Suomalainen ”supersähkö­autofirma” kehui rökittäneensä Teslan – nyt yhtiö on konkurssissa, ja sen auton prototyyppiä myydään muutamalla tuhannella eurolla

Toroidion julkaisi keväällä 2017 lukuja, joiden mukaan sen sähköauto kuluttaisi huomattavasti vähemmän energiaa kuin vaikkapa sähköautovalmistaja Teslan Model S.

Toroidion asetettiin konkurssiin 4. maaliskuuta.

22.3. 8:32

Muistatteko vielä Toroidionin? Suomalaisen ”supersähköauton”, jonka piti haastaa maailman suurin sähköautovalmistaja Tesla?

Haastaminen jäi haaveeksi, sillä yhtiö on Asiakastiedon mukaan asetettu konkurssiin 4. maaliskuuta. Konkurssista on kertonut aiemmin muun muassa Tekniikka&Talous.

"Kassa on tyhjä”, sanoi Raaseporissa majaansa pitävän Toroidionin hallituksen puheenjohtaja Roald von Schoultz Tekniikka&Taloudelle.

Yhtiö jätti konkurssihakemuksensa Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuteen torstaina 3. maaliskuuta. Hakemus vahvistettiin seuraavana päivänä.

Yksi yhtiön velkojista oli Suomen CNC Koneistus Oy Jyväskylästä, joka teki Toroidionille komponentteja.

Mutta millaista autoa yhtiö oikein valmisteli? Siitä saa esimakua konkurssipesän huutokaupasta. Yhtiön sähköauton prototyyppiä kaupataan paraikaa Konkurssihuutokauppa-nimisessä palvelussa muutaman tuhannen euron hintaan.

Kauppa suljetaan 3. huhtikuuta kello 20. Huutokaupan lähtöhinta oli 250 euroa, tiistaiaamuna kello 8 hinta oli noussut 5 500 euroon.

Huutokaupan tietojen mukaan autossa on kiinni muun muassa Öhlinsin alusta, hiilikuituiset kallistuksen vakaajat, Porche GT3 jarrut ja Pedalbox.

Yksi puute siinä kuitenkin on.

”Autosta puuttuu tehoelektroniikka eli autoa ei tällä hetkellä pysty liikuttamaan moottorivoimin”, kirjoitetaan huutokaupan tiedoissa.

Vielä toukokuussa 2017 Toroidion esiintyi julkisuudessa kovien puheiden säestämänä. Pari vuotta aiemmin julkisuuteen noussut yhtiö julkaisi tuolloin tuoreita tietoja autostaan.

Toroidionin mukaan keväällä 2017 tuoreet riippumattomat laboratoriotestit ovat osoittaneet yhtiön sähköauton moottorin toimivan odotetusti.

Toroidionin omien ratatestien mukaan auton energiankulutus oli 9,99 kilowattituntia sadalla kilometrillä.

Toroidionin julkaisemien lukujen perusteella Toroidion kuluttaisi huomattavasti vähemmän energiaa kuin vaikkapa sähköautovalmistaja Teslan Model S, jonka kulutus oli saksalaisen Autobildin viimevuotisissa testeissä 17,7 kilowattituntia sadalla kilometrillä.

”Laboratoriotestien perusteella jo ensimmäinen proof-of-concept-versio sähkömoottoristamme ja sen sähköjärjestelmä ovat toimiva paketti. Jo tekninen konseptiautomme kykeni kulkemaan samalla energiamäärällä merkittävästi pidemmän matkan kuin markkinoilla olevat sähköautot, vaikka sen energiankulutusta ja sähköistä voimansiirtoa ei vielä ollut edes hiottu huippuunsa”, sanoi Toroidionin toimitusjohtaja Pasi Pennanen yhtiön tiedotteessa toukokuussa 2017.

Kaikki eivät kuitenkaan vielä tuolloinkaan uskoneet Toroidionin tekniikkaan. Esimerkiksi sähkötekniikan professori Juha Pyrhönen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta arvosteli yhtiön syksyllä 2016 julkaisemia patenttihakemuksia.

”Jos minä suunnittelisin tällaisen moottorin, saisin kaikilta haukut”, hän sanoi Tekniikka & Talouden haastattelussa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan