Kiinalaisyritysten valta maailmalla kasvaa nopeasti – nyt maailmanvalloituksen tiellä on enää maan oma hallitus - Talous | HS.fi

Kiinalaisyritysten valta maailmalla kasvaa nopeasti – nyt maailmanvalloituksen tiellä on enää maan oma hallitus

Kiinalaisyritykset valtaavat vaivihkaa maailmanmarkkinoita.

Tiktokin omistajayritys Bytedance on onnistunut hajauttamaan globaalin liiketoimintansa. Turvahenkilö Bytedancen toimistolla Pekingissä kesällä 2020.

11.1. 2:00 | Päivitetty 11.1. 10:21

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Saksan Saarlandiin aletaan rakentaa akkulaitosta vuonna 2022.

Vuodessa 24 gigawattia tuottavasta tehtaasta tulee yksi Euroopan suurimpia, ja lisäksi se tarjoaa jalansijan kiinalaisille akkuvalmistajille. Laitoksen rakennuttava yritys S Volt valtaa kovaa vauhtia markkina-asemia Kiinan ulkopuolelta. Samoin tekevät monet muut kiinalaisyhtiöt, kuten BYD ja CATL. Globaali johtoasema alalla on osa Kiinan hallituksen korkean tason suunnitelmaa.

Vain muutama vuosi sitten Kiina Oy melkein kaatui.

Vuonna 2014 kiinalaiset yritykset alkoivat haalia Euroopasta ja Yhdysvalloista omaisuutta, kuten tunnettuja brändejä ja kiinteistöjä. Shoppailu saavutti huippunsa vuonna 2016, kun kiinalaiset yritykset käyttivät yli 170 miljardin euron arvosta varoja ulkomaisiin yrityskauppoihin.

Sen jälkeen kaupankäynti hiljeni.

Kiinan viranomaiset huolestuivat, kun maan pääomasta hupeni valtava määrä dollareita näyttäviin hankintoihin, muun muassa jalkapallojoukkueisiin. Kohdemaiden lainsäätäjät taas huolestuivat investointeihin liittyvistä turvallisuusuhkista.

Kun Kiinan ja Yhdysvaltojen suhteet heikkenivät vuonna 2018, heikkeni kiinalaisyritysten ostokykykin. Vuonna 2021 Kiinasta tehtiin vähemmän ulkomaan yrityskauppoja kuin vuosikymmeneen.

Kiina Oy kukoistaa ja kasvaa orgaanisesti kohdemaissaan.

Kiinalaisten jetset-johtajien isojen kauppojen hiipuminen on nähty Kiinan liikemaailman vetäytymisenä. Näin ei todellakaan ole.

Kiinalaisyhtiöistä on vain tullut entistä kurinalaisempia. Ne eivät enää ostele jalkapallojoukkueita Italiasta tai pilvenpiirtäjiä New Yorkista. Ne tekevät pienempiä, vähemmän huomiota herättäviä yrityskauppoja.

Moni ei ostakaan ulkomaista yritystä vaan perustaa samoille markkinoille oman tytäryhtiön.

Kiinalaisyritykset tekivät viime vuonna 115 miljardin euron arvosta suoria ulkomaan sijoituksia, minkä perusteella Kiina oli maailman suurin kansainvälinen sijoittaja.

Vaikka jotkut investoinneista olivat yritysjärjestelyjä, suuri osa oli ulkomaan toiminnan tuottojen uudelleensijoittamista. Toisin sanoen Kiina Oy kukoistaa ja kasvaa orgaanisesti kohdemaissaan.

Kiinaan syntyi ulkomaisia tehtaita 1980- ja 1990-luvuilla, ja nyt huippuluokan kiinalaisia tehtaita perustetaan kehittyneille markkinoille. S Voltin akkutehdas Saksassa on tästä hyvä esimerkki.

Moni näistä yrityksistä kehittää liiketoimintamalliaan yrittäessään sopeutua kiinalaisinvestointeja hylkivään maailmaan.

Tämä trendi jatkuu, ja vuonna 2022 nähdään kaksi muutakin trendiä. Ensinnäkin Kiina yrittää valloittaa osuutta huipputeknologian maailmanmarkkinoilta.

Akkutuotanto on hyvä esimerkki. Kiinalaisyritysten uskotaan valtaavan litiumakkumarkkinat vuoteen 2025 mennessä. HSBC-pankin mukaan kiinalaisyritysten sähköajoneuvojen akkutuotanto kasvaa vuoden 2020 noin 300 gigawattitunnista noin 1 730 tuntiin vuonna 2025.

Tässä ajassa muun maailman tuotanto kasvaa 59 gigawattitunnista 1 074:een. Kiinalaisyritykset ostavat maailmanmarkkinaosuuden rakentamalla tehtaita ulkomaille, sanoo Hilary Lau lakitoimisto Herbert Smith Freehillsistä.

Vuoden 2022 toinen trendi on toimintamallien muutos.

Huawein kaltaiset kiinalaisyhtiöt ovat joutuneet Yhdysvaltojen ja muiden maiden lainsäätäjien hampaisiin kansallisen turvallisuuden vuoksi. Kiinan lainsäätäjät ovat ahdistelleet maansa yrityksiä jokseenkin samasta syystä.

Kiinan kyberavaruutta hallinnoiva viranomainen CAC rankaisi heinäkuussa kyytipalvelu Didi Globalia tietoturva-asioista, minkä seurauksena vastikään New Yorkin pörssiin listautuneen yhtiön kurssi romahti.

Maailmanmarkkinoille halajavat kiinalaisyritykset joutuvat navigoimaan näillä vaarallisilla vesillä. Jotkut oppivat purjehtimaan.

Esimerkiksi Tiktokin omistajayritys Bytedance on onnistunut hajauttamaan globaalin liiketoimintansa. Sen kiinalaista sosiaalista mediaa nimeltä Douyin hallinnoidaan Pekingistä.

Tiktokin omistaa kuitenkin Cayman-saarilla sijaitseva holding-yhtiö, ja johtajat työskentelevät Singaporen ja Los Angelesin toimistoissa. Pekingin viranomaiset eivät näin pääse yhtä helposti sekaantumaan kansainväliseen bisnekseen.

Vaatteita myyvä verkkokauppa Shein on samoin sovittanut toimintarakenteensa aikamme vaatimuksiin.

Se on maailman nopeimmin kasvava muotiyritys, joka valmistaa vaatteet Kiinassa, muttei myy niitä siellä. Se myy mobiilisovelluksensa kautta suoraan amerikkalaisille ja eurooppalaisille kuluttajille. Sen on helpompaa välttää kotimaan sääntely, kun yhtälössä ei ole mukana kiinalaisia kuluttajia. Yrityksen voi olla helpompaa listautuakin ulkomaille.

Yhä useampi kiinalainen nettiyhtiö muokkaa toimintamallejaan välttääkseen kotimaan poliittiset riskit.