Some­yhtiöiden osakkeet sukeltavat Wall Streetillä Snapin rajun tulos­varoituksen jälkeen

Snapin markkina-arvo on laskenut tiistaina 15 miljardia dollaria, ja yhteensä someyhtiöiden markkina-arvosta on lähtemässä 200 miljardia dollaria.

Snapchat-sovellusta kehittävä Snap antoi rajun tulosvaroituksen.

24.5. 21:24

Sosiaalisen median yhtiöiden osakkeet ovat olleet tiistaina rajussa laskussa Yhdysvaltain osakemarkkinoilla, kun Snap-yhtiön raju tulosvaroitus on säikäyttänyt sijoittajat.

Snapchat-nimistä viesti- ja videosovellusta kehittävän Snapin osake oli yli 41 prosentin syöksyssä 13,15 dollarissa kello 21 Suomen aikaa.

Kyseessä on osakkeen pahin lasku sen historiassa, ja osake oli painunut alemmaksi kuin sen 17 dollarin listautumishinta vuonna 2017.

Snapin tulosvaroitus on vetänyt rajuun laskuun myös muiden sosiaalisen median yhtiöiden osakkeet.

Twitter oli painunut yli neljä prosenttia, Facebookin emoyhtiö Meta lähes kymmenen prosenttia ja Googlen emoyhtiön Alphabetin yli viisi prosenttia. Kuvien jakopalvelu Pinterestin kurssi oli lähes 22 prosenttia miinuksella.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Snapin markkina-arvo on laskenut tiistaina 15 miljardia dollaria ja yhteensä someyhtiöiden markkina-arvosta on lähtemässä 200 miljardia dollaria, jos kurssilasku jatkuu samanlaisena Wall Streetin sulkeutumiseen asti.

Snap-yhtiö heikensi myöhään maanantaina toisen neljänneksen tulos- ja liikevaihtoennustettaan, jonka se antoi vain kuukausi sitten.

Snap ennusti huhtikuun loppupuolella, että sen liikevaihto kasvaa toisella neljänneksellä 20–25 prosenttia edellisestä vuodesta.

Maanantaina Snap arvioi, että kasvu jää alle tämän ennustehaarukan, koska makrotaloudellinen ympäristö on heikentynyt kuukauden aikana odotettua nopeammin. Yhtiö kertoi, että sen täytyy hidastaa rekrytointia ja leikata kulujaan.

Snapia pidetään verkkomainosmarkkinoiden kuumemittarina, joten sen vaikeuksien pitäisi vaikuttaa myös muihin verkkomainonnasta riippuvaisiin yhtiöihin.

Analyytikot arvioivat Reutersille, että Snapin tulosohjeistus vihjaa siihen, että sen kulut kasvavat nopeammin kuin liikevaihto. Tähän viittaa se, että yhtiön henkilöstömäärä kasvoi 52 prosenttia edellisellä neljänneksellä.

Tutkimusyhtiö Radio Free Mobilen perustaja Richard Windsor ihmettelee katsauksessaan Snapin ohjeistuksen laskua, koska makrotalouden heikkous oli tiedossa jo huhtikuussa.

”Joko Snapin johto on erittäin huono ennustamaan yhtiön loppumarkkinoita tai on tapahtunut jotain muuta, josta yritys ei halua kertoa osakemarkkinoille”, Windsor arvioi.