Googlen emoyhtiön Alphabetin tuloksessa näkyy kasvun hidastuminen

Yhtiön tulos laski. Se oli odotettua huonompi.

Verkkomainonnan hidastuminen näkyi yhtiön tuloksessa.

27.7. 2:02 | Päivitetty 27.7. 11:56

Googlen emoyhtiön Alphabetin viimeisimmän vuosineljänneksen tulos oli laskusuuntainen ja jäi analyytikoiden odotuksista. Yhtiön tulos laski vuoden takaisesta 13 prosenttia ollen 16 miljardia dollaria. Alphabetin liikevaihto menneellä vuosineljänneksellä puolestaan kasvoi 13 prosenttia ollen liki 70 miljardia dollaria.

”Uskon, että nyt on sopiva hetki terävöittää fokustamme”, Alphabetin toimitusjohtaja Sundar Pichai kertoi sijoittajille ja analyytikoille puhelussa tuloksen julkistamisen jälkeen.

Alphabetin tulosta nakersi yhtiön kassaa tavallisesti tasaisesti kasvattavien verkkomainosdollareiden hidastunut virta. New York Timesin mukaan yhtiön hakukonemainosten myyntiä kuitenkin piristivät niin vähittäistavarakaupan kuin matkailunkin mainostajat.

Hakutulosten yhteydessä näytettävien mainosten myynti kasvoikin vuoden takaisesta yli 13 prosenttia ollen 40,7 miljardia dollaria ja hivenen enemmän kuin yhtiötä seuraavat analyytikot olivat ennakoineet.

Isoille teknologiayhtiöille vaikeuksia aiheuttavat niin inflaatio kuin Ukrainan sotakin, ja monen yhtiön viimeisimmän vuosineljänneksen tulos on ollut heikko. Googlen emoyhtiön tulos jäi kuitenkin vähemmän huonoksi kuin markkinat olivat pelänneet. Yhtiön osake kohosi tuloksen julkistamisen jälkeen jälkipörssissä runsaat neljä prosenttia.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita