VR tyrmää ehdotuksen erillisestä kalusto­yhtiöstä: ”Voisi olla vähän kuin taksi­uudistus”

Raidealan neuvottelukunta Rainen mukaan VR:n junakalusto tulisi siirtää kalustoyhtiön hallintaan, minkä jälkeen se olisi niin VR:n kuin muiden yhtiöiden vuokrattavissa.

Matkustajia ja VR:n logo kaukoliikenteen junassa Helsingin päärautatieasemalla 7. heinäkuuta 2021.

9.8. 10:52 | Päivitetty 9.8. 17:52

Valtion tulee perustaa oma erillinen erityistehtäväyhtiö rautatiekaluston vuokraamiseen, esittää Raidealan neuvottelukunta Raine. Neuvottelukunnan mukaan olemassa oleva VR:n junakalusto tulee siirtää kalustoyhtiön hallintaan, minkä jälkeen kalusto olisi niin VR:n kuin muiden yhtiöiden vuokrattavissa markkinahintaan.

Raidealan neuvottelukunta Raine on raidealan markkinaehtoisten yritysten edunvalvontaelin.

Rainen mukaan kalustoyhtiön avulla voitaisiin kehittää Suomen rautatietoimintaa sekä henkilöliikenteessä että rahtiliikenteessä, kun henkilöliikenteeseen syntyisi operoinnin kilpailua ja rahtiliikenteeseen syntyisi terve markkina kaluston käytölle.

”Kalustoyhtiö tuottaa mahdollisuuden alueellisen henkilöliikenteen synnyttämiseen, kaukoliikenteen tuleviin kilpailutuksiin sekä lisäjoustavuuden rahtiliikenteen kehittymiseen”, Raine kirjoittaa esityksessään.

VR:n väliaikaisen toimitusjohtajan Topi Simolan mukaan malli, jossa kaluston omistaa kilpailuttaja kalustoyhtiön kautta, toimii hyvin valtion tai kuntien tukemassa ostoliikenteessä, kuten lähi- tai kiskobussi­liikenteessä. Tällainen malli on käytössä esimerkiksi Helsingin seudun liikenteessä (HSL).

”Sen sijaan markkinaehtoisessa liikenteessä, kuten Suomen kaukoliikenteessä, nähdään merkittäviä ongelmia ehdotuksessa. Pelkona on, että ehdotus voisi olla vähän kuin taksiuudistus, joka olisi aikanaan vain vielä vaikeampi korjata”, Simola sanoo.

Simolan mukaan Rainen ehdotus tarkoittaa käytännössä Englannissa tai Norjassa kokeiltua mallia, jossa ”koritetaan” koko Suomi ja tarjotaan kalustoa kilpailutuksen voittajalle. Simolan mukaan kuluttajien valinnanvara ei tosiasiassa lisääntyisi, Simola sanoo.

”Norjassa nähtiin, että kun kalusto siirrettiin erilliseen yhtiöön, kalustomaksut olivat aika korkeita, ja markkinassa ne otetaan asiakkaalta. Käytännössä Rainen ehdotus monopolisoisi tällä hetkellä avoimen markkinan”, Simola sanoo.

”Malli voisi johtaa hyvinkin hallitsemattomaan tilanteeseen. Emme oikein näe, millä tavalla kaluston tuominen kalustoyhtiöön lisäisi matkustajia, tekisi matkustamisesta edullisempaa tai takaisi teollisuudelle kapasiteettia tai edullisempia hintoja.”

Simola pitää Rainen ehdotusta myös VR:n kannalta ”äärimmäisen riskialttiina”, mutta hän ei osaa sanoa, johtaisiko ehdotus toteutuessaan irtisanomisiin VR:llä. Simolan mukaan VR on avoin kilpailulle.

Kalustoyhtiön tarkoitus ei olisi Rainen mukaan tuottaa liikevoittoa vaan tarjota kalustopalveluita rautatietoimijoille. Kalustoyhtiön perustamisen myötä myös VR:n toiminnan tarkoitus selkenisi, kun yhtiö harjoittaisi pelkkää rautatietoimintaa.

VR:n omistus on Rainen mukaan syytä pitää edelleenkin sataprosenttisesti valtiolla.

Rainen mukaan valtioneuvoston tulisi aloittaa valmistelu kalustoyhtiön perustamiseksi sekä päättää liikenne- ja viestintä­ministeriön tai työ- ja elinkeino­ministeriön roolista kalustoyhtiön omistaja­ohjauksessa.

Rainen mukaan Suomessa tulee olla tavoitteena raideliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvu, sillä rautatieliikenne on muihin sisämaan kulkumuotoihin verrattuna energiatehokasta ja ympäristöystävällistä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita