Energiavirasto: Jakelu­velvoitteen höllentäminen tuskin laskee dieselin pumppu­hintaa tänä vuonna

Hallituksen mukaan dieselin hinta voi laskea 12 senttiä litralta, koska sen joukkoon tarvitsee sekoittaa vähemmän biopoltto­ainetta.

Dieselin pumppuhinta tuskin laskee, vaikka hallitus pyrkii siihen, arvioi Energiavirasto.

23.6. 19:08

Energiavirasto on hyvin skeptinen sen suhteen, että hallituksen päätös keventää biopoltto­aineiden jakeluvelvoitetta laskee dieselin kuluttajahintaa, kuten hallitus toivoo.

Hallitus päätti huhtikuussa keventää biopoltto­aineiden jakeluvelvoitetta väliaikaisesti tänä ja ensi vuonna. Hallituksen mukaan päätöksen pitäisi laskea dieselin hintaa 12 senttiä litralta jo tänä vuonna.

Energiaviraston johtavan asiantuntijan Mari Tenhovirran mukaan tämä on kuitenkin epätodennäköistä. Hän ei usko, että jakeluvelvoitteen höllentäminen näkyisi juurikaan kuluttajien kukkaroissa tänä vuonna.

”Lyhyellä tähtäimellä jakeluvelvoitteen laskemisella ei ole kovin paljoa merkitystä dieselin hintaan.”

Lue lisää: Hallitus sanoo päätöstensä laskevan dieselin hintaa 12 senttiä litralta – moni asian­tuntija tyrmää päätöksen, eikä hinta välttämättä edes laske

Polttoaineita koskevat hankintasopimukset oli lyöty lukkoon jo ennen hallituksen päätöstä. Useimmat jakelijat ovat tehneet sekä biopoltto­aineen että sen raaka-aineiden hankinta­sopimukset jo viime vuonna tai sitä edeltäneenä vuonna, kertoo Tenhovirta.

Vaikka ympäristöystävällisempää polttoainetta tarvittaisiin nyt vähemmän, ei sopimuksia välttämättä saa muutettua nopealla aikataululla.

Ensi vuonna muutos saattaa näkyä hinnoissa. Tenhovirta ei vielä tässä vaiheessa lähde spekuloimaan asiaa, sillä polttoaineen hinnan­muodostuminen on monimutkainen asia, joka riippuu useista eri seikoista.

Polttoaineiden hintoihin heijastuvat muun muassa biopolttoaineiden kysyntä ja tarjonta, raaka-aineiden hinnat, jakelu­sopimuksien pituus sekä biopolttoaineita koskeva lainsäädäntö ja sen tilapäinen muuttaminen eri maissa.

Jo tällä hetkellä tavoitelluimman biodieselin raaka-aineet ovat tehokkaassa käytössä. Tavoitelluimpien raaka-aineiden joukosta löytyvät muun muassa joulukinkkujen ja vappu­munkkien jäterasvat.

”Tavoitelluimmat raaka-aineet ovat jäte- ja tähdepohjaisia. Osittain on mahdollista tehostaa raaka-aineen keruuta ja prosessia, mutta aika lailla käytetään jo nyt kaikki mitä irti saadaan.”

Toisaalta hallituksen päätös mutkistaa ensi vuoden hinta­kehityksen ennakoimista. Tänä ja ensi vuonna biodieseliä saa sekoittaa 7,5 prosenttia vähemmän dieseliin kuin aiemmin määrättiin.

Jos tänä vuonna jatkaa kuitenkin alkuperäisten säädösten mukaisilla kovemmilla prosenteilla, saa tämän ylitäytöksi kutsutun osuuden siirtää kokonaisuudessaan ensi vuodelle. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että ensi vuonna voitaisiin myydä dieseliä, jossa on nykyistä enemmän fossiilista raaka-ainetta. Jos fossiilinen diesel on tuolloin biopohjaista halvempaa, jakelijan kulut voivat pienentyä.

Tämä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että pumpulla hinnat laskisivat.

Tenhovirta muistuttaa myös, että ilmastotavoitteet kurotaan myöhemmin kiinni. Biodieselin prosentti­osuutta dieselistä on nostettu ja nostetaan jatkossakin päästöjen pienentämiseksi.

Alun perin vuonna 2030 biodieseliä oli tarkoitus sekoittaa 30 prosenttia dieseliin. Nyt tilapäisen höllennyksen vuoksi osuutta kiristetään 34 prosenttiin tulevalla vuosi­kymmenellä.