Venäläisille lentoyhtiöille on vuokrattu yli 10 miljardin dollarin edestä lentokoneita, mutta omistajat eivät ehkä saa koneita koskaan takaisin

Venäjä näyttää estäneen vuokrattujen lentokoneiden palauttamisen omistajilleen.

Muun muassa valtio-omisteinen Aeroflot on tuonut vuokrattuja koneitaan Venäjälle pakotteiden ulottumattomiin.

9.3. 15:47 | Päivitetty 9.3. 17:26

Venäläisyhtiöille lentokoneita vuokranneet yritykset ovat todennäköisesti menettämässä satoja Airbuseja ja Boeingeja.

Ulkomaiset yritykset ovat vuokranneet Venäjälle yli 500 lentokonetta, ja tähän mennessä vain noin kaksi tusinaa on saatu palautettua maasta, kertoo amerikkalaismedia Bloomberg.

Venäjälle jääneiden koneiden arvoksi on arvioitu yli 10 miljardia dollaria.

Länsimaiden asettamien pakotteiden mukaan vuokratut koneet pitäisi takavarikoida venäläisiltä lentoyhtiöiltä.

Teknisesti vuokrakoneiden omistajayhtiöillä on pakotteiden takia maaliskuun 28:een päivään asti aikaa palauttaa koneet Venäjältä. Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty.

Valtio-omisteinen Aeroflot ja muut venäläiset lentoyhtiöt ovat keränneet suurimman osan koneista Venäjälle omistajien ulottumattomiin.

Venäjän hallitus ohjeisti yhtiöitä lopettamaan kansainväliset lennot ja tuomaan koneet Venäjälle tiistaihin mennessä.

Bloombergin haastattelemien alan toimijoiden mukaan pelkona on, että koneita ei saada takaisin Venäjältä.

Kaikkia koneita vuokraajayhtiöt eivät sentään ole menettäneet.

Esimerkiksi amerikkalainen Aircastle onnistui ottamaan haltuunsa yhden koneistaan sen tehdessä välilaskun Meksikossa käyttämällä hyväkseen epäselvyyksiä koneen vakuutuksissa.

Isossa kuvassa tilanne näyttää kuitenkin pahalta leasing-yhtiöiden kannalta.

Koneita Venäjälle vuokranneet yritykset valmistautuvat jo pitkiin ja kalliisiin tappioidensa korvaamista koskeviin oikeustaisteluihin. Yhtiöt ovat Bloombergin mukaan palkanneet juristeja käymään läpi vakuutus- ja jälleenvakuutussopimuksiaan.

Yhtiöt koettavat myös löytää rahoitusjärjestelyitä, joilla ne voisivat välttää Venäjää vastaan asetettujen pakotteiden vaikutukset.

Tilanne aiheuttaa yhtiöissä myös huolta koneiden huoltodokumenteista.

Ilman tarkkaa tietoa huoltohistoriasta lentokoneen arvo putoaa rajusti, sanoo Wilmington-säätiön varapuheenjohtaja Chris Sponenberg Bloombergille.

Vaikka kone saataisiin pois Venäjältä, omistaja on ongelmissa, jos huoltodokumentteja ei saada sen mukana.

”Ei voida todistaa, että koneelle olisi tehty mitään. Ei voida todistaa että se on turvallinen", Sponenberg sanoi Bloombergille. "Ilmailuviranomaiset eivät välttämättä rekisteröi sitä lentokelpoiseksi."

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan