PTT:n toimitusjohtajan mielestä Suomen pitäisi laskea polttoaineveroja, vaikka iso osa ekonomisteista pitää ideaa huonona

Pellervon taloustutkimuksen PTT:n toimitusjohtaja Markus Lahtinen perustelee polttoaineverojen laskemista sillä, että kansalaisten tuki Venäjä-pakotteille voi rapautua, jos heidän taloudellinen tilanteensa heikkenee sodan pitkittyessä.

Polttoaineiden hinnat ovat nousseet nopeasti tänä keväänä. Nousun taustalla on Venäjän aloittama hyökkäys Ukrainaan.

23.6. 11:18

Polttoaineiden hinnan nousu on saanut Ruotsin, Saksan ja Hollannin keventämään viime kuukausina bensan ja dieselin verotusta. Pellervon taloustutkimuksen PTT:n toimitusjohtaja Markus Lahtinen ehdottaa blogikirjoituksessaan, että myös Suomessa bensan ja dieselin verotuksen alentamista olisi syytä harkita.

Lahtinen perustelee tätä sillä, että suomalaisten tuki Venäjää vastaan asetetuille pakotteille voi rapautua, jos heidän taloudellinen tilanteensa heikkenee sodan pitkittyessä. Hänen mukaansa hintojen ja suhdannetilanteen vakauttaminen on äärimmäisen tärkeää kansalaisten pelkojen hälventämiseksi.

"Sodan pitkittyessä on riskinä, että haitalliset vaikutukset rapauttavat kansalaisten tuen pakotteille. Vaikka suomalaisten tuki oli keväällä tehdyssä kyselyssä muuta Eurooppaa vankempaa, taloudellisen tilanteen heikentyminen sodan pitkittyessä voi vaarantaa myös suomalaisten tuen sodan voittamiseksi tarvittaville päätöksille", Lahtinen kirjoittaa.

Venäjää vastaan asetetut pakotteet saivat tällä viikolla laajan kannatuksen EU:n kansalaisilta Eurobarometri-kyselyssä. Eurooppalaisista noin 60 prosenttia ei kuitenkaan koe olevansa valmis siihen, että pakotteet nostavat energian tai elintarvikkeiden hintoja.

"Vaikka pelkästään talouden hoidon kannalta tarkasteltuna hinnannousua ei pitäisi pyrkiä hyvittämään kotitalouksille, nykyisessä sotatilanteessa taloutta ei voi arvioida irrallaan turvallisuuspolitiikasta. Jos kotitalouksia ei tulla lainkaan vastaan, otetaan liian suuri riski kansalaisten tuen menettämisestä", Lahtinen kirjoittaa blogissaan.

Suomalaisten ekonomistien keskuudessa polttoaineverojen lasku ei saa tukea. Ekonomistikoneen kyselyssä peräti 86 prosenttia ekonomisteista torjuu ajatuksen, että markkinahintojen muutoksista aiheutuvaa polttoaineiden hinnannousua pitäisi hillitä polttoaineveroja alentamalla.

Lahtinen myöntää blogikirjoituksessaan, ettei bensa- ja dieselverojen laskeminen ole valtiontaloudelle ilmaista. Hän väittää silti, että alennuksen kustannus olisi merkittäviä tuloverojen alennuksia paljon pienempi.

Lahtisen mukaan veronalennuksella tulisi tavoitella parinkymmenen sentin laskua litrahintoihin, jotta kansalaiset huomaisivat muutoksen. Hän korostaa, että päätöksen pitäisi kuitenkin olla määräaikainen ja raueta ilman erillistä päätöstä jatkosta.

"Tällä tavoin rajoitetaan haitallisia vaikutuksia valtiontaloudelle ja muistutetaan siitä, että ilmastopolitiikan tavoitteet edellyttävät korkeata fossiilisen energian verotasoa myös jatkossa."

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita