Ennätyskallis sähkö kurittanee pian myös sähkö­autoilijaa – Näin suuri on bensalla ja sähköllä ajamisen hintaero

HS kysyi julkista latausta tarjoavilta kauppaketjuilta sekä Heleniltä, miten sähkön kallistuminen vaikuttaa jatkossa lataussähkön hinnoitteluun. S-ryhmästä kerrotaan, että lataushinnoissa on korotuspainetta.

Lidl on tarjonnut asiakkailleen maksutonta sähköä.

25.5. 2:00 | Päivitetty 25.5. 6:02

sähkön hinta sahaa juuri nyt tasolla, joka nostaa monen kotitalouden elinkustannuksia tuntuvasti.

Perjantaiaamuna kilowattitunnin hinta käväisi sähköpörssi Nordpoolissa 50 sentissä, mikä oli kymmenkertainen hinta vuodentakaiseen verrattuna. Päivän keskiarvo oli 24,4 senttiä kilowattitunnilta.

Maanantaina vastaavia piikkejä ei nähty, mutta keskihinta oli 18,6 senttiä, mikä oli lähes nelinkertainen vuoden takaiseen verrattuna.

Nousevat pörssihinnat nostavat esiin kysymyksen, mitä tapahtuu sähköautojen ja ladattavien hybridien käyttökustannuksille. Onko kauppakäynnin yhteydessä tehtävä lataaminen pian nykyistä kalliimpaa?

Moni sähköauton omistaja lataa autoaan kotona, jolloin oman sähkösopimuksen hinnoittelu vaikuttaa oleellisesti latauskustannuksiin.

Julkisissa latauspaikoissa taas palveluntarjoajat hankkivat sähkön useita eri reittejä ja määrittelevät lataussähkön hintatason itse. HS kysyi suurimmilta kauppaketjuilta sekä Heleniltä, miten kallis pörssisähkö vaikuttaa kuluttajille tarjottavan sähkön hintaan.

Lue lisää: Sähköautoille on Helsingissä enemmän latauspaikkoja kuin moni tietää. HS Visio selvitti, mistä latauksen saa nopeimmin ja halvimmalla.

K-latauksella on tällä hetkellä ympäri Suomea runsaat sata latauspaikkaa, joissa tarjotaan hitaan asiointilatauksen ohella nopeampaa pika- ja suurteholatausta.

Hinnat vaihtelevat 20–30 sentin välillä kilowattitunnilta riippuen latauksen nopeudesta. 50 kilowatin pikalatauksesta taas peritään tällä hetkellä 20 sentin minuuttikohtaista hintaa.

K-ryhmässä on tunnistettu sähkömarkkinoiden voimakas heilahtelu, mutta tällä hetkellä hintoja ei olla muuttamassa.

”Tässä vaiheessa seuraamme tilannetta. Tietenkin pyrimme siihen, ettei hintojen kanssa lähdetä poukkoilemaan, mutta jos on tarvetta muuttaa hintoja niin silloin muutetaan”, sanoo K-latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff.

S-ryhmä tarjoaa ABC-lataustaan huoltoasemien, kauppojen ja hotellien asiakkaille. Hinnoitteluun ei ole yhtä ohjetta, vaan lataushinnat määritellään kussakin ryhmän 19 alueosuuskaupassa.

Tällä hetkellä hinnat ovat melko yhteneväiset ympäri maata: peruslatauksesta peritään tavallisesti 20 senttiä kilowattitunnilta, pika- ja suurteholatauksesta 25 senttiä kilowattituntia kohti.

”Aluksihan lähdettiin liikkeelle siitä, että kaikki tarjosivat ilmaista sähköä, mutta nyt markkinoilla monet ovat muuttaneet palvelunsa maksulliseksi.”

Lataussähkö on asiakkaille tarjottava palvelu, mutta tarkoitus on myös rakentaa siitä kokonaan omaa liiketoimintaa, sanoo ABC-latauksesta ja sähköisestä liikkumisesta vastaava Olli Tervonen.

Hänen mukaansa sähkön markkinahintojen kehitystä seurataan tiiviisti.

”Latauksen hinnoissa on lievää korotuspainetta, johtuen yleisestä sähkön markkinahintojen noususta sekä suurten lataustehojen myötä kasvaneista tehomaksuista.”

Kauppakeskus Redissä on satoja julkisia latauspaikkoja, joissa lataus maksaa 15 senttiä kilowattitunnilta. Hinnat eivät ole toistaiseksi muuttuneet kalliin pörssisähkön vaikutuksesta.

Lidl tarjoaa ainoana kauppaketjuna asiakkailleen ilmaista sähköä. Latausmahdollisuus on yhteensä 65 myymälässä, joiden rinnalle latauspaikkoja on tulossa 30 myymälään tänä vuonna.

Yksittäisiä latauspisteitä on tosin isoja kilpailijoita vähemmän, tavallisesti muutama per kauppa.

”Aluksihan lähdettiin liikkeelle siitä, että kaikki tarjosivat ilmaista sähköä, mutta nyt markkinoilla monet ovat muuttaneet palvelunsa maksulliseksi”, sanoo kiinteistöpäällikkö Arttu Puhakka.

Hänen mukaansa maksullinen lataussähkö ei ole tällä hetkellä ajankohtaista. Puhakka kertoo mielenkiintoisen seikan Lidlin kaltaisen suuren yhtiön sähkönkäytöstä: sähkön hinta suojataan sopimuksilla vuosiksi eteenpäin.

Tämä hetken hintapiikki ei siis vaikuta suoraan yhtiön sähkökustannuksiin, ja suurimpia sähkönkäyttäjiä ovat muutenkin isot jakelukeskukset Laukaassa ja Järvenpäässä.

”Kyllä me tosi tarkkaan seurataan, miten markkina kehittyy. En sano, etteikö lataussähköstä voisi koskaan tulla maksullista, eikä se ole poissuljettua. Mutta tällä hetkellä näemme, että tämä on hyvä lisäpalvelu asiakkaille”, Puhakka sanoo.

Energiayhtiö Helenillä on latauspisteitä ympäri Helsinkiä. Hinnat alkavat 15 sentistä kilowattitunnilta, jonka päälle voi tulla paikasta riippuen aikasidonnaisia maksuja.

”Tarkastelemme pörssisähkön hinnan kehitystä päivittäin ja tarvittaessa arvioimme sen vaikutusta myös latauksen hinnoitteluun”, kommentoi sähköisen liikkumisen liiketoiminnasta vastaava Kati Andersin sähköpostilla.

Käytännössä kaikki Helsingin seudulla julkista latausta tarjoavat tahot kertovat HS:lle, ettei hintoja olla juuri nyt muuttamassa, mutta hinnankorotukset eivät myöskään ole poissuljettuja.

Kuinka kallista sähköautolla ajaminen sitten on?

Kotona lataaminen on edullisin vaihtoehto: esimerkiksi Helen tarjosi maanantaina kahden vuoden sopimusta hintaan 12,38 senttiä kilowattitunnilta. Aikaisemmin määräaikaisen sopimuksen tehnyt saa sähkönsä vielä edullisemmin: HS:n tammikuun vertailussa halvin kiinteähintainen sähkö maksoi kahdeksan senttiä kilowattitunnilta.

Pörssisähköä käyttävä taas voi säästää lataamalla autoaan öisin, jolloin sähkö on halvempaa.

Tyypillinen keskikokoinen sähköauto kuluttaa sähköä noin 15–25 kilowattituntia satasella. Esimerkiksi 20 kWh:n keskikulutuksella tuhannella kilometrillä kuluu 200 kilowattituntia sähköä.

Jos esimerkkitapaukseksi ottaa työsuhdeautojen tavallisen, vuosittaisen ajomäärän eli 18 000 kilometriä, kuluttaa sähköauto vuoden aikana 3 600 kilowattitunnin verran sähköä.

20 sentin julkisella lataushinnalla sähköauton käyttövoimakustannus olisi 720 euroa vuodessa.

Vertailun vuoksi: 95-oktaanisen bensiinin keskihinta on vaihdellut tänä vuonna noin 1,9 - 2,3 euron välillä. Esimerkiksi suositun Skoda Octavia -farmarin (1.0 TSI E-Tec -kevythybridi) kulutus on wltp-mitattuna 5,2 litraa satasella. Jos tämän vuoden keskiarvohintoja katsotaan, maksaa esimerkiksi 2,1 euron hintaisella bensalla tuhannen kilometrin ajaminen noin 109 euroa.

18 000 kilometrillä bensakulut olisivat näin laskettu 1 962 euroa.

Oli käyttövoimana sitten bensiini tai lataussähkö, vaikuttaa molemmissa kulutukseen lämpötila ja ajonopeus – sähköautossa matkustamon lämmitys vie lyhyillä matkoilla ison siivun latauksesta.

Nykyhinnoilla sähköauton ajaminen on tuntuvasti edullisempaa: kotilatauksella keskihintaa saa vielä alemmas, kun polttomoottorilla ajaessa tätä vaihtoehtoa ei ole.

Tästä huolimatta ei ole poissuljettua, etteivätkö sähköauton käyttövoimakustannukset voisi nousta vielä huomattavasti nykyisestä. Maailmantilanteen muutokset tuntuvat luultavasti jatkossa kaikkien autoilijoiden kukkaroissa.

Oikaisu 25.5. klo 8.16: Korjattu Helenin sähkösopimuksen hinta, jossa puhuttiin alun perin virheellisesti senttien sijaan euroista.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita