Kysely: Suurin osa ekonomisteista tyrmää polttoaine­veron alentamisen

Ekonomistien mukaan ei ole takeita siitä, että veronalennukset siirtyisivät lopputuotteiden hintoihin.

Nesteen huoltoasema Hermannissa Helsingissä.

7.6. 17:38

Vain neljä prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että maailmanmarkkinahintojen muutoksista aiheutuvaa polttoaineiden hinnannousua tulisi pyrkiä hillitsemään julkisen vallan toimin, esimerkiksi laskemalla polttoaineverotusta.

Väitteen torjuu peräti 86 prosenttia ekonomisteista. Kymmenen prosenttia on vailla mielipidettä tai kannastaan epävarma.

Asia käy ilmi ekonomistipaneeli Ekonomistikoneen kyselystä.

Tilastokeskuksen kuluttajahintatilastojen mukaan polttonesteiden keskihinnat kääntyivät toukokuussa jälleen nousuun huhtikuuhun verrattuna. 95 E -bensiinin keskihinta oli toukokuussa 2,30 euroa litralta, kun huhtikuussa se oli 2,17 euroa.

Hallitus päätti hiljattain alentaa polttoaineiden jakeluvelvoitetta tämän ja ensi vuoden osalta. Jakeluvelvoite pakottaa polttoaineen jakelijoita sekoittamaan bensiinin ja dieselin joukkoon biopolttoainetta.

Lue lisää: Bensiinin ja dieselin hinnat ovat nyt ”huikean korkeita”, ja Tilastokeskus pitää varmana, ettei hintaturbulenssi ole ohi

Kyselyn kommenteissa ekonomistit toteavat, ettei julkisen vallan väliintulolle ole perustetta, kun muutokset johtuvat markkinoiden normaalista toiminnasta. Ekonomistien mukaan ei ole myöskään takeita siitä, että veronalennukset siirtyisivät lopputuotteiden hintoihin.

”Polttoaineiden hinnannousu johtuu raakaöljyn hinnan noususta, ei verotuksen kiristymisestä. Verojen alentamisesta hyötyisivät lisäksi suurituloiset pienituloisia enemmän”, perustelee vastaustaan emeritusprofessori Matti Pohjola.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtajan Aki Kangasharjun mukaan yleinen polttoaineveron lasku olisi liian kallista, sillä se ei kohdentuisi tulotason mukaan.

Kolmekymmentä prosenttia ekonomisteista arvioi, että hiiliveron kaltaisista ympäristöpoliittisista toimista aiheutuvat hinnannousut tulisi kompensoida niistä eniten kärsiville kuluttajille tai alueille kohdennetuilla tuilla.

Yli kolmannes, 36 prosenttia, torjuu ajatuksen kompensaatiosta. 30 prosenttia on kannastaan epävarma.

Ekonomistikone perustuu ekonomistipaneeliin, johon on kutsuttu vastaajiksi kaikki virassa olevat suomalaiset kansantaloustieteen ja taloustieteen professorit, apulaisprofessorit sekä muita taloustieteen tutkijoita.

Paneelin teknisestä ylläpidosta vastaavat Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ja Elinkeinoelämän valtuuskunta Eva.