Polttoainekulut nostavat laiva­matkojen hintoja, Viron matkailu panostaa nyt laatuun – Tulossa on Michelin-tähtiä, laatu­hotelleja ja jopa lentäviä sähkö­takseja

Helsingin ja Tallinnan väliseen lauttaliikenteeseen on odotettavissa polttoainelisiä.

Tallink Siljan rahtiliikenteen johtaja Håkan Fagerström (vas.), Eckerö-konsernin toimitusjohtaja Björn Blomqvist, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses, Suomen elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Viron ulkomaankauppa- ja tietotekniikkaministeri Andres Sutt kohtasivat perjantaina Viron Suomen-suurlähetystössä.

16.4. 2:00 | Päivitetty 16.4. 16:25

Pandemia pysäytti Helsingin ja Tallinnan välisen runsaan matkustajavirran.

Tänä keväänä matkustusmäärien toivottiin palaavan asteittain normaaleiksi, ehkä jopa niin, että kasautunut paine toisi jonkinlaisen kysyntäpiikin, kun pandemia hellittää.

Sitten Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Polttoaineiden hinnat nousivat entisestään, sota sai ihmiset varovaisiksi, ja koronatartuntojen luvutkin ovat pysyneet suurina.

”Matkailun suurin este on tällä hetkellä henkinen lukko: se, että uskaltaa lähteä matkalle tai yleisötapahtumiin”, sanoi elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) perjantaina Suomen ja Viron matkailua edistäneessä mediatilaisuudessa Viron suurlähetystössä Helsingin Kaivopuistossa.

Lintilän mukaan kansalaisten arkuus näkyy Suomessa kulttuuripuolellakin. ”Esimerkiksi konsertit eivät vielä vedä väkeä.”

Tallink Siljan rahtiliikenteen johtaja Håkan Fagerström arvioi tilaisuudessa, että matkustajaliikenteessä on pandemian jälkeen ”Ukraina-lukko”, vaikka liikenne Helsinki–Tallinna-reitillä on jo osin elpynyt.

”Nyt kun on turvallista, ei voi mennä pitämään hauskaa, kun Euroopassa on sota. Ymmärrämme sen, mutta siitä pitäisi päästä yli.”

Perjantaisessa tilaisuudessa Viron yrittäjyys- ja informaatio­teknologia­ministeri Andres Sutt kertoi virolaisten panostaneen koronavuosina erityisesti laadun parantamiseen.

Viron tavoitteena ei ole halpa vaan laadukas kohde, Sutt linjasi. Tästä osoituksena on hänen mukaansa esimerkiksi se, että monet hotellit ja lomakohteet ovat pandemian aikana kunnostaneet ja parantaneet tilojaan.

Esimerkiksi Tallinnan Radisson Blue Sky -hotelli on kunnostettu parempaan ja harvalukuiseen Radisson Collection -luokkaan, Sutt kertoi.

”Meillä on kaksi kotikenttää, Tallinna ja Helsinki-Vantaa”, sanoi Viron yrittäjyys- ja informaatioteknologiaministeri Andres Sutt Viron suurlähetystössä puhuessaan Helsingin ja Tallinnan läheisyydestä.

Sutt kertoi myös arvostetun ranskalaisen Michelin-ravintolaoppaan torstaisesta ilmoituksesta, jonka mukaan Michelin lisää 37 maan valikoimiinsa Viroa käsittelevän oppaan.

”Toukokuun 25. päivänä näemme, mikä ravintola pääsi listalle. Siihen asti voimme arvuutella. Se on suuri huomionosoitus virolaiselle gastronomialle.”

Ministeri Sutt sanoi uskovansa, että 2020-luvun loppupuoliskolla yleistyy erityisesti sähkömoottoreilla toimivien lentotaksien liikenne Suomen ja Viron välillä.

Hän kertoi keskustelleensa erään pienten sähkölentokoneiden valmistajan kanssa siitä, että sadan kilometrin säteellä liikkuvien koneiden valmistus alkaa vuonna 2025.

Kun lentosäde kasvaa 250–300 kilometriin, lentotakseista voi tulla merkittävä apu esimerkiksi Suomen sekä Pärnun ja Tarton väliseen liikennöintiin, Sutt ennusti.

Hänen tietojensa mukaan sähkölentokoneet ovat helikoptereita turvallisempia. Ne eivät tarvitse erillisiä lentokenttiä, hän lisäsi.

Viron suurlähettilään Sven Sakkovin isännöimässä lehdistötilaisuudessa Tallink Siljan, Eckerö Linen ja Viking Linen johtajat olivat varsin yksimielisiä siitä, miten Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja kohonneet polttoaineiden hinnat vaikuttavat laivamatkailuun Suomen ja Viron välillä.

Polttoaineen hinnankorotukset pyritään vyöryttämään mahdollisuuksien mukaan lippujen ja rahdin hintoihin polttoainelisänä, varustamoiden johtajat kertoivat.

Laivojen vuorot taas pyritään pitämään pitkälti entisellään, eikä lauttojen nopeuksia juuri pienennetä polttoaineen säästämiseksi.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoi varustamon pitävän kiinni kahden vuoden tauon jälkeen vuorosuunnitelmistaan, jotka päätettiin ennen sodan alkua.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses ennusti kustannusten kasvun syövän varustamoiden katteita hinnannostoyrityksistä huolimatta.

Tallink Siljan reiteille saattaa tulla joitain aikataulumuutoksia, mutta yhtiön rahtiliikenteen johtaja Håkan Fagerström muistutti, että yksittäisen varustamon on vaikea halutessaankaan tehdä muutoksia, koska ne vaikuttavat usein kaikkiin kilpailijoihin.

”Jos hidastaa puoli tuntia, kohtaamispaikat saaristossa tai satamaan tultaessa eivät toimi.”

”Nyt kun on turvallista, ei voi mennä pitämään hauskaa, kun Euroopassa on sota. Ymmärrämme sen, mutta siitä pitäisi päästä yli”, sanoi Tallink Siljan rahtiliikenteen johtaja Håkan Fagerström.

Polttoaineiden hintojen nousupaine tuntuu samankaltaisena myös kilpailevissa kuljetusmuodoissa, Fagerström sanoi.

”Vaikutus kilpailukykyyn ei ole suurin ongelma vaan pienempi brutto­kansan­tuotteen kasvu, joka on huono kaikille.”

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses näki sentään positiivisena puolena sen, että Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne on kuitenkin matkaltaan lyhin reitti varustamon reiteistä Suomenlahdella. Näin polttoaineen hinnannousu vaikuttaa reittiin vähiten.

Tallinna–Helsinki-reitti on myös tärkeä Suomen huoltovarmuudelle.

Fagerströmin mukaan jopa 70 prosenttia Helsinkiin tulevista tavaravirroista kulkee Tallinnan kautta.

Rahtia tulee Turkista, Puolasta, Slovakiasta, Tšekistä ja Itävallasta, hän listasi.

”Paljon leivotaan Tallinnassa, ja pyykit pestään Tallinnassa.”

Rekkoja ajamassa ulos Eckerö Linen Finbo Cargo -rahtialuksesta Vuosaaren satamassa huhtikuussa 2020.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita