Philip Morris ostaa ruotsalaisen nuuskayhtiön jättisummalla – tupakkajätti uskoo nuuskan suosion kasvavan maailmalla

Yrityskauppaneuvottelut tulivat julki aiemmin tällä viikolla. Kauppasumma nousi odotettuakin korkeammalle.

Swedish Matchin nuuskamyymälä Tukholmassa.

11.5. 11:02 | Päivitetty 11.5. 11:29

Yhdysvaltalainen tupakkayhtiö Philip Morris aikoo ostaa ruotsalaisen Swedish Matchin 16 miljardilla dollarilla eli reilulla 15 miljardilla eurolla.

Keskiviikkona Philip Morris kertoo tehneensä ostotarjouksen ruotsalaisyhtiön osakkeista. Nuuskaa, tulitikkuja ja sytyttimiä valmistavan Swedish Matchin hallitus on esittänyt ostotarjouksen hyväksymistä.

Philip Morrisin toimitusjohtajan Jacek Olczakin mukaan yrityskauppa vie yhtiötä kohti sen tavoitetta ”savuttomasta tulevaisuudesta”.

”Yhdistymistä tukevat vankat strategiset ja taloudelliset perusteet, joiden pohjalta syntyy maailmanlaajuinen savuttomuuden mestari”, Olczak sanoo yhtiön tiedotteessa.

Philip Morris kertoo yrityskaupan taustalla olevan vuonna 2016 tehty päätös pyrkiä korvaamaan savukkeet muilla, vähemmän haitallisilla tuotteilla mahdollisimman nopeasti. Vuonna 2015 yhtiön miltei koko liikevaihto syntyi savukkeista, mutta viime vuonna savuttomien tuotteiden osuus oli jo 30 prosenttia.

Philip Morrisin tarjoama kauppahinta Swedish Matchista olisi 106 Ruotsin kruunua osakkeelta eli yhteensä 161,2 miljardia kruunua. Hinta olisi miltei 40 prosenttia osakkeen maanantain päätöskurssia kalliimpi, mutta yrityskauppauutinen on saanut osakkeen arvon kohoamaan lähelle ostotarjousta.

Yrityskaupan neuvottelut tulivat julkisuuteen aiemmin tällä viikolla, kun Wall Street Journal kertoi asiasta lähteiden pohjalta. Tuolloin kauppasumman odotettiin nousevan enimmillään 15 miljardiin dollariin.

Nuuskan myynti on monissa maissa rajoitettua. Euroopan unionin maissa kuten Suomessa nuuskan myynti on kiellettyä. Ruotsi ja Norja saivat poikkeusluvan nuuskan myyntiin 1990-luvulla.

Philip Morris toteaa tiedotteessaan kunnioittavansa Swedish Matchin toimia ”kansanterveydellisen ympäristön muuttamiseksi Ruotsissa ja Norjassa”.

Swedish Match kauppaa nuuskatuotteitaan nykyisin esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa yhtiö näkee vahvaa tulevaisuuden kasvua. Muita yhtiön markkina-alueita ovat muun muassa Sveitsi, Malesia, Etelä-Afrikka ja Thaimaa.

Sekä tupakoinnilla että nuuskalla on terveyshaittoja, joskin erilaisia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan pitkään jatkunut nuuskaaminen suurentaa ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Philip Morris International myy esimerkiksi Marlboro-tupakkabrändiä Yhdysvaltojen ulkopuolella. Yhtiö syntyi vuonna 2008, kun Altria Group eriytti kansainvälisen tupakka­liike­toiminnan Philip Morris Yhdysvalloista erilliseen yhtiöön.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita