Netflixin arvosta katosi päivässä yli 54 miljardia dollaria – suora­toistopalvelun osake on sulanut marraskuun jälkeen täysin

Netflixin osakkeen hinnasta katosi päivässä yli kolmannes.

Netflixin osakekurssi lähti tulosjulkaisun jälkeen rajuun syöksyyn.

21.4. 8:25 | Päivitetty 21.4. 16:14

Suoratoistopalvelu Netflixin osakekurssi on sukeltanut rajuimmin lähes 20 vuoteen. Yhtiön osakkeen hinnasta katosi keskiviikkona yli 35 prosenttia.

Romahdus tarkoittaa, että yhtiön markkina-arvosta katosi päivässä peräti 54 miljardia dollaria. Markkina-arvo kuvaa yhtiön osakkeiden yhteenlaskettua arvoa. Torstaina yhtiön markkina-arvo oli ennen osakekaupan käynnistymistä noin 100 miljardia dollaria.

Lasku näyttää jatkuvan myös torstaina. Ennen pörssin avautumista premarket-kauppa ennakoi yhtiön osakkeen olevan yli 3 prosentin laskussa.

Laskun mittaluokkaa kuvaa, että Netflixin osake maksoi vielä tiistaina pörssin sulkeuduttua 348,6 yhdysvaltain dollaria. Keskiviikon jälkeen osake maksoi enää 226,2 dollaria.

Esimerkiksi The Wall Street Journalin mukaan kyse oli yhtiön huonoimmasta pörssipäivästä vuoden 2004 jälkeen.

Netflixin osake on syöksynyt rajusti marraskuun jälkeen. Tuolloin osake maksoi enimmillään noin 692 dollaria. Sen jälkeen hinta on pudonnut peräti 67 prosenttia.

Netflixin sukelluksen taustalla on vuoden ensimmäistä vuosineljännestä koskeva tulosjulkistus.

HS Vision toimittaja Alex af Heurlin summasi yhtiön tulosta keskiviikkona julkaistussa markkina-analyysissään seuraavasti:

”Netflixin eilen julkaisema tulos oli karmea. Palvelun tilaajamäärä laski ensi kertaa yli vuosikymmeneen, vaikka sijoittajat odottivat kasvua. Myös näkymä tulevaan on ankea. Netflix arvioi, että tilaajamäärä saattaa laskea huhti-kesäkuun aikana kahdella miljoonalla vajaaseen 220 miljoonaan tilaajaan.”

Lue lisää: Netflixiin ilmestyy kohta mainoksia, ja se kertoo yhtiön epätoivon määrästä.

Netflix kertoi keskiviikkona myös muuttavansa keskeisesti toimintalogiikkaansa, sillä se aikoo tuoda parin vuoden kuluessa markkinoille mainoksia sisältävän version palvelustaan. Esimerkiksi sen kilpailija Disneyltä löytyy vastaavanlainen palvelu.

Lue lisää: Netflix pohtii hintojensa laskemista mainos­rahoitteisilla tilauksilla

Tämä on vastoin Netflixin aiempaa toimintaa, sillä yhtiö on suhtautunut mainosrahoitteisiin medioihin väheksyvästi ja halunnut pitää palvelunsa mahdollisimman yksinkertaisena.

Yhdysvaltain osakemarkkinoilla on nähty alkuvuodesta todella rajuja päiväliikkeitä. Esimerkiksi helmikuun alussa Facebookin emoyhtiö Metan markkina-arvosta suli päivässä 230 miljardia dollaria eli noin 200 miljardia euroa.