Omikron painaa maailmaa, mutta Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden osakekurssit nousivat alkuviikosta jyrkästi, nousun takaa löytyy yksi investointipankki - Talous | HS.fi

Omikron painaa maailmaa, mutta Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden osakekurssit nousivat alkuviikosta jyrkästi, nousun takaa löytyy yksi investointipankki

Yhdysvaltalainen Citigroup julkaisi maanantaina myönteisen katsauksen eurooppalaisten lentoyhtiöiden näkymistä.

Finnairin matkustajakoneita Helsinki-Vantaan lentokentällä syyskuussa.

5.1. 9:36 | Päivitetty 5.1. 11:28

Lentoyhtiö Finnairin ja sen kilpailijoiden osakekurssit ovat aloittaneet uuden vuoden selvässä nousussa. Yhtiöiden osakkeet ovat kohonneet tällä viikolla yli kymmenen prosenttia Euroopan pörsseissä, vaikka koronaviruksen omikronmuunnos jyllää ympäri maailman.

Koronatapausten raju kasvu voi johtaa uusiin matkustusrajoituksiin, mikä pitäisi jälleen yhtiöiden asiakkaat poissa lentokoneista.

Finnairin kurssi nousi tämän vuoden kahtena kaupankäyntipäivänä 12,2 prosenttia, saksalaisen Lufthansan 13,7 prosenttia ja pohjoismaisen SAS:n 20 prosenttia.

British Airwaysin emoyhtiö IAG:n kurssi puolestaan hyppäsi pelkästään tiistaina 11,3 prosenttia. IAG:n osakkeen päänoteerauspaikka Lontoo pörssi oli maanantaina kiinni ja osake otti tiistaina kiinni verrokkiosakkeidensa nousua.

Keskiviikkona puolen päivän aikoihin lentoyhtiöiden nousu näytti pysähtyneen. Esimerkiksi Finnairin osakkeen hinnasta oli kadonnut kello 11.30 mennessä noin kaksi prosenttia.

Koronatilanteessa on merkkejä pandemian helpottamisesta. Evli Pankin analyytikko Joonas Ilvonen sanoo, että omikronin nopea leviäminen voi vauhdittaa pandemian loppua, vaikka joulukuussa tilanne näytti siltä, että lentoliikenteen elpyminen siirtyy pitkälle. Lentoyhtiöiden kurssit niiasivat joulukuussa omikronmuunnoksen levitessä nopeasti maailmassa.

Lentoyhtiöiden tämän viikon kurssinousuun on osaltaan voinut vaikuttaa yleinen kurssinousu alkuvuonna eli osakemarkkinoiden niin sanottu tammikuuilmiö.

Sijoittajat tarkkailevat nyt lentoyhtiöiden matkustajamäärien elpymistä.

”Finnairin kuukausittaiset matkustajaluvut ovat nousseet pohjista ja jatkaneet elpymistään, mutta millä kulmakertoimella nousu jatkuu. Kuinka paljon nousukerroin voi loiventua uusien mahdollisten rajoitusten takia?” Ilvonen arvioi.

Finnairin matkustajamäärät vajosivat ensimmäisenä koronavuonna 2020 vain muutamaan prosenttiin vuoden 2019 matkustajamääristä. Viime vuonna marraskuuhun mennessä matkustajamäärät olivat elpyneet noin 20–30 prosenttiin vuoden 2019 määristä. Yhtiö julkisti joulukuun tiedot viime vuodelta keskiviikkona aamulla.

Iivosen mielestä omikronmuunnoksen vaikutuksia ei vielä ollut kummemmin havaittavissa.

”Kasvu olisi kuitenkin ollut ripeämpää ilman omikronia, ja uskomme virusmuunnoksen edelleen aiheuttavan epävarmuutta palautumisen kulmakertoimelle seuraavien kuukausien aikana. Yhtiö kuljetti joulukuussa 602 700 matkustajaa, eli noin 551 prosenttia vertailukautta enemmän”, Iivonen sanoo.

Iivonen arvioi Finnairin matkustajamäärien nousujohteisen kehityksen jatkuvan tänä vuonna.

”Loppuvuoden 2021 lukuihin voi tulla laskupainetta vuoden 2022 alun aikana rajoitusten takia, mutta en usko matkustamisen loppuvan samalla tavalla kuin vuonna 2020”, Ilvonen sanoo.

Osa sijoittajista ennakoi matkustuksen elpymistä ja rajoitusten purkua Aasiassa. Yhdysvaltalainen Citigroup julkaisi uutistoimisto Bloombergin mukaan maanantaina myönteisen katsauksen seuraamistaan eurooppalaisista lentoyhtiöistä.

Amerikkalaispankki nosti katsauksessaan Lufthansan sijoitussuositusta harvinaisesti suoraan kahdella pykälällä tasolle ”osta” tasolta ”myy” ja Air France KLM:n suositusta tasolle ”neutraali”.

Citigroupin analyytikot katsovat, että kaukoliikenteen lentoyhtiöt hyötyvät yritys- ja Atlantin ylittävän liikenteen elpymisestä. Lufthansa hyötyy erityisesti Aasian ja Kiinan reittien uudelleen avautumisesta, uutistoimisto Reuters siteerasi Citigroupin katsausta.

Finnair pitää päämarkkina-alueenaan Aasiaa, joten myös se voisi hyötyä maanosan lentoreittien avautumisesta.

Finnair arvioi lokakuun lopussa, että se odottaa Aasian avautuvan lentomatkustajille parantuneen rokotekattavuuden ansiosta ”merkittävämmin” kuluvan kuluvan vuoden alussa Kiinaa lukuun ottamatta.

Yhtiö ohjeisti, että Kiinan lentomatkustus avautuu vasta kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon jälkeen syksyllä, mutta Etelä-Korean ja Japanin jo vuoden alussa.

Lokakuun jälkeen tautitilanne on heikentynyt selvästi, eikä yhtiö ole päivittänyt ohjeistustaan sen jälkeen.

Päivitys on luvassa viimeistään neljännen neljänneksen osavuosikatsauksen julkistuksen yhteydessä helmikuun puolivälissä.

Artikkeliin liittyviä aiheita