärkein tekijä ovat kuitenkin hyvät lumiolosuhteet.

Vantaalainen Emilie Paavola sovitti uusia monoja Jumbon Prismassa tiistaina. Avustamassa äiti Anne-Grethe Jensen-Paavola.

5.1. 2:00 | Päivitetty 5.1. 6:42

Pitkät pakkasjaksot, hyvä lumitalvi ja korona-aika ovat lisänneet suksien ja suksitarvikkeiden kysyntää merkittävästi. Näin kertoo SOK:n myyntipäällikkö Matti Viitanen, joskin kahdella ensin mainitulla tekijällä on paljon suurempi vaikutus tavaran kysyntään.

Viime talvena talviurheiluvälineiden myynti jopa kymmenkertaistui sitä edeltävään talveen verrattuna. Pulkat ja luistimet oli jo tammikuussa myyty monesta paikasta loppuun.

Lue lisää: Suksikaupassa käy kova kuhina – Pulkat ja luistimet on jo myyty monessa paikassa loppuun

Kuluvan sesongin myyntimäärät ovat Viitasen mukaan erittäin suuria, jopa verrattuna edelliseen koronan aikaiseen sesonkiin.

”Myynti on käynyt erinomaisella tasolla ja myynnin taso on ollut noin kaksinkertainen verrattuna viime vuoden vastaaviin lukuihin”, Viitanen sanoo.

”Hiihdon osalta myyntiin vaikuttavat aina olosuhteet. Kauppa lähtee heti käymään siellä, missä on lunta ja pakkasia.”

Korona-aika on kuitenkin Viitasen mukaan lisännyt ihmisten halua harrastaa liikuntaa ulkona ja yksilöllisesti.

"Olemme ottaneet poikkeustilanteen huomioon, ja meidän varausmäärämme hiihtotarvikkeiden toimittajille ovat ennätyssuuria."

Keskon vapaa-ajan kaupan johtaja Sami Kiisken mukaan maastohiihdossa on ollut havaittavissa buumi, joka alkoi jo vuonna 2020. Yhtenä isona syynä oli korona-aika, joka siirsi ihmiset ulos harrastamaan. Myynti on kasvanut myös kuluvana kautena.

”Nyt kun kausi alkoi poikkeuksellisen aikaisin Etelä-Suomessakin ja koko Suomessa oli talviolosuhteita, kauppa lähti heti kovalle tasolle. Marras-joulukuussakin kauppa on maastohiihdossa käynyt hyvin. Jos verrataan viime vuoden alkuun, ollaan korkealla tasolla myynnin suhteen.”

Vuoden 2021 kahdella ensimmäisellä viikolla nähtiin Viitasen mukaan todella suuria lukuja jopa vuoden kokonaismyynnin osalta. Tuolloin myyntiluvut olivat hänen mukaansa lähes yhtä suuria kuin koko edellisen myyntisesongin aikana.

”Silloin pandemiatilanne oli vaikea, koko Suomessa oli hyvät hiihtokelit ja sitä kautta ihmiset liikkuivat ulkona todella paljon. Tämä näkyi suoraan kysynnässä.”

”Viime talvisesonki oli alkukaudesta niin poikkeavan kova, että tietyt tavarat alkoivat jo loppumaan loppusesongista. Tämän syksyn hyvä myynti tulee siitä, että viime sesongissa tavara loppui osittain kesken.”

Globaalit toimitusvaikeudet raaka-aineiden ja logistiikan kohdalla ovat Viitasen mukaan näkyneet myös suksien ja suksitarvikkeiden saatavuudessa.

"Valmistuspäässä ja materiaaleissa on ollut toimitusviivästyksiä, ja myös globaali konttiliikenne aiheuttaa omat viivästyksensä. Se kertautuu monessa paikassa.”

Helsinkiläinen Maria Lalla katseli pojalleen uusia monoja tiistaina Jumbon Prismassa.

Tavaraa saapuu kuitenkin kauppojen hyllyille jatkuvasti, joskin joidenkin yksittäisten tuotteiden kohdalla voi Viitasen mukaan olla hetkellistä pulaa. Alkaneen vuoden ensimmäiset viikot voivat mitä todennäköisimmin tuoda hänen mukaansa piikin kysyntään.

Myös Kiisken mukaan toimitusvaikeuksia on Keskon kohdalla ollut pääosin joissain tietyissä merkeissä tai malleissa, mikä johtuu osin globaalin toimitusketjun vaikeudesta ja osin kysynnästä.

”Toki olemme reagoineet myös hyvin, koska tämä perustuu ennakkokauppaan. Tavaraa pitää tilata jo vuotta ennen sesonkia. Olemme tehneet hyvät ennakkokannat, eli meillä on tavaraa hyvin ja sitä on tulossa koko ajan.”

Yksi tuote, jota on Viitasen mukaan kannettu hyllyistä koteihin poikkeuksellisen nopeasti, on liukulumikengät. Tuotteen kysyntä nousi hänen mukaansa jo viime sesongissa erittäin korkealle.

”Niitä myytiin erittäin suuria määriä jo ennen kuin lunta tuli. Nyt käytännössä kaikki, mitä saadaan myydään hyvinkin nopeasti.”

Ihmiset ostavat Kiisken mukaan suksien ja tarvikkeiden lisäksi myös teknisiä hiihtovaatteita. Suksien kohdalla perinteinen tyyli on ohittanut vapaan, sillä välineet ovat kehittyneet perinteisen kohdalla todella paljon.

”On olemassa esimerkiksi karvapohjasuksia, jotka toimivat vähän joka kelillä, jolloin pitovoiteiden kanssa ei tarvitse pelata. Niiden käytöstä on tullut niin helppoa ja niillä pääsee hyviin fiiliksiin jo ihan alkumetreistä alkaen, kunhan on valinnut ammattilaisen kanssa oikealle painolle olevat sukset.”

Myös Viitasen mukaan suksissa ja suksitarvikkeissa korostuvat helppous ja helppokäyttöisyys. Lisäksi lasten suksipaketit ovat käyneet hyvin kaupaksi.

”Suunta suksissa on ehkä se, että karvapohjasukset ja pitopohjasukset eli helppokäyttöiset, voiteluvapaat tuotteet nousevat entistä enemmän koko ajan. Harrastamisesta haetaan helppoutta.”

”Tämä näkyy meillä myös voidekaupassa. Nestemäisten voiteiden myynti kasvaa koko ajan. Ne ovat helppoja ja nopeita laittaa suksen pohjaan, eivätkä ne vaadi erikoisvälineitä.”

”Esimerkiksi sulatusraudalla ei tarvitse alkaa sulattaa voidetta pohjaan, vaan voide voidaan levittää siihen helposti ja sen jälkeen korkittaa ja harjata suksi. Tämän jälkeen suksi on käyttövalmis.”

Artikkeliin liittyviä aiheita