Suomessakin tutun Wizz Airin tytäryhtiö käynnistää taas lennot Moskovaan

Wizz Airin mukaan Venäjän-lennot eivät riko pakotesääntöjä, koska niitä operoi Arabiemiraattien tytäryhtiö.

Eurooppalaiset lentoyhtiöt eivät lennä Venäjälle. Wizz Airin tytäryhtiö Arabiemiraateissa aikoo jatkaa lentoja Abu Dhabista Moskovaan.

11.8. 10:21

Suomesta useaan kohteeseen lentävän Wizz Airin tytäryhtiö Arabiemiraateissa aikoo jatkaa lentoja Abu Dhabista Moskovaan jälleen lokakuussa.

Unkarilainen halpalentoyhtiö Wizz Air keskeytti Venäjälle suuntautuvan lentoliikenteen Venäjän aloitettua hyökkäyssotansa Ukrainassa helmikuun lopulla.

Sodan alettua Euroopan unioni kielsi kaikkia venäläisiä lentoyhtiöitä, Venäjälle rekisteröityjä ilma-aluksia sekä ilma-aluksia, jotka ovat venäläisen henkilön tai oikeushenkilön omistamia laskeutumasta, nousemasta tai ylilentämästä EU:n alueella.

Venäjä taas sulki ilmatilansa eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä EU:n määräämien pakotteiden takia.

Unkarilainen Wizz Air omistaa vuonna 2019 perustetusta Wizz Air Abu Dhabista 49 prosenttia. Loput eli määräenemmistö kuuluu Abu Dhabin sijoitusrahastolle ADQ:lle. Yhtiö ei ole ainoa Venäjälle matkaava lentoyhtiö Arabiemiraateissa.

Emoyhtiö tai Wizz Airin toinen tytäryhtiö Wizz Air UK eivät lennä Eurooppaan, koska pakotteet kieltävät sen.

”Wizz Air Abu Dhabi on Arabiemiraattien kansallinen lentoyhtiö, joka toimii maan määräyksien ja säännösten mukaisesti. Lentoyhtiö jatkaa lentoja Moskovaan vastatakseen kysyntään niiden matkustajien osalta, jotka haluavat lentää Venäjältä ja Venäjälle Arabiemiraattien pääkaupungista. Kaikki Arabiemiraattien lentoyhtiöt operoivat suoria lentoja Venäjälle”, yhtiön edustaja toteaa lausunnossaan yhdysvaltalaiskanava CNN:n mukaan.

Arabiemiraattien suurimman lentoyhtiön Emiratesin lisäksi Etihad-lentoyhtiö ja halpalentoyhtiö Fly Dubai operoivat lentoja Venäjälle.

Vaikka kyseessä on Wizz Airin Arabiemiraattien tytäryhtiön päätös, se saattaa olla suuri mainehaitta koko yhtiölle, arvioi kriisiviestinnän konsultti Mark Borkowski CNN:lle.

”Useat brändit ovat alkaneet pohtia linjauksiaan. Kun tilanne pitkittyy, hyvesignalointi väistyy ja kaupalliset edut ajavat ohi”, Borkowski arvioi CNN:lle.

”Oletettavasti päätökseen suhtaudutaan suurella mielenkiinnolla. Joka tapauksessa se on riskialtis liike, josta voi tulla yhtiön maineelle merkittävä oma maali.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita