Hesburgerin työoloja kritisoitiin voimakkaasti viime vuonna, mutta ketjun myynti palautui pandemiaa edeltäneelle tasolle - Talous | HS.fi

Hesburgerin työ­oloja kritisoitiin voimakkaasti viime vuonna, mutta ketjun myynti palautui pandemiaa edeltäneelle tasolle

Pikaruokaketju sai myyntinsä kasvuun tilausten mukaan pakkaamisella, vaikka ketjulla oli vaikeuksia saada työvoimaa työolokeskustelun keskellä.

Hesburgerin myynti Suomessa kasvoi viime vuonna kahdeksan prosenttia.

11.1. 12:04

Ravintolaketju Hesburgerin myynti Suomessa palautui viime vuonna koronapandemiaa edeltäneelle tasolle, vaikka yhtiöllä oli vaikeuksia saada työvoimaa ja sen työoloista keskusteltiin vilkkaasti julkisuudessa.

Hesburger kertoo, että sen verollinen myynti Suomessa kasvoi viime vuonna kahdeksan prosenttia edellisvuodesta eli 234 miljoonaan euroon. Vuonna 2020 myynti putosi seitsemän prosenttia.

”Viime vuosi oli olosuhteisiin nähden hyvä. Ravintoloissamme jouduttiin venymään poikkeuksellisen paljon, sillä kesä oli todella kiireinen, tilausten mukaan pakkaaminen työllisti tavallista enemmän ja samaan aikaan koko ravintola-ala kärsi henkilöstöpulasta”, sanoo Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela tiedotteessa.

Hesburger kertoo, että se on pyrkinyt helpottamaan edelleen jatkuvaa henkilöstöpulaa ”poikkeuksellisen mittavilla” rekrytointikampanjoilla. Työoloihin liittyvän julkisen kritiikin keskellä yhtiö avasi viime vuonna henkilöstölle anonyymin palautekanavan ja perusti palvelupuhelimen, josta henkilöstömme saa tukea työsuhdeasioissa.

Lue lisää: Hesburgerit ja Subwayt sulkevat oviaan, ja gourmet-ravintolatkin ovat pulassa, kun historiallinen työ­voima­pula kurittaa ravintola-alaa – ”Ei tullut yhtään hakemusta”

Koko Hesburger-ketjun verollinen myynti oli viime vuonna noin 360 miljoonaa euroa mukaan lukien Suomen ulkopuoliset ravintolat.

Suomen lisäksi Hesburger toimii Baltian maissa, Venäjällä, Saksassa, Bulgariassa, Ukrainassa ja Valko-Venäjällä. Ulkomailla ketjun verollinen myynti oli viime vuonna 126 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 17 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

”Koronarajoitukset ovat vaihdelleet vuoden aikana maakohtaisesti erittäin paljon. Kotiinkuljetus, autokaistat ja mukaan pakkaaminen ovat olleet ulkomailla pääasialliset myyntitavat koko vuoden”, sanoo Hesburgerin operatiivinen johtaja Vesa Viitanen.

Yhtiö avasi viime vuonna Liettuan Kaunasiin logistiikkakeskuksen ja majoneesitehtaan, mikä yhtiön mukaan helpottaa merkittävästi sen logistiikkaa ulkomailla.