Tietokirjailija ja konsultti Heikki Peltola toivoo, että legendaarinen Stockmann säilyisi Helsingin katukuvassa. ”Stockalla on hieno tarina. Aikoinaan kun siellä kävi, niin asiakas tunsi itsensä tärkeäksi, ja niin tunsivat myyjätkin”, Peltola sanoo.

Heikki Peltola tuntee Suomen kaupat paremmin kuin kukaan, ja hänen mielestään S-ryhmä on jo vaarallisen suuri – ”Olisin huolissani, jos Lidliä ei olisi”

Suomalaiset käyvät kaupassa harva se päivä, mutta kuinka usein todella pohdimme, miksi valitsemme tietyn liikkeen ja millaista työtä sen eteen on tehty? Heikki Peltola on koonnut suomalaisen kaupan menestystarinoita yksiin kansiin. Hän kertoo, mistä tunnistaa hyvän kaupan.


6.3. 2:00 | Päivitetty 6.3. 6:20

Mistä tunnistaa hyvän kaupan?

Kysymys voi aluksi kuulostaa oudolta. Kai kauppa on hyvä silloin, kun sieltä saa sen, mitä tarvitsee.

Kuitenkin kahdenkymmenen viime vuoden aikana noin 70 kauppaketjua eli noin joka kolmas on kadonnut markkinoilta. Tilalle on tullut uusia, ja jotkut ovat menestyneet ja kohonneet suomalaisen kauppataivaan tähdiksi.