Kiinalaisten pikkupakettien tulo Suomeen on vähentynyt ”rajusti” – Yksi merkittävä syy on vuoden­takainen vero­uudistus, arvioi Posti

Viime kesänä voimaan astunut EU:n laajuinen arvonlisä­verouudistus on vähentänyt halpojen Kiinasta tilattujen pikkupakettien tuloa Suomeen.

Halpoja ja pieniä kiinalaisia paketteja tulee Suomeen aiempia vuosia vähemmän.

14.6. 2:00 | Päivitetty 14.6. 10:09

Pieniä ja halpoja Kiinasta tilattuja paketteja tulee Suomeen tällä hetkellä huomattavasti vähemmän kuin vuosi sitten.

Taustalla vaikuttaa ainakin viime heinäkuun alussa koko EU:n alueella voimaan tullut arvon­lisävero­uudistus. Uudistuksen myötä myös Kiinasta halvalla tilatut pikkupaketit täytyy tullata, ja niistä täytyy maksaa arvon­lisävero.

Ennen uudistusta arvoltaan alle 22 euron verkkokauppa­ostokset saivat tulla Suomeen verovapaasti.

Postin kansainvälisen verkkokaupan palveluiden johtaja Kaj Kulp vahvistaa, että kiinalaisia pikku­paketteja tulee nyt maahan selvästi edellisvuosia vähemmän.

”Määrät ovat vähentyneet rajusti siitä, mitä ne ovat joskus olleet. Siihen voi olla monta syytä, mutta varmaan yksi oleellinen syy on viime heinäkuussa voimaan tullut arvon­lisäveron muutos.”

Kulpin mukaan on hankala arvioida, miten paljon esimerkiksi Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on vaikuttanut asiaan esimerkiksi lentorahtien hinnan nousun myötä.

”Sillä on varmaan myös jokin vaikutus, mutta näiden erottaminen on todella hankalaa”, Kulp sanoo.

Tarkkoja lukuja siitä, miten paljon suomalaiset ovat viime heinäkuun jälkeen tilanneet tavaraa Kiinasta on Kulpin mukaan tässä vaiheessa hankala saada.

Ainakin yksi syy tähän on verouudistuksen yhteydessä EU:ssa käyttöön otettu tuonti­järjestelmä Import One Shop Stop (IOSS).

Järjestelmään rekisteröityneet EU:n ulkopuoliset verkkokauppiaat voivat periä arvonlisä­veron kuluttajalta jo verkko-oston yhteydessä enintään 150 euron ostoksissa.

Kulpin mukaan järjestelmän myötä EU-alue voidaan ikään kuin tullata kokonaisuutena, joten kertaalleen EU:n sisälle tulleen lähetyksen alkuperämaa ei välttämättä näy Suomessa.

”Varmaan osa siitä virrasta saattaa nyt tulla Suomeen EU:n sisäisinä lähetyksinä, vaikka olisikin lähtöisin Kiinasta.”

Jonkinlaista osviittaa asiaan antaa kansainvälisen postialan järjestön International Post Corporationin (IPC) verkkokauppa­tutkimus, jonka Suomea koskevat tulokset Posti julkaisi tammikuussa.

Tutkimuksen mukaan kiinalaisten verkkokauppojen suosio oli vuonna 2021 laskussa, vaikka arvon­lisävero­uudistus tuli voimaan vasta vuoden puolivälissä. Kulpin mukaan vastaava ilmiö on havaittu myös muualla Euroopassa.

Vuonna 2020 noin puolet kyselytutkimukseen vastanneista verkko-ostajista kertoi ostaneensa jotain verkon kautta Kiinasta edellisen vuoden aikana. Viime vuonna luku oli pudonnut 40 prosenttiin.

Näin ollen Saksa kiilasi Kiinan ohi suomalaisten eniten suosimana verkkokauppa­maana, kun 43 prosenttia vastaajista kertoi ostaneensa jotain Saksasta verkon kautta vuoden sisällä.

Tutkimuksen mukaan yleisimmät hinnat suomalaisten tekemille verkko-ostoksille olivat viime vuonna 10–24 euroa ja 25–49 euroa. Molempien osuus kaikista ostoksista oli 23 prosenttia.

Kulp toteaa, että kiinalaisten pikkupakettien määrän väheneminen on helpottanut Postin työtä.

Hän kuvaa, että jossain vaiheessa Kiinasta tuli paljon paketteja ilman ennakko­tietoja tai ylipäänsä sähköisiä tietoja, ja osa paketeista oli vaikeasti käsiteltäviä.

”Nyssäköistä mekin taisimme jossain vaiheessa puhua. Niihin oli ehkä vaikea sopeutua, kun volyymi kasvoi nopeasti. Siltä osin voi todeta, että toiminta on helpottunut.”

EU:n laajuinen arvonlisävero­uudistus tuli voimaan lähes vuosi sitten. Kulp kuvaa viime kesäistä muutosta massiiviseksi. Hän on kuitenkin tyytyväinen siihen, miten Posti on sopeutunut muutokseen.

”Kaikki ei tietenkään ollut vielä 1. heinäkuuta valmista. Muutosta ei voi täysin testata ennakkoon, joten koko vuosi on tehty töitä, että se toimisi mahdollisimman saumattomasti. Mielestäni on onnistuttu ihan hyvin ja saatu hoidettua laadukkaasti myös tullattavien pakettien prosessi.”