Kapula kädessä ostoksille – tällainen on naapuri­maissakin suosittu järjestelmä, joka poistaa vaivalloisen vaiheen kaupassa asioimisesta

Naapurimaissamme suosittu käsiskannerijärjestelmä valtaa nyt myös suomalaisia Prismoja. Vuoden loppuun mennessä palvelu on tarjolla jo 30:ssa myymälässä.

Käsiskannerijärjestelmässä asiakas skannaa itse ostoskärryyn keräämänsä ostokset.

7.4. 2:00 | Päivitetty 7.4. 9:22

Aika on rahaa, tai jopa sitäkin arvokkaampaa. Päivittäistavarakaupoissakin mietitään jatkuvasti, kuinka asiakkaiden aikaa voisi säästää, jotta heidän päivänsä eivät kuluisi vain hyllyjen välissä notkuessa.

Siksi tämän vuoden loppuun mennessä jo 30 Prisman aulasta löytyy hyllyllinen kapuloita, joiden avulla asiakkaat voivat itse skannata tuotteet kerätessään niitä ostoskoreihinsa.

Ostoskierroksen lopuksi skanneri asetetaan pikakassojen luona olevaan latauspisteeseen. Samalla tulostetaan kapulan keräämä koontikuitti skannatuista tuotteista. Tuotteet maksetaan myymälän pikakassalla.

Skannerin avulla ostokset voi pakata suoraan omaan kauppakassiin.

”Palvelu nopeuttaa kassaosuutta huomattavasti, kun ostoksia ei tarvitse nostella hihnalle ja pakata takaisin kasseihin”, sanoo S-ryhmän marketkaupan kehityspäällikkö Riikka Thilman.

Vuoden loppuun mennessä jo 30:n Prisman aulasta pitäisi löytyä hyllyllinen käsiskannauskapuloita.

Käsiskannerijärjestelmää on pilotoitu S-ryhmässä vuodesta 2019 alkaen. Palvelua pilotoitiin neljässä Prismassa Espoossa, Järvenpäässä, Tampereella ja Jyväskylässä.

Pilottien perusteella palvelu on suosittu: yli 80 prosenttia Kerää ja skannaa -palvelua kokeilleista palasi sen pariin. Viikoittain palvelua on hyödyntänyt yli 15 prosenttia pilottiosuuskauppojen asiakasomistajista.

”Hyvän asiakaspalautteen perusteella totesimme, että tämä on palvelu, jolle on laajempaakin kysyntää”, Thilman sanoo.

Nyt käsiskannerijärjestelmiä on jo 11 myymälässä, ja vuoden loppuun mennessä niitä käyttää jo 30 Prismaa. Tällä viikolla palvelu on avattu muun muassa Itäkeskuksen Prismassa.

Järjestelmiä avataan Prismoihin, koska se sopii erityisesti isoja ostoksia tekeville asiakkaille, Thilman sanoo.

Toistaiseksi järjestelmä on tarjolla vain S-ryhmän asiakasomistajille, eli S-etukortin haltijoille.

Keskon digitaalisista palveluista vastaavan johtajan Antti Rajalan mukaan K-ryhmässä ei ole suunniteltu käsiskanneripalvelun ottamista käyttöön.

Sitä testattiin kymmenisen vuotta sitten Lahdessa, mutta aika ei ollut palvelulle silloin vielä kypsä, Rajala sanoo.

Kesko on testannut kuudessa myymälässä mobiilisovelluksen avulla toimivaa skannausjärjestelmää, mutta sen käyttö on Rajalan mukaan ollut hyvin maltillista.

Ryhmässä kuitenkin aktiivisesti seurataan itsepalvelutekniikan kehittymistä, Rajala kertoo.

”Maailmalla teknologiat kehittyvät moneen suuntaan tällä hetkellä. Kiinnostavaa nähdä, mistä tulee voittava konsepti”, Rajala sanoo.

Itse skannatut tuotteet maksetaan myymälän pikakassalla.

Kuten monet muutkin trendit, myös itsepalvelutrendi rantautuu Suomeen hieman muita jäljessä.

Esimerkiksi Ruotsissa käsiskannausjärjestelmä on ollut käytössä ICA-kaupoissa 2000-luvun alusta alkaen. Samanlaisia järjestelmiä on myös muissa naapurimaissamme eli Norjassa ja Virossa.

Kontaktiton kaupassakäynti on kuitenkin yleistynyt Suomessa huimasti viime vuosina. Kehitystä vauhditti erityisesti koronapandemia.

Itsepalvelukassat ovat jo normi niin suurissa Ikea-tavarataloissa kuin pienissä lähikaupoissakin. R-Kioski kokeilee Amazon Go:lta lainattua myyjättömän kioskin konseptia.

Kesko esitteli juuri uutta robottikeräysjärjestelmää Ruoholahdessa, jonka avulla tehostetaan verkkokauppa-asiakkaiden palvelemista. Hyllyjen kiertämisen sijaan ostokset nakutellaan virtuaaliseen ostoskoriin sovelluksessa.

Lue lisää: Ruoholahden kauppa­keskuksen kellarissa möyrivät robotit ovat merkki ruoka­kaupan murroksesta

Itsepalvelujärjestelmät perustuvat luottamukseen.

Valvomattomalta tuntuva järjestelmä voi houkutella myös koettelemaan sen rajoja. Esimerkiksi brittilehti The Guardian kertoo vuonna 2016 Leicesterin yliopistossa tehdystä selvityksestä, jonka mukaan itsepalvelujärjestelmä houkuttelee varkauksiin myös sellaisia ihmisiä, jotka normaalisti eivät rikoksia tee.

Elottoman kassan äärellä on ihmismyyjää helpompi todeta, että yhden pakastepitsan skannaamatta jättäminen tuskin vahingoittaa kaupan jättiyrityksiä.

Valvontaa tehostetaankin jatkuvasti. Myyjättömässä kioskissa kamerat ja sensorit valvovat asiakkaiden toimintaa. Systeemi tunnistaa, vaikka eväsleivän laittaisi taskuun.

S-ryhmän kapulasysteemissä myyjät tekevät satunnaisia tarkistuksia, joissa he skannaavat osan tai kaikki asiakkaan ostoksista.

”Tarkastukset ovat satunnaisia, mutta niitä osuu kaikille jossain vaiheessa palvelun käyttöä. Olemme kouluttaneet henkilökuntaa siihen, että tarkastus olisi nopea ja hyvä kokemus asiakkaalle”, Thilman sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita