Adidaksen ja Zalandon liike­voitot romahtivat vuoden toisella neljänneksellä

Adidaksen mukaan yhtiön tulos kärsi muun muassa liiketoiminnan keskeyttämisestä Venäjällä.

Urheiluvaatejätti Adidaksen liikevoitto laski vuoden toisella neljänneksellä 28 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

4.8. 12:01

Muun muassa korkea inflaatio ja liiketoimintojen keskeyttäminen Venäjällä heikensivät suurten vaateyritysten tuloksia vuoden 2022 toisella neljänneksellä. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters.

Urheiluvaatteiden ja -välineiden valmistaja Adidas kertoi torstaina, että sen liikevoitto laski 28 prosenttia 392 miljoonan euroon vuoden 2022 toisella vuosineljänneksellä.

Adidaksen mukaan sen tulos kärsi liiketoiminnan keskeyttämisestä Venäjällä, toimitusketjujen korkeista kustannuksista sekä koronaviruspandemian takia asetetuista suluista Kiinassa ja Vietnamissa.

Yhtiön mukaan sen valuuttaneutraali myynti kasvoi toisella vuosineljänneksellä neljä prosenttia, mutta jatkuvien toimintojen nettotuotot laskivat 360 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajanjakson 387 miljoonasta eurosta.

Adidas leikkasi vuoden 2022 näkymiään heinäkuussa vedoten liiketoiminnan odotettua hitaampaan elpymiseen Kiinassa.

Myös muodin verkkokauppa Zalando kertoi torstaina heikosta tuloksesta toisella vuosineljänneksellä.

Zalandon liikevoitto laski 58 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Yhtiön oikaistu liikevoitto oli 77,4 miljoonaa euroa, kun se vuoden 2021 toisella vuosineljänneksellä oli 184,1 miljoonaa euroa.

Tulos oli silti parannus vuoden ensimmäisestä neljänneksestä, joka oli 52 miljoonaa euroa tappiollinen.

Zalandon myynti laski neljä prosenttia 2,6 miljoonaan euroon vuoden toisella neljänneksellä edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Yrityksen mukaan syinä ovat muun muassa kuluttajien heikentynyt luottamus ja korkea inflaatio.

Zalando kuitenkin kertoo odottavansa liiketoiminnan kääntyvän kasvuun loppuvuoden aikana.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita