Tiktok luo ilmoitus­työkalun piilomainontaa varten – Syynä EU:n komissiolle tehdyt valitukset mainonnasta ja lapsille sopimattomasta sisällöstä

Piilomainonnan kitkemisellä Tiktok yrittää välttää mahdolliset sanktiot.

Kuluttajat ovat huolestuneita siitä, että lasten ja nuorten suosimassa sovelluksessa on ollut piilo­mainontaa ja lapsille sopimatonta sisältöä.

21.6. 20:06

Kiinalainen sosiaalisen median sovellus Tiktok on sopinut vahvistavansa EU-alueen käyttäjiensä oikeuksia. EU:n sääntely­viran­omaiset kertoivat asiasta tiistaina.

Toimenpiteidensä avulla Tiktok pyrkii välttämään mahdolliset sanktiot, joita se olisi voinut saada useiden kuluttajien tekemien valitusten vuoksi.

Valitukset juontavat juurensa pitkän ajan taakse. Vuosi sitten Euroopan kuluttaja­järjestö valitti Euroopan komissiolle, että sovellus ei ole onnistunut suojelemaan lapsia piilo­mainonnalta ja sopimattomalta sisällöltä.

Sovellus on myös herättänyt keskustelua Venäjän hyökkäys­sodan alettua Ukrainassa, sillä Tiktok on suoltanut sotakuvastoa lasten silmille.

Tiktok on erityisesti lasten ja teini-ikäisten suosiossa.

Vuosi sitten Euroopan komissio sanoi, että Tiktokilla on kuukausi aikaa vastata valituksessa ilmi tulleisiin seikkoihin.

Nyt vuotta myöhemmin sovellus on suostunut sitoutumaan muutoksiin, joiden avulla huolta herättäneitä seikkoja yritetään ratkaista. Näiden joukossa on muun muassa ilmoitus­työkalu, jonka avulla käyttäjät voivat helposti ilmoittaa mainoksista, jotka saattavat kannustaa lapsia ostamaan tavaroita tai saada heidät suostuttelemaan vanhempiaan ostamaan niitä heille.

Sopimattomien tuotteiden ja palveluiden mainonta ei ole hyväksyttyä. Yhtiö pyrkii myös merkitsemään videoiden maksulliset mainokset selkeämmin.

”Kaikkien sosiaalisen median alustojen on noudatettava sääntöjä ja varmistettava, että kuluttajat voivat helposti tunnistaa kaupallisen sisällön. Tämä koskee myös vaikuttajien mainostamia tuotteita”, sanoi EU:n oikeus­komissaari Didier Reynders.

Euroopan kuluttajajärjestöä ilmoitus ei vielä vakuuttanut. Sen mukaan on epävarmaa, miten sitoumus vaikuttaa todellisuudessa kuluttajiin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita