Suomalaiset palasivat toimistoille, ja se saattaa pelastaa henkilöstö­ravintolat – asiantuntijan mukaan ravintoloiden on kuitenkin nostettava ruoan tasoa

Ala ennustaa ruokailijoiden määrän laskevan pysyvästi 15–20 prosenttia verrattuna aikaan ennen koronapandemiaa.

Antell-konsernin henkilöstöravintola Kuohussa Helsingin Pitäjänmäellä oli torstaina vilskettä. Kassalla ravintolapäällikkö Piia Eliasson.

29.8. 2:00 | Päivitetty 29.8. 6:58

Henkilöstöravintoloiden kävijämäärissä on tapahtunut selkeä käänne, suurimpien henkilöstöravintolayhtiöiden johtajat kertovat. Ruokailijoiden määrän kasvu käynnistyi jo keväällä, mutta elokuussa ruokailijoiden määrissä nähtiin jo ennätyksiä.

Kävijämäärän arvellaan yhä kasvavan, kun kesälomakausi loppuu. Yhtenä perusteena on se, että vaikka toimistoilla on vähemmän väkeä kuin ennen pandemiaa, paikalla olevat käyvät yhä useammin nimenomaan henkilöstöravintoloissa.

Työpaikkaruokailun ei silti ennusteta enää koskaan palaavan samalle tasolle kuin missä se oli ennen vuoden 2019 huipputasoa. Etätyön yleistymisen uskotaan vievän 15–20 prosenttia lounastajista, kun tilannetta vertaa aikaan ennen koronapandemiaa.

Pahimmillaan pandemian aikana lounassyöjien määrä hupeni toimistotyötä tekevien henkilöstöravintoloissa jopa alle 20 prosenttiin aiemmasta.

Lue lisää: Etätyö vei henkilöstö­ravintoloilta puolet liike­vaihdosta, ja moni sulkee ovensa: ”Uskon, että menneeseen ei ole enää ikinä paluuta”

Meillä oli 17 000 syöjää päivässä ennen koronapandemiaa. Siitä määrä laski niin, että pahimmillaan kiikuttiin 2 500:n lukemassa päivää kohti”, Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto kertoo Antell-henkilöstöravintoloiden myynnin kehityksestä pandemian aikaan.

Antellin ravintoloissa oltiin keväällä jo 8 000–10 000 ruokailijan vauhdissa. Tänä kesänä, lomakauden ollessa voimakkaana, määrä pieneni jopa 4 000 asiakkaaseen.

”Nyt elokuussa tuli uusi pandemian jälkeisen ajan ennätys, vaikka lomat ovat levinneet laajemmalle. Eli nyt palataan toimistolle siksikin, että halutaan tavata työkavereita – lounaallakin. Hyvä paluu on jo käynnissä”, Lantto sanoo.

Hänen arvionsa mukaan ennen pandemiaa puolet henkilöstöstä kävi syömässä henkilöstöravintolassa. Nyt toimistoissa työskentelee etätyön takia vähemmän ihmisiä kuin ennen pandemiaa, mutta heistä yhä useampi käy henkilöstöravintolassa.

”Nyt lähes jokainen työpaikalle tuleva tulee syömään. Töihin tuleva kaipaa yhteisöllisyyttä ja haluaa nähdä työkavereita.”

Lantton mukaan elokuun kävijämäärien kehitys on ollut elokuussa poikkeuksellisen rajua ja nopeaa.

Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto on kiinnittänyt huomiota siihen, että suhteellisesti yhä suurempi osa työpaikalla olevista näyttää nyt käyvän lounaalla henkilöstöravintolassa.

Antellilla oli ennen pandemian alkua 108 henkilöstöravintolaa. Määrä väheni pandemian aikana 70:een.

Lantto kertoo Antell-konsernin suojautuneen pandemian aiheuttamalta myynnin vähenemiseltä lopettamalla joukon pieniä henkilöstöravintoloita, joiden kannattavuus oli ollut heikkoa jo ennen pandemiaa. Suurista ravintoloista täytyi lopettaa muutamia sellaisissa paikoissa, joissa vuokranantaja ei ollut valmis alentamaan vuokraa.

”Nyt ravintoloita on avattu viisi lisää, ja niitä on yhteensä 75. Uskalletaan jo kasvaa.”

Henkilöstöravintola Kuohun lämpimiä ruokia keskiviikkona. Ravintoloiden valikoimat vaihtelevat paljon muun muassa niiden sijainnista ja ruokailijoiden tottumuksista riippuen.

Compass Group Finland on runsaan kolmen tuhannen työntekijän yritys. Se tarjoaa ruoka- ja puhtauspalveluja päiväkoteihin, kouluihin, ikäihmisten palvelutaloihin sekä ravintoloihin eri puolille, kuten teollisuustyömaille, yrityksiin ja yrityspuistoihin sekä korkeakoulujen ja yliopistojen kampuksille.

Aiemmin Fazer Food Services -nimellä tunnettu yhtiö myytiin brittiläiselle Compass Groupille. Kauppa saatiin päätökseen helmikuussa 2020, kuukautta ennen koronapandemian alkua.

Vuosi 2019 oli ollut Fazer Food Servicelle erinomainen, mutta pandemian alettua myynti romahti maalis–huhtikuussa 2020 jopa 75 prosenttia, Compass Group Finlandin toimitusjohtaja Hannu Rahnasto kertoo.

Compass Groupin toimitusjohtaja Hannu Rahnasto

Sittemmin liikevaihdon alentuminen tasaantui korona-ajaksi noin puoleen entisestä.

Rahnaston mukaan jo syksyllä 2021 liikevaihto lähti kasvuun, mutta koronaviruksen uusi omikron-variantti muutti tilanteen talvella 2022 taas muutamaksi kuukaudeksi.

”Keväällä tilanne parani, ja nyt vihdoin nähdään pysyvää muutosta. Mutta nyt vasta harjoitellaan sitä, miten eletään hybridityön kanssa.”

Rahnasto muistuttaa, että jo yksi etäpäivä viikossa leikkaa toimistoväen määrää 20 prosenttia.

”Läsnäolot vaihtelevat organisaatioiden sisällä, ja se tekee asiakasmäärien ennustamisen haasteelliseksi. Maanantai ja perjantai ovat selkeitä etäpäiviä, kysyntäpiikit tulevat tiistaista torstaihin.”

Rahnasto sanoo, että Compass Group Finlandin kokoisessa suuryhtiössä valtion antamat tuet kattoivat vain marginaalisen osan kiinteiden kulujen aiheuttamista tappioista. Erityisesti opiskelijaruokailu ja toimistotöiden henkilöstöravintolat kärsivät pandemian aiheuttamasta asiakaskadosta.

”Eniten pandemia osui Business Park -ympäristöihin ja tapahtumataloihin. Niistä asiakkaat hävisivät aika täydellisesti. Moni paikka oli välillä täysin suljettuna.”

Compass Group Finlandin liikevaihto on pienentynyt runsaasta 300 miljoonasta eurosta runsaaseen 200 miljoonaan euroon.

Elokuun kasvuluvut näyttävät hyvältä, ja nyt uutta kasvua rakennetaan työntekijöiden kokemukseen satsaamalla ja uusia palveluja rakentamalla, Rahnasto kertoo. Pandemiavuosina kun moni menetti luottamuksensa henkilöstöravintoloihin ja lähti hoivatöihin tai kaupan alan töihin.

Yhtiön johto on satsannut työntekijöiden kuuntelemiseen ja uuden vision viestintään, Rahnasto kertoo. Johtajat lähtevät nyt kuudelle paikkakunnalle tapaamaan kaikkia työntekijöitä ja vakuuttamaan, että työntekijät ovat ”töissä paikassa, jossa pääsee nyt vaikuttamaan ja olemaan aidosti mukana rakentamassa uusia palveluja ja tapoja toimia”, Rahnasto kertoo.

”Ystäväni sanoi hyvin, että asiakas on kuningas, mutta työntekijä on kuninkaampi”, Rahnasto kuvaa muutosta, jossa työntekijöiden panoksen tärkeys nostetaan asiakaspalvelun keskiöön.

Compass Group Finland pyrkii syksyn aikana rekrytoimaan Rahnaston mukaan parisataa uutta työntekijää.

”Pandemia aiheutti kolauksen työntekijöiden luottamukseen alan työnantajia kohtaan. Se oli yksi pahimmista pandemian aiheuttamista vahingoista tälle alalle”, Rahnasto arvioi.

”Meidän ehdottomasti suurin haasteemme on henkilöstön puute”, Sodexo Suomen toimitusjohtaja Bianca Brink.

”Erityisesti osaavan henkilöstön puute on ongelma. Ja jos käsipareja ei töissä riitä, totta kai se vaikuttaa työtyytyväisyyteen.”

Brinkin mukaan byrokratia vaikeuttaa työvoimapulaa.

”Yksi lääke olisi se, että saisimme maahanmuuttajia helpommin työhön. Meillä on työtä, mitä tarjota, ja samalla se auttaisi heitä integroitumaan yhteiskuntaan.”

Sodexo Suomen toimitusjohtaja Bianca Brink ehdottaa ruoka- ja siivousalan työvoimapulaan lääkkeeksi sitä, että oleskelulupaa hakevien työssäkäyntiä helpotettaisiin.

Nyt työskentely ei ole mahdollista henkilöille, jotka vasta hakevat oleskelulupaa tai turvapaikkaa.

Sodexon henkilökunnan määrä väheni pandemian alettua noin 2 000:sta noin 1 300 henkilöön. Kun ennen pandemiaa liikevaihtoa tuli 140 miljoonaa euroa, pandemian jälkeen vastaavan liikevaihdon ennustetaan olevan 105 miljoonan euron luokkaa vuodessa.

Sodexo on keskittynyt toiminnassaan nimenomaan toimitilapalveluihin. Se tarkoittaa ruuan lisäksi esimerkiksi siivous-, aula- ja kiinteistöpalveluja yhteistyökumppanin kanssa.

Brinkin mukaan ennen pandemiaa ruoka-asiakkaat saattoi jakaa niihin, jotka halusivat järjestää ruokailun jotenkin, ja niihin, jotka näkivät palvelun lisäarvon ja halusivat panostaa henkilöstön hyvinvointiin.

”Ne, jotka haluavat saada ihmiset takaisin, panostavat nyt palveluihin”, Brink kertoo.

”Uskon, että pystymme selkeästi auttamaan yrityksiä, jotka haluavat lisätä työntekijöiden läsnäoloa.”

ISS Suomen avainasiakkuuksista vastaava liiketoimintajohtaja Jukka-Pekka Tilus kertoo elpymisen työpaikkaravintoloissa alkaneen jo keväällä.

”Nyt elokuu näyttää erittäin hyvältä. Erityisesti elokuun puolenvälin jälkeen on vahvaa positiivista kehitystä. Ihmisten paluu toimistoille on näkynyt erityisesti kahtena viime viikkona.”

ISS Suomella on 60 ravintolaa, joista noin puolet on henkilöstöravintoloita. Niissä työskentelee 450 henkilöä, liiketoimintajohtaja Jukka Pekka Tilus kertoo.

”Haluamme uskoa, että syyskuussa positiivinen kehitys todennäköisesti jatkuu”, Tilus sanoo. Hän ennustaa, että henkilöstöravintoloiden liikevaihto tulee olemaan noin 75 prosenttia siitä, mitä se oli ennen pandemiaa.

Kiinteistö- ja toimitilapalveluita tarjoavalla ISS:llä on 60 ravintolaa, joista noin puolet on henkilöstöravintoloita.

Tiluksen arvion mukaan ruokailijoiden vaatimustaso on jopa kasvanut. ”Halutaan korkealaatuista, terveellistä ja vastuullista ruokaa.”

Kastikemaljoja Antell-konsernin henkilöstöravintola Kuohussa Pitäjänmäessä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita