Cargotecin ja Konecranesin unelmafuusio kaatui tiistaina – Näistä syistä brittiviranomainen tyrmäsi jo yli 110 miljoonaa euroa maksaneen yhdistymisen

Yritysten osien myyminenkään ei olisi riittänyt estämään sitä, etteikö kilpailu yhteiskunnan kannalta keskeisissä toiminnoissa vähenisi merkittävästi, brittien kilpailuviranomainen perusteli kovaa päätöstään.

Tampereen Ruskossa sijaitsee Cargotecin Kalmarin testiympäristö, jossa esitellään automaattisia lastinkäsittelylaitteita.

29.3. 12:37 | Päivitetty 29.3. 12:51

Britannian kilpailuvirasto CMA romutti tiistaina suomalaisten nosturiyhtiöiden Cargotecin ja Konecranesin unelman fuusiosta.

CMA perustelee yhdistymisen kieltoa sillä, että fuusio vähentäisi merkittävästi kilpailua lukuisilla eri osa-alueilla kumipyöräisistä siltanostureista terminaalitraktoreihin.

CMA listaa seitsemän eri tuoteryhmää, jossa kilpailu sen mielestä vähenee merkittävästi.

Kaavaillun fuusion osapuolet olivat tarjonneet eri keinoja, joilla kilpailua eri tuoteryhmissä voitaisiin parantaa, mutta CMA totesi nämä lääkkeet riittämättömiksi verrattuna siihen, kuinka paljon kilpailua markkinoilta häviäisi fuusion seurauksena.

Päätöksensä tiivistelmässä CMA vetosi siihen, kuinka tärkeässä roolissa erilaiset kuormankäsittelylaitteet ovat Britannian arjen toimivuuden ja liike-elämän tarpeiden kannalta.

”Kuormankäsittelylaitteet ovat keskeisessä roolissa siinä, että Britannian satamat toimivat sujuvasti. Ne liikuttavat miljoonia kontteja joka vuosi Britanniassa pitäen huolen siitä, että tavarat saapuvat turvallisesti kauppoihin ja että brittiläinen liike-elämä pystyy toimittamaan tuotteita asiakkailleen ulkomailla”, päätöksessä todetaan.

Jos yhdistyminen olisi saanut jatkua ilman toimivia korjaustoimenpiteitä, satamaterminaalit ja muut kuormankäsittelyasiakkaat olisivat CMA:N arvion mukaan joutuneet tilanteeseen, jossa tuotteiden ja palvelujen laatu heikkenee ja hinnat nousevat, tai jompikumpi näistä vaihtoehdoista toteutuu.

CMA totesi myös 34-sivuisessa ratkaisussaan, että fuusio voisi aiheuttaa haitallisia ketjureaktioita laajemminkin Britannian taloudessa.

CMA:n ratkaisusta kertovassa tiedotteessa painotettiin erityisesti sitä, että briteillä on vain vähän vaihtoehtoja Cargotecin ja Konecranesin tuotteille.

Suomalaisyhtiöt olivat omissa selvityksissään vedonneet siihen, että yritykset tulevat kohtaamaan tuotteineen merkittävää kilpailua Kiinasta.

CMA ei ostanut näkemystä.

Cargotec ja Konecranes olivat ehdottaneet kilpailuviranomaisille myös tiettyjen liiketoimintayksikköjen myyntiä pois niin, että poisleikatut osat olisi saanut myydä yhdistettynä jollekin kolmannelle taholle.

Sekään ei kelvannut CMA:lle. Perusteena oli se, että kilpailuviranomaisen arvion mukaan tällaiset uudet yhtiötkään eivät olisi pystyneet kilpailemaan riittävällä voimalla yhdistynyttä Cargoteciä ja Konecranesia vastaan, ja näin kilpailu vähenisi.

Siksi ainoastaan fuusion kieltäminen toi riittävän tehokkaan keinon estää kilpailun vähenemistä, CMA arvioi tiedotteessa.

Cargotec ja Konecranes ilmoittivat yhdistymisaikeestaan puolitoista vuotta sitten 1. lokakuuta 2020.

Fuusioon oli jo saatu ehdolliset luvat yhteensä lukuisilta eri talousalueelta mukaan lukien EU ja Kiina. Yhdysvalloista lupaa ei oltu vielä saatu.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan