Sähkö­auto on halvin tapa hankkia kotiin suuri akku, ja sitä voidaan jopa käyttää kodin sähkö­varastona

Sähköautokannasta on tulossa kovaa vauhtia maailman suurin akkuvarasto, joka voi tasata kuluttajan sähkölaskua ja auttaa koko sähköjärjestelmää.

Nissan on ollut Juha Karppisen mukaan edelläkävijä kaksi­suuntaisen latauksen tuomisessa sähköautoon. Ominaisuus on yleistymässä nopeasti uusissa sähköautoissa.

17.7. 18:33

Viime syksystä asti sähkömarkkinoilla on nähty valtavia hinnan vaihteluita, jotka ovat jatkuneet kesälläkin. Esimerkiksi 8. heinäkuuta aamuyöllä sähkö maksoi monen tunnin ajan alle euron megawattitunnilta eli oli käytännössä ilmaista.

Seuraavalla viikolla megawattitunnin hinta ponkaisi jopa yli 500 euroon eli yli 50 senttiin kilowattitunnilta.

Vaikka ilmiön taustalla on Venäjän aloittama sota, asiantuntijat uskovat että sähkön suuret hintavaihtelut ovat pysyvä ilmiö.

Se johtuu tuulivoiman nopeasta lisääntymisestä. Tuulituotanto vaihtelee. Tuulisena päivänä tuulivoimalat tuottavat jo saman verran sähköä kuin kaikki Suomen ydinvoimalat yhteensä, mutta tyynenä päivänä tuotanto putoaa lähelle nollaa.

Siksi joka kolkalla mietitään nyt tapoja varastoida tuulella ja auringolla tuotettua energiaa. Sähköä pitäisi saada talteen silloin, kun tuotanto ylittää kulutuksen. Varastoja voitaisiin sitten purkaa, kun kysyntää on tuotantoa enemmän.

Yksinkertaisin varastointitapa ovat akut.

Valtaosa akkukapasiteetista tulee olemaan henkilöautoissa

Samaan aikaan sähköautojen myynti kasvaa erittäin nopeasti, Suomessakin. Autoalan keskusliitto ennustaa, että tänä vuonna myytävistä uusista autoista yli 17 prosenttia on täyssähköautoja ja 23 prosenttia ladattavia hybridejä.

”Suomesta ei ole tehty erillistä ennustetta, mutta globaalisti sähköautoissa oleva akkukapasiteetti tulee olemaan aivan huikea”, latausjärjestelmiä myyvän Virran energiapalveluista vastaava johtaja Juha Karppinen sanoo.

Ennusteiden mukaan itse asiassa valtaosa yhteiskuntien akuista tulee olemaan juuri henkilöautoissa.

”Ja vanha autoalan tosiasia on, että ei-ammattikäytössä olevat henkilöautot seisovat 90 prosenttia ajasta parkkiruudussa”, Karppinen sanoo.

Sähköautoja siis kannattaisi käyttää sekä kotitalouksissa että koko sähköjärjestelmän säätöakustona.

Jo nyt monelle sähköllä lämmittävälle omakotiasujalle olisi hyvin houkutteleva ajatus ladata auton akku täyteen silloin, kun sähkö on lähes ilmaista ja käyttää akkua kalliiseen päiväsaikaan talon lämmittämiseen.

Etätöiden yleistyessä auto seisoo yhä useammin kodin pihassa myös päivisin.

Esimerkiksi moniin uusiin autoihin laitettava lähes 80 kilowattitunnin akku riittäisi omakotitalon tarpeisiin yhdellä latauksella keskimäärin yli vuorokaudeksi.

”Kokonaan akkua ei ehkä kannata käyttää, vaan purkaa esimerkiksi 20–30 prosenttia akun varauksesta ennen uutta latausta. Tällainen käyttö ei tutkimusten mukaan juurikaan lyhennä akun käyttöikää. Päin vastoin pieni latauksen purkaminen ja uudelleen lataus voi jopa pidentää sitä”, Karppinen sanoo.

Sähkön hinnan vaihteluita pystyy hyödyntämään, jos ostaa sähköä pörssihinnalla.

Auto on myös toistaiseksi halvin tapa hankkia kotiin suuri akusto. Esimerkiksi 10 kilowattitunnin akkuvarasto maksaa tätä nykyä runsaasta 6 000 eurosta ylöspäin.

Lähes 80 kilowattitunnin akustolla varustetun auton voi saada noin 45 000 eurolla.

”Sähköautoteollisuus ajaa nyt akkujen hintaa nopeasti alas.”

Mutta onko auton akun hyödyntäminen käytännössä mahdollista?

Ei ihan vielä. Akun varastoiman sähkön purkaminen sähköverkkoon (V2G-ominaisuus) tai oman talon käyttöön (V2B-ominaisuus) on mahdollista vasta muutamalla esimerkiksi Nissanin ja Mitsubishin automallilla.

Ominaisuus on yleistymässä nopeasti.

”Volkswagen on julkistanut tuovansa sen uusiin ID-sähköautomalleihin ohjelmistopäivityksenä. Ja sama yhtiöhän tekee myös Audeja, Skodia, Seateja ja Porscheja. Myös BMW:llä ja Daimlerilla on vastaavia kokeiluja”, Karppinen sanoo.

Auton kyvykkyys ei vielä riitä. Nykyisistä polttomoottoriautoistakin voi toki ottaa virtaa ulos 12 voltin pistokkeella vaikkapa kännykän laturiin.

Akkusähkön syöttäminen kodin tai yleiseen sähköverkkoon edellyttää järeämpää laitetta, joka tahdistaa sähkön verkkovirran kanssa.

Karppisen mukaan käytännössä tarvitaan pikalatauksessa käytettävä tasavirta- eli DC-latauslaite, jossa on erikseen kahdensuuntaisen virransyötön kyvykkyys.

”Näille laitteille ei toistaiseksi ole ollut juuri markkinoita, eikä niitä ole tehty koko maailmassa kuin joitain tuhansia kappaleita. Siksi hinnat ovat olleet noin 6 000-10 000 euroa kappaleelta”, Karppinen sanoo.

Virta-yhtiön toimistolla on koekäytössä useita laitteita. Karppinen on vakuuttunut, että niiden kysyntä kasvaa nopeasti sähköautojen yleistymisen myötä. Sitä myötä hinnatkin väistämättä laskevat.

Googlaamalla selviää, että ainakin Wallbox-niminen espanjalaisyritys on jo piakkoin tuomassa markkinoille Quasar 2 -nimisen kaksisuuntaisen latauslaitteen, jonka hinnaksi on ennakoitu noin 4 000 euroa.

”Esimerkiksi 3 000 euron hinta olisi jo hyvin kilpailukykyinen siihen verrattuna että hankkisi kotiin erillisen akuston”, Karppinen sanoo.

Latausasemia, aurinkosähköjärjestelmiä ja akustoja myyvän Pro power -yhtiön toimitusjohtaja Henrik Hietamies arvioi, että kaksisuuntaiset latauslaitteet tulevat yleistymään nopeasti. Vielä niitä ei ole myynnissä heilläkään.

”Nyt kun bensan hinta ja sähkö ovat kallistuneet niin monet asentavat aurinkosähkön ja sitten hankitaan sähköauto tai toisin päin”, hän sanoo.

Voi olla, että seuraava hankinta on kaksisuuntainen latauslaite.

Kaksisuuntaisia latauslaitteita tullee myös julkiseen käyttöön. Parkkihalleissa seisovien autojen virtaa voidaan käyttää hyväksi, kun autot eivät ole käytössä. Auton luovuttaminen sähköverkon käyttöön hyvitettäisiin lataushinnassa.

”Tässä voi hyvin käydä niin kuin monen muunkin teknologian kanssa, että ensin kehitys on hidasta ja vähän turhauttavaakin. Mutta sitten yhtäkkiä tapahtuu nopea kiihdytys”, Karppinen sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita