Koronaviruksen raju leviäminen ahdistaa pankkeja: Tartunnat nelinkertaistuneet OP:ssa, osa pankeista joutuu karsimaan palveluja poissaolojen takia - Talous | HS.fi

Koronaviruksen raju leviäminen ahdistaa pankkeja: Tartunnat nelinkertaistuneet OP:ssa, osa pankeista joutuu karsimaan palveluja poissaolojen takia

OP-ryhmässä, Nordeassa ja Danskessa sairauspoissaolot ovat lisääntyneet koronaviruksen takia. Esimerkiksi Danske joutuu rajoittamaan palvelujaan omikron-muunnoksen rajun leviämisvauhdin takia.

Koronavirus aiheuttaa haasteita pankeille. Kuvassa OP-ryhmän, Nordean ja Danske Bankin rakennuksia Helsingissä.

7.1. 16:25

Koronaviruksen omikron-muunnoksen raju leviäminen Suomessa vaikeuttaa pankki- ja finanssipalveluiden toimintaa.

Danske Bank kertoi perjantaina verkkosivuillaan asiakkailleen, ettei se pysty juuri nyt tarjoamaan normaalia palvelutasoa koronaviruksen takia.

”Pahentunut koronavirusepidemia vaikuttaa tällä hetkellä kykyymme palvella asiakkaitamme puhelin- ja viestipalveluissa sekä konttoreissa. Käsittelemme meille saapuneet yhteydenotot niiden saapumisjärjestyksessä. Pahoittelemme tilannetta ja kiitämme asiakkaitamme kärsivällisyydestä!” kirjoitettiin yhtiön verkkosivuilla.

Dansken asiakaspalvelusta vastaava johtaja Heli Pienkeroinen kertoo, että pankki on joutunut rajoittamaan palveluitaan omikronin aiheuttamien sairastapausten ja altistumisten vuoksi.

”Turvaamme kaikissa tilanteissa asiakkaille peruspankkipalvelut, kuten käteisen nostamisen, rahan siirrot ja pankkitunnusten luovuttamisen. Tämän vuoksi muissa palveluissa voi joutua hetkittäin odottamaan pidempään”, Pienkeroinen kirjoittaa HS:lle sähköpostitse.

"Koska konttoreiden palveluihin kohdistuvaa palvelua on jouduttu rajoittamaan poissaolojen vuoksi ja koronan vaatiman turvallisen asioinnin järjestelemiseksi, on tämä näkynyt puhelinpalvelussa merkittävästi kasvaneena kysyntänä ja näin myös pidempinä vasteaikoina”, hän jatkaa.

Danske on Suomeen myönnettyjen lainojen perusteella OP:n, Nordean ja Kuntarahoituksen jälkeen Suomen neljänneksi suurin luottolaitos. Sillä on lainoista 9 prosentin markkinaosuus.

Koronavirus aiheuttaa haasteita myös Suomen finanssijäteissä. Esimerkiksi OP-ryhmässä koronavirustartunnat nelinkertaistuivat joulukuussa aikaisempiin kuukausiin verrattuna.

”Vaikutus on ollut merkittävä”, sanoo OP-ryhmän turvallisuusjohtaja Harri Uusitalo. Hän johtaa myös OP:n korona­koordinaatio­ryhmää.

”Ihmiset tekevät meillä hyvin paljon etätyötä, joten tartunnat ovat tulleet lähtökohtaisesti siviilielämän puolelta”, Uusitalo sanoo.

OP on yksi Suomen suurimmista työnantajista. Se työllistää yhteensä lähes 13 000 henkilöä. Uusitalo ei halua avata, kuinka moni OP:n työntekijä oli joulukuussa koronavirustartunnan takia sairauslomalla.

”Emme halua absoluuttista lukumäärää kertoa, emmekä edes välttämättä tiedä sitä, sillä kyse on terveystiedosta, eikä työntekijän ole pakko sitä ilmoittaa”, Uusitalo sanoo.

