Suoratoistopalvelujen kisa silmäpareista on virallisesti käynnissä.
Suoratoistoyhtiö Netflix kertoi tällä viikolla, että sen palvelun tilaajamäärä supistui alkuvuonna ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen. Palvelu menetti tammi-maaliskuussa 200 000 tilaajaa edellisneljänneksestä.
Toisaalta tilaajakehitys olisi yhtiön mukaan ollut plussalla, jos Netflix ei olisi menettänyt 700 000:tta tilaajaa Venäjän-sulun vuoksi.
Nyt televisiokanava HBO:n ja sen suoratoistopalvelun HBO Maxin vielä alkuvuonna omistanut teleoperaattori AT&T kertoo, että kanava ja suoratoistopalvelu keräsivät tammi-maaliskuussa kolme miljoonaa tilaajaa lisää verrattuna loppuvuoteen.
AT&T kertoi vuosi sitten luopuvansa Warner Media -yksiköstään, joka yhdistyi viimein huhtikuussa Discoveryn kanssa Warner Bros. Discovery -yhtiöksi. Warner Median mukana siirtyivät HBO ja Warner Bros. -studiot.
Netflixiä tilasi maaliskuun lopussa 221,6 miljoonaa kotitaloutta. Se ennustaa ennustaa tilaajamääränsä laskevan edelleen. Netflix kertoi aikovansa tuoda parin vuoden kuluessa markkinoille mainoksia sisältävän version palvelustaan. Esimerkiksi Disneyltä löytyy vastaavanlainen palvelu.
HBO:lla ja HBO Maxilla oli maaliskuun lopussa 76,8 miljoonaa maksavaa tilaajaa. Vuositasolla tilaajamäärä kasvoi 12,8 miljoonalla.
HBO Max aloitti Suomessa ja Euroopassa viime syksynä, jolloin se korvasi vanhan HBO Nordic -palvelun.