Finnair pienentää laivastoaan ja saattaa muuttaa henkilöstön työ­ehtoja – ”Mistään yksittäisestä markkinasta ei tule uutta Aasiaa”

Finnair julkisti keskiviikkona uuden strategian, jonka tarkoituksena on palauttaa yhtiö yhtä kannattavaksi kuin ennen pandemiaa.

Finnairin lentokone Helsinki-Vantaan lentokentällä elokuussa.

7.9. 11:30 | Päivitetty 7.9. 17:04

Lentoyhtiö Finnair kertoo aikovansa ”tasapainottaa” lentoverkostoaan ja pienentää lentolaivastoaan.

Yhtiö aikoo vähentää yksikkökustannuksiaan noin 15 prosenttia vuoden 2019 tasosta, ja tavoitteena on vuoden 2024 puolivälistä lähtien viiden prosentin vertailukelpoinen liikevoittotaso. Tällaiseen kannattavuuteen Finnair ylsi ennen koronapandemiaa.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että yhtiö tarvitsee mittavia lisäsäästöjä, jotta sen kannattavuus palautuisi samalle tasolle kuin ennen pandemiaa.

Finnair on toteuttanut jo yli 200 miljoonan euron kustannussäästöohjelman viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana.

”Tarvitsemme suuruusluokkana vastaavat säästöt. Kyse on kunnianhimoisesta tavoitteesta, koska olemme tehneet hyvin merkittäviä kustannussäästöjä pandemian aikana”, Manner sanoo.

Keskiviikkona julkistettu yksikkökustannusten vähentämistavoite sisältää Finnairin pandemian aikana saavutettu säästöt.

Finnair julkisti keskiviikkona uuden strategiansa. Yhtiön edelliseltä strategialta putosi pohja pois sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja Venäjä sulki ilmatilansa länsimaisilta lentoyhtiöiltä.

Edellinen strategia perustui lentämiseen Venäjän läpi Euroopan ja Aasian välillä. Venäjän ilmatilan läpi kulkee lyhin reitti Euroopasta Aasiaan.

”Toimintaympäristömme muutos edellyttää meiltä uutta strategiaa ja merkittävää uusiutumista, erityisesti kustannusmielessä”, Manner sanoo tiedotteessa.

Uuden strategian tarkoituksena on palauttaa Finnairin kannattavuus riippumatta Venäjän ilmatilan tilanteesta. Kustannusvähennyksillä Finnair varmistaisi kilpailukykynsä kaikilla markkina-alueilla.

Finnairin mukaan kannattavuuteen pääsemiseksi tarvitaan kaikkien sidosryhmien tukea. Yksikkökustannusten vähennystavoite kattaa henkilöstökulut ja kaikki muut kuluerät.

Finnair kertoo aloittavansa keskustelut henkilöstön kanssa muun muassa työehtojen muutoksista.

Yhtiö myös kertoo arvioivansa matkustamopalvelun reittikohtaisia ulkoistusmahdollisuuksia, mahdollisuuksia ulkoistaa ”joitain” operatiivisia toimintoja ja toimia, joilla parannetaan yhtiön yhteisten toimintojen tehokkuutta.

Finnair hakee kustannussäästöjä myös neuvottelemalla toimittajiensa kanssa, organisaatiorakenteiden tarkastelulla ja tehostamalla tilojen käyttöä, yhtiö kertoo.

Finnairin uusi lentoverkosto on ”maantieteellisesti aiempaa tasapainoisempi”. Verkosto yhdistää Euroopan Aasiaan, Intiