Äidinmaidon­korvikkeesta on nyt huutava pula Yhdysvalloissa – Asian­tuntijoiden mukaan korviketta on jo pitkään markkinoitu valtavalla budjetilla ja käyttämällä tieteellistä tietoa väärin

Äidinmaidonkorvikkeen voimakas markkinointi saattaa asiantuntijoiden mukaan johtaa imettämisen suosion laskuun. Suomessa korvikkeen mainontaa säädellään tarkasti.

Äidinmaidonkorvikkeen myyntiä on jouduttu rajoittamaan Yhdysvalloissa, sillä siitä on niin kova pula. Kuvassa korvikepulloja apteekissa Pennsylvaniassa.

2.7. 16:12

Yhdysvaltoja on piinannut vuosikymmeniin pahin pula äidin­maidon­korvikkeesta, joka on tärkeä ravinnonlähde miljoonille vauvoille maassa.

Tilanne on vakava, sillä yksinomaan rintaruokinnassa on vain neljäsosa alle puolivuotiaista lapsista Yhdysvalloissa. Valkoinen talo ilmoitti toukokuussa, että presidentti Joe Bidenin hallinto työskentelee kiireellä korvikkeiden saatavuuden turvaamiseksi.

Korvikepula johtuu pääasiassa koronapandemian aiheuttamista ongelmista toimitusketjuissa. Yksi syy hankalan tilanteen syntymiseen löytyy kuitenkin korvikkeen markkinoinnista, joka on asiantuntijoiden mukaan usein ”aggressiivista” ja jota ei juuri säädellä Yhdysvalloissa, kertoo televisioyhtiö CNN.

CNN:n mukaan korvikevalmistajat ovat pitkään käyttäneet Yhdysvalloissa valtavia rahasummia edistääkseen korvikkeen käyttöä. Esimerkiksi juuri synnyttäneille äideille jaetaan sairaaloissa ilmaisia korvikenäytteitä, ja kampanjoinnissa hyödynnetään sosiaalisen median vaikuttajia, jotka mainostavat korvikkeen hyötyjä seuraajilleen.

Voimakas markkinointi saattaa asiantuntijoiden mukaan johtaa siihen, että imettämisen suosio laskee ja siihen liittyvät käytännön taidot jäävät monilta oppimatta.

”Keskeinen markkinointistrategia on jakaa ilmaisia näytteitä imettäville äideille ja toivoa, että jos imetyksessä ilmenee ongelmia, korvikkeeseen turvaudutaan välittömästi. Tästä syntyy noidankehä, sillä mitä enemmän korviketta käyttää, sitä vähemmän nainen tuottaa itse maitoa”, Harvardin yliopiston lääketieteen apulaisprofessori Melissa Bartick sanoi CNN:lle.

Ruokaviraston mukaan rintamaito on ihanteellista ruokaa pienten lasten terveen kasvun ja kehityksen takaamiseksi. Lisäksi äidinmaidon suoja-aineet varjelevat lapsia sairauksilta. Äidinmaidonkorvike taas on tärkeä vaihtoehto niille, jotka eivät syystä tai toisesta imetä.

Maailman terveysjärjestö WHO:n ja YK:n alaisen lastenjärjestö Unicefin helmikuisessa raportissa kuitenkin todetaan, että korviketeollisuus ”järjestelmällisesti horjuttaa” vanhempien päätöksiä liittyen vauvojen ruokintaan ja markkinoi sitä vahvasti myös niille, jotka eivät sitä tarvitse. Raportissa alan toimintatapoja verrataan esimerkiksi tupakkatuotteiden tai uhkapelaamisen markkinointiin.

”Maidonkorvikkeen mainonta, jota tuetaan valtavilla budjeteilla ja jossa tieteellistä tietoa käytetään väärin, johtaa korvikkeen ylikulutukseen ja vähentää imettämisen suosiota”, raportissa todetaan.

Vuonna 2015 julkaistun tutkimuksen mukaan korviketta markkinoidaan usein yleisenä, modernina ja jopa rintamaitoa parempana tapana ruokkia vauvoja. Yhdysvalloissa tällainen viestintä on mahdollista, sillä maa ei ole mukana WHO:n vuonna 1981 hyväksymässä sopimuksessa, jonka tarkoitus on edistää rintaruokintaa ja valvoa äidinmaidon­korvikkeiden markkinointia.

Suomessa korvikkeita ei saa mainostaa esimerkiksi tavallisissa sanoma- tai aikakauslehdissä tai televisiossa eikä niiden myyntiä saa edistää erikoistarjouksilla tai alennuksilla.

Mainonnan lisäksi monet yhteiskunnalliset ongelmat imetykseen liittyen ovat vakiinnuttaneet korvikkeiden suosiota Yhdysvalloissa. CNN:n mukaan monissa sairaaloissa ei tueta imetystä edistäviä käytäntöjä, kuten äidin ja vauvan ihokontaktia, eikä monilla työpaikoilla ole mahdollisuutta pumpata rintamaitoa talteen.

Lisäksi Yhdysvalloissa ei ole kansallista, palkallista äitiysvapaata ja julkiseen imetykseen liittyy yhä paljon stigmaa.

Yhdysvaltalaisten korvikevalmistajien mukaan he tuottavat turvallisen ja ravinteikkaan vaihtoehdon vauvoille, jotka eivät saa rintamaitoa.

”Äitejä tulisi rohkaista ja tukea imettämiseen, mutta jos rintamaitoa ei ole saatavilla tai sitä ei haluta käyttää, vanhempien tulisi olla tietoisia myös muista sopivista ruokintavaihtoehdoista”, korvikevalmistajia edustavasta järjestöstä (INCA) sanottiin CNN:lle.