Dieselpula uhkaa Eurooppaa, mutta Suomella on turvanaan poikkeuksellisen hyvät poltto­aine­varastot

Euroopan dieselvarastot vastaavat uutistoimisto Bloombergin mukaan vain noin 40:n päivän tarpeita.

Suomen polttoainevarastot riittäisivät uutistoimisto Bloombergin tilaston mukaan 225 päivän tarpeisiin.

25.3. 16:19

Venäjän hyökättyä Ukrainaan eurooppalaiset öljy-yhtiöt ovat alkaneet etsiä vaihtoehtoja venäläiselle raakaöljylle ja öljyjalosteille.

Erityisesti dieselin kohdalla tilanne on haastava: sodan tuomat ongelmat iskivät, kun kysyntä oli jo valmiiksi korkealla ja tuotanto tiukilla talouden toipuessa koronaviruspandemiasta.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Euroopassa on vain 40:n päivän varastot polttoaineiden keskitisleitä, joista diesel muodostaa ylivoimaisesti suurimman osan.

Eurooppa on perinteisesti tuonut noin 20 prosenttia dieselistä Venäjältä, uutistoimisto kertoo.

Suomen tilanne ei kuitenkaan ole läheskään niin paha kuin monien muiden Euroopan maiden.

Bloombergin kokoaman useimmat Euroopan maat kattavan tilaston mukaan Suomen poltto­aine­varastot riittäisivät maista pisimpään tilanteessa, jossa ne olisivat ainoa polttoainelähde.

Suomen varastot riittäisivät tilaston mukaan 225 päivän tarpeisiin eli yli seitsemäksi kuukaudeksi.

Toisena listalla on Tanska, jonka varastot riittäisivät myös yli puolen vuoden tarpeiksi.

Niukimmat varastot ovat tilaston mukaan Luxemburgilla, Britannialla ja Norjalla. Luxemburgilla olisi polttoainevarastoja vain noin pariksi viikoksi, Britannialla ja Norjallakin vain jonkin verran yli kuukauden tarpeisiin.

Tilastoon lasketut riittävyydet toki kuvaavat tilannetta, jossa polttoaineita ei voitaisi tuoda ollenkaan ulkomailta eikä tuottaa itse.

Bloombergin laskelmat perustuvat Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n ja tilastopalvelu Eurostatin lukuihin varastojen suuruudesta viime vuoden lopussa.

Huoltovarmuuskeskuksen mukaan Suomi ylläpitää valtion varmuus­varastoissa keskimäärin viiden kuukauden normaali­kulutusta vastaavat tuonti­poltto­aine­varastot.

Maille, joiden polttoainetuonti ei ole vahvasti riippuvainen Venäjästä, tilanne on helpompi.

Esimerkiksi Euroopan suurin dieselin kuluttaja Saksa on öljyputkilla yhteyksissä Välimerelle ja tuo niiden kautta raakaöljyä jalostamoilleen, Bloomberg kertoo. Toisaalta Saksa on myös luottanut venäläiseen tuontidieseliin.

Saksan polttoainevarastot vastaavat noin 70:n päivän kulutusta. Toimituksissa tukkukauppiaille on jo häiriöitä joissain osissa Saksaa, Bloomberg kertoo.

Tsekissä, Puolassa, Slovakiassa ja Unkarissa puolestaan poltto­aine­jalostamot ovat raskaasti riippuvaisia venäläisestä raakaöljytuonnista.

Ennen kuin fyysistä dieselin loppumista ehtii tapahtua, hintojen nousu voi tehdä saman työn ja hyydyttää kysynnän, Bloomberg arvioi.

Merkittävämpi polttoainepula asemilla olisi kuitenkin taloudellisesti tuhoisaa talouden eri aloille, uutistoimisto huomauttaa. Niin logistiikka, maatalous kuin rakennusalakin toimivat vahvasti dieselin varassa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan