Kysely: Moni suomalainen käyttää suoratoistopalveluita tietämättä, kuinka paljon ne maksavat - Talous | HS.fi

Kysely: Moni suomalainen käyttää suoratoistopalveluita tietämättä, kuinka paljon ne maksavat

Runsas kolmasosa oli kyselyn mukaan lakkauttanut tilauksensa, koska palvelun sisältö ei vastannut odotuksia.

Suomalaisten suosikkidigipalveluita ovat videoiden suoratoistopalvelut.

5.1. 10:00 | Päivitetty 5.1. 11:48

Kolmasosa suomalaisista käyttää esimerkiksi Netflixin ja Spotifyin kaltaisia suoratoistopalveluita tietämättä, kuinka paljon ne todellisuudessa maksavat. Teknologiayhtiö Qvikin teettämän valtakunnallisen kyselyn mukaan 32,5 prosenttia suomalaisista ei tarkkaile tilaamiensa digitaalisten palveluiden laskuja.

Yli viidesosa antaa laskutuksen juosta automaattisesti seuraamatta sen tarkemmin maksettuja laskuja. Kyselyn mukaan useampi kuin joka kymmenes haluaisi hallita digipalveluiden tilauksiaan paremmin.

Yli puolet suomalaisista on tilannut ainakin yhden uuden videosuoratoistopalvelun, e-kirjapalvelun tai muun digitaalisen palvelun vuoden sisällä.

Kyselyn mukaan yli viidesosa suomalaisista on laittanut tilaukseen kuluneen vuoden aikana 2–3 uutta digipalvelua ja 56,8 prosenttia on käyttänyt ainakin yhtä uutta palvelua vuoden sisällä.

"Suomalaiset kokeilevat nyt uusia palveluita hurjaa vauhtia. Palveluista luovutaan nopeasti ja palveluiden määrä lisääntyy valtavasti, eli digipalveluiden markkinat kehittyvät kiivaasti”, sanoo Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen tiedotteessa.

Neljä kymmenestä suomalaisista ei ole ottanut yhtään uutta palvelua vuoden aikana käyttöönsä.

Suomalaisten selvällä enemmistöllä (60,6 %) on käytössään 1–3 kuukausimaksullista digipalvelua. Kyselyn mukaan runsas viidesosa suomalaisista ei kuitenkaan tilaa yhtään digitaalista palvelua säännöllisesti. Esimerkiksi 65–75-vuotiaista yli kolmasosa (34,6 %) kuuluu tähän ryhmään.

Tutkimuksessa selvitettiin myös, miksi suomalaiskuluttajat ovat katkaisseet digitaalisen palvelun säännöllisen tilauksen. Runsas kolmasosa oli lakkauttanut tilauksensa, koska palvelun sisältö ei vastannut odotuksia.

Lähes kolmasosa suomalaisista kertoi lakkauttaneensa palvelun, koska se tuntui liian kalliilta.

Noin neljäsosa kertoi vain halunneensa kokeilla palvelua. Useampi kuin joka kymmenes ilmoitti lopettaneensa tilauksen, koska löysi vastaavan palvelun jostakin halvemmalla tai ilmaiseksi.

Suomalaisten suosikkipalveluita ovat videoiden suoratoistopalvelut kuten Netflix, HBO ja Cmore, joita käyttää lähes 60 prosenttia suomalaisesta. Musiikkipalvelut kuten Spotify sekä Apple Music ovat noin kolmasosan suosiossa.

Sähköiseen kyselyyn vastasi Suomessa tuhat henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Otos edustaa suomalaisia 18–75-vuotiaita. Kyselytutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä, ja sen toteutti tutkimusyhtiö Bilendi.

Oikaisu 10.1.2021 klo 11.15: Toisin kuin jutussa aiemmin väitettiin, kysely ei edusta koko aikuisväestöä vaan 18–75-vuotiaita. Kyselyn virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä, ei prosenttia.

Artikkeliin liittyviä aiheita