Britannian kilpailu­viranomainen tyrmäsi Cargotecin ja Konecranesin yhdistymisen – kaatunut hanke maksaa yhtiöille vähintään 125 miljoonaa euroa

Kilpailuviranomaisen mukaan yhtiöiden tarjoamat toimenpiteet eivät olleet riittäviä viranomaisen esittämien kilpailuhuolien lieventämiseksi.

Konecranes ilmoitti, että Britannian kilpailu- ja markkinaviranomainen esti kaupan tiistaina antamassaan raportissa.

29.3. 10:15 | Päivitetty 29.3. 12:43

Cargotecin ja Konecranesin yritysfuusio on peruuntunut. Yhtiöt kertoivat aamulla, että Britannian kilpailuviranomainen on estänyt yhtiöiden yhdistymisen.

Cargotec ja Konecranes ovat molemmat erikoistuneet järjestelmiin ja koneisiin, joilla liikutellaan raskaita tavaroita.

Konecranesin mukaan Britannian kilpailu- ja markkinaviranomainen CMA esti kaupan tiistaina antamassaan lopullisessa raportissa.

Raportin mukaan yhtiöiden tarjoamat toimenpiteet eivät olleet riittäviä CMA:n esittämien kilpailuhuolien lieventämiseksi.

”Näin ollen suunniteltua sulautumista Konecranesin ja Cargotecin välillä ei voida panna täytäntöön. Suunnitellun sulautumisen toteutuminen olisi edellyttänyt kaikkien asianmukaisten kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Tästä johtuen Konecranes ja Cargotec ovat tänään sopineet peruuttavansa suunnitellun sulautumisen”, Konecranes kirjoittaa tiedotteessaan.

Molempien yhtiöiden johto oli pettynyt kilpailuviranomaisen ratkaisuun.

”Konecranesin hallitus on pettynyt, että tarjottu toimenpidepaketti ei poistanut kaikkien kilpailuviranomaisten huolenaiheita. Samalla uskomme, että lisätoimenpiteet eivät olisi olleet Konecranesin osakkeenomistajien parhaan edun mukaisia, sillä ne olisivat muuttaneet transaktion strategisia perusteita”, sanoi Konecranesin hallituksen puheenjohtaja Christoph Vitzthum tiedotteessa.

”Sulautuminen olisi luonut huomattavaa arvoa sekä koko teollisuudenalalle että osakkeenomistajille parantamalla kestävää materiaalivirtaa. Yhdistyminen olisi luonut vahvan eurooppalaisen yhtiön nopeuttamalla yhteistä innovaatiokykyä kilpailua haittaamatta. Olemme tehneet kaiken mahdollisen sulautumisen toteuttamiseksi ja olemme pettyneitä, että sulautumissuunnitelmista oli luovuttava”, harmitteli puolestaan Cargotecin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin tiedotteessa.

Yhtiöt tulivat sulautumissuunnitelmiensa kanssa julkisuuteen 1. lokakuuta 2020. Yhdistyminen olisi ollut Suomen yrityskentässä harvinainen.

Lokakuussa 2020 yhtiöt kertoivat, että niiden suurimmat osakkeenomistajat ovat peruuttamattomasti sitoutuneet äänestämään sulautumisen puolesta ylimääräisissä yhtiökokouksissa.

Molempien yhtiöiden osakekurssit lähtivät pörssin aukeamisen jälkeen yli kymmenen prosentin nousuun. Sulautumisen peruuntuminen ei aiheuttanut yhtä dramaattista reaktiota.

Konecranesin osake oli vajaat kolme tuntia pörssin avautumisen jälkeen noin 2,5 prosentin nousussa ja Cargotecin noin 2,7 prosentin nousussa.

Nyt yhtiöt jatkavat toimintaansa itsenäisinä yhtiöinä. Yhdistymisen suunnittelu ei ole ollut yhtiöille ilmaista.

Konecranes on kirjannut viime vuoden loppuun mennessä 56 miljoonaa euroa ja Cargotec 57 miljoonaa euroa sulautumiseen liittyviä transaktio- ja integraatiosuunnittelukustannuksia. Yhtiöiden mukaan sulautumissuunnitelman kokonaiskustannukset nousevat noin 125 miljoonaan euroon.

”Transaktio- ja integraatiosuunnittelun lopulliset kustannukset raportoidaan, kun ne ovat saavilla”, yhtiöt kertovat.

Cargotecin viime vuoden liikevaihto oli noin 3,3 miljardia euroa. Yhtiö työllistää noin 11 000 henkilöä. Konecranesin vastaavat luvut ovat 3,2 miljardia euroa ja 16 600 työntekijää.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita