VR irtautuu idän tavara­liikenteestä

Liikenteen alasajossa huomioidaan Suomen huoltovarmuuden tarpeet.

VR:n kunnossapitovarikko Tampereella.

6.4. 15:40 | Päivitetty 6.4. 16:44

Rautatieliikennettä hoitava VR Group ilmoitti keskiviikkona, että se irtautuu hallitusti idän tavaraliikenteestä.

”VR Groupin hallitus on 6.4. tehnyt päätöksen idän tavaraliikenteen hallitusta pysäyttämisestä. Päätöksen myötä tavaraliikennettä hoitava VR Transpoint laatii suunnitelman liikenteen alasajamiseksi”, yhtiö kertoo tiedotteessa.

Liikenteen alasajossa huomioidaan Suomen huoltovarmuuden tarpeet.

EU:n pakotteet eivät VR:n mukaan toistaiseksi estä rautatieliikennettä EU:n ja Venäjän välillä.

”VR:n kotimaisten asiakkaiden kanssa tekemien tavaraliikennesopimusten purkaminen tulee siten hoitaa sopimuksissa määritellyllä ja asiakkaiden kanssa neuvoteltavalla tavalla. VR tavoittelee liikenteen mahdollisimman nopeaa alasajoa, mutta arvio on, että prosessiin kuluu useita kuukausia”, yhtiö kertoo.

”Yhtiössä on sodan alusta alkaen työstetty kokonaisarviota sidosryhmät ja huoltovarmuus huomioiden. Työ on nyt saatu näiltä osin päätökseen. Päätöksen valmistelu on ollut valitettavan pitkä ja vaikea prosessi”, sanoo VR Groupin vt. toimitusjohtaja Topi Simola tiedotteessa.

Jo aiemmin VR keskeytti idän tavaraliikenteen kertaalleen, mutta päätti käynnistää sen uudelleen saatuaan lisätietoja pakotteiden tulkinnasta Britannian viranomaisilta.

Lue lisää: Sunnuntaina keskeytetty VR:n tavaraliikenne itään saakin jatkua – Muutoksen syynä pakotteiden uusi tulkinta

Simola kertoo HS:lle puhelinhaastattelussa, että VR:ssä itään suuntautuvan tavaraliikenteen alasajoa on suunniteltu jo jonkin aikaa.

”Aamulla VR:n hallitus on tehnyt päätöksen.”

Simola painottaa sitä, että hallittu alasajo tarkoittaa kuukausia kestävää operaatiota, jossa muutokset suunnitellaan asiakkaiden kanssa.

VR on ollut ainoa toimija, joka on ottanut lastin rajan yli Venäjältä. Se on toiminut yhteistyössä Venäjän rautatieyhtiö RZD:n kanssa.

Kun lasti on tullut rajan yli, kuljetuksista ovat kilpailleet itsenäiset toimijat kuten Nurminen Logistics, Operail ja Fenniarail.

Simolan mukaan VR:llä on yhä sopimuksellisia vastuita asiakkaidensa kanssa.

Kun VR nyt lopettaa tavaraliikenteen Venäjälle ”moraalisista syistä”, VR:n on huolehdittava siitä, että asiakkaat voivat halutessaan toimia omin päin, jos ne niin haluavat.

VR:llä on esimerkiksi tietojärjestelmiä ja sellaista tiedon vaihtoa RZD:n kanssa, joita muilla toimijoilla ei ole.

”Tietojärjestelmät ovat erinomainen esimerkki”, Simola sanoo ratkaistavista ongelmista.

”Asiakkaat voivat löytää toisia tapoja. (. . .) Asiat ovat varmasti ratkaistavissa kilpailijoiden voimin, jos halutaan jatkaa tällaisissa olosuhteissa.”

Venäjän rautatieyhtiö RZD on OFAC-pakotelistalla, mutta se ei ole ainakaan vielä EU:n pakotelistalla.

RZD on presidentti Vladimir Putinin suorassa ohjauksessa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita