EU:n öljy­kielto ajaa Venäjää Kiinan syliin – ”On vahva riski, että Kiina ottaa erittäin hallitsevan aseman Venäjällä”

Jos uusia ostajia venäläiselle öljylle ja kaasulle ei löytyisi, Venäjän federaation budjetista häviäisi 15 prosenttia, kertoo Suomen Pankin Laura Solanko.

Öljy-yhtiö Saudi Aramcon logo yhtiön putkiston yhteydessä Abqaiqssa Saudi-Arabiassa.

1.6. 2:00 | Päivitetty 1.6. 7:29

EU:n sopu venäläisen öljyn tuontikiellosta on Kiinan kaltaisten maiden voitto. Päätöksen jälkeen ne voivat ostaa venäläistä öljyä alennuksella.

Kielto kattaa yli kaksi kolmasosaa Venäjältä EU:hun tulevasta öljystä, ja käytännössä 90 prosenttia venäläisöljyn tuonnista EU:hun leikkautuu vuoden loppuun mennessä.

Päätös tarkoittaa käytännössä sitä, että venäläinen öljy myydään nyt Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla.

Öljyn hinta jatkoi tiistaina nousuaan. Pohjanmeren Brent-viitehinta nousi kahden kuukauden huippuunsa, yli 123 dollariin barrelilta.

Kiinan ja muiden venäläistä energiaa alelaarista ostavien maiden lisäksi voittajia ovat oikeastaan kaikki muut öljyn­tuottaja­maat öljy-yhtiöineen.

Venäjä ja Saudi-Arabia ovat olleet öljy- ja kaasuvarannoiltaan johtavia energiatuottajia maailmassa, mutta Yhdysvaltain merkitys on kasvanut jatkuvasti liuske­kaasu­esiintymien ansiosta.

Yhdysvaltain energiajärjestö Energy Information Agency on arvioinut vuotuisessa katsauksessaan, että Venäjä ja Saudi-Arabia pystyisivät kumpikin tuottamaan noin 10–12 miljoonaa barrelia öljyä päivässä.

Suurin yksittäinen voittaja lienee Saudien Aramco-yhtiö, joka tuotti vuonna 2018 noin 13 prosenttia maailman öljystä.

Osin Ukrainan sodan aiheuttaman öljyn hinnan nousun vaikutus on näkynyt myös Aramcon markkina-arvossa. Se on markkina-arvolla mitattuna ohittanut jo niukasti Applen ja noussut maailman arvokkaimmaksi yhtiöksi 2 437 miljardin markkina-arvollaan.

Joissain maissa valtiot ovat puuttumassa öljy- ja kaasuyhtiöiden ennalta-arvaamattomiin voittoihin niin sanotulla windfall-verolla. Se tarkoittaa verojen keräämistä voitoista, joita yritykset eivät ole voineet ennustaa ja suunnitella.

Britannian hallitus ilmoitti torstaina aikovansa kerätä 25 prosentin windfall-veron öljy- ja kaasuyhtiöiltä niiden voitoista.

Ilmoitus johti BP:n vastailmoitukseen, jossa öljyjätti kertoi joutuvansa harkitsemaan uudestaan investointiohjelmansa laajuutta viiden miljardin punnan eli noin 5,9 miljardin euron windfall-veron tähden.

Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja korostaa Kiinan ja Aasian maiden EU:n päätöksestä saamia hyötyjä.

”Kiina hyötyy kaikesta siitä, mitä Venäjä ei enää Euroopasta voi hankkia”, Tieliikenteen tietokeskuksessa työskentelevä Kalenoja sanoo.

Venäjä joutuu nyt hankkimaan Aasiasta erityisesti korkean teknologian ja lääketeollisuuden tuotteita.

”Aasia on tahtomattaankin iso hyötyjä.”

Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen tietokeskuksesta

Vaikka Aasian maiden voisi toivoa osoittavan globaalia solidaarisuutta, moni kehittyvä talous suhtautuu Venäjän-kauppaan talouskasvu edellä, Kalenoja sanoo.

”Ukrainan asiat saattavat vaikuttaa kaukaisilta. Emme mekään ole murehtineet Aasian tilanteita. Globaalia solidaarisuutta on helppo vaatia, kun asia on lähellä.”

Kalenoja kertoo Kiinan tunkeutuvan paraikaa nopeasti venäläiseen autokauppaan, kun moni länsimainen autovalmistaja on vetäytynyt Venäjältä.

”On vahva riski, että Kiina ottaa erittäin hallitsevan aseman Venäjällä.”

NIO EP9 sähköauto kuvattiin Pekingin myymälässä elokuussa 2020.

Kiinassa valmistetaan paljon erityisesti sähköautoja, joilla ei ole vielä edes tyyppihyväksyntää EU-maissa. Kiina on myös siirtämässä autovalmistusta Venäjälle, Kalenoja kertoo.

Hän ennustaa, että Venäjästä tulee merkittävä markkina kiinalaisille autovalmistajille, jotka ovat kasvattamassa tuotantoaan jo vahvan kotimarkkinakysynnän ansiosta.

Suomen Pankin vanhempi neuvonantaja Laura Solanko arvioi HS:lle, että EU:n päätös voisi syödä Venäjän budjetista 15 prosenttia, jos uusia ostajia öljylle ei löytyisi.

Suomen Pankin vanhempi neuvonantaja Laura Solanko

Solanko kertoo käytössä olevan datan tankkereiden liikkeistä kertovan, että viime aikoina Venäjältä on lähtenyt poikkeuksellisen paljon raakaöljyä Intiaan.

”Myös sellaisten Venäjältä lähtevien tankkereiden määrä on kasvanut paljon, joissa määränpää ei ole selvillä. Niistä on kovin vähän tietoa. Puhutaan, että osa menee Kiinaan ja osa ehkä muuallekin Aasiaan.”

Karkeasti kaikki, jotka ostavat venäläistä raakaöljyä, hyötyvät pakotteista, koska lähtökohtana on, että venäläisen raakaöljyn hinta laskee ja muiden viitelaatujen hinta nousee.

”Muut öljytuottajat luonnollisesti hyötyvät sen verran kuin niiden viitelaatujen hinnat nousevat.”