Suomen Pankin tietojen mukaan OP-ryhmä on Suomessa toimivista pankeista suurin. Sillä on esimerkiksi muille kuin rahoituslaitoksille myönnetyistä lainoista noin 35 prosentin markkinaosuus.

Myös Nordeassa koronavirus on aiheuttanut vuodenaikaan nähden ”hieman tavanomaista enemmän” sairauspoissaoloja. Yhtiön mukaan poissaolot eivät kuitenkaan vaikuta pankin palveluiden saatavuuteen.

Nordea on Suomessa myönnettyjen lainojen perusteella Suomen toiseksi suurin pankki noin 25 prosentin markkinaosuudellaan. Pankin HS:lle lähettämän sähköpostin mukaan sen henkilökunnasta noin puolet tekee tällä haavaa etätöitä.

”Asiakkaat hoitavat suuren osan pankkiasioinnistaan mobiili- ja verkkopankissa tai puhelinpalvelussamme. Konttoreissa palvelemme ajanvarauksella, ja hoidamme suuren osan asiakastapaamisista myös etätapaamisina. Seuraamme tilannetta koko ajan aktiivisesti. Koko koronapandemian aikana pankki on palvellut asiakkaitaan normaalisti”, yhtiön sähköpostissa kirjoitetaan.

Vaikeasta tautitilanteesta huolimatta myös OP on pystynyt järjestämään toimintansa lähes täysin normaaliolosuhteiden mukaisesti.

”Joissain tilanteissa olemme saattaneet joutua siirtämään esimerkiksi lainaneuvotteluja karanteenien takia, mutta ei voi sanoa, ettemme pystyisi koronan takia järjestämään lainaneuvotteluja tai kassapalveluja. Hyvin olemme pystyneet koko pandemian ajan joustamaan toimintaamme.”

OP kiristi marraskuussa etätyöohjettaan. Nyt pääsääntö on, että tarpeettomia kohtaamisia vältetään ja asiakkaita yritetään palvella mahdollisuuksien mukaan sähköisesti. Uusitalo tosin korostaa, että tarvittaessa asiakkaita tavataan yhä myös fyysisesti.

Koronaviruksen tartuntaluvut pyörivät Suomessa nyt noin 10 000 päivittäisen tartunnan hujakoilla. Terveydenhuollon asiantuntijat ovat arvioineet, että koronaviruksen osalta pahin tartuntapiikki on vasta edessä.

HS kertoi tiistaina, että kovaa kasvavat tartuntamäärät jännittävät ja mietityttävät isoissa, huoltovarmuuden kannalta tärkeissä yrityksissä, joissa iso osa työstä on pakko tehdä työpaikalla.

Lue lisää: Tartuntamäärien kova kasvu huolettaa Postissa ja Valiolla: ”Meitä haastaa nyt erityisesti altistuneiden jääminen kotiin”

OP:n Uusitalo sanoo, että se tulee väistämättä haastamaan myös OP:n toimintaa.

”Jaan sen huolen, mikä yhteiskunnassa on koronavirukseen liittyen olemassa. Tämä on ollut hankalaa ja hankalaa tulee olemaan varmasti myös jatkossa”, Uusitalo sanoo.

”Olemme huoltovarmuuden kannalta kriittinen organisaatio. Meillä on esimerkiksi rahahuollon ja vakuutuskäsittelyn kaltaista toimintaa, jota ei ole käytännössä mahdollista keskeyttää. Tarvittaessa olemme valmiita priorisoimaan tehtäviä.”

Lisääntyneiden tartuntojen ja karanteenien suhteen OP:lla on päättäjien suhteen selkeä toive.

”Jos karanteenin keston lyhentämiseen löytyy lääketieteelliset perusteet, niin OP on erittäin kiitollinen, jos eristyksen kestoa voitaisiin lyhentää.”

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) esitti keskiviikkona karanteenin ja eristyksen lyhentämistä viiteen päivään. Nykyisin kesto on kymmenen päivää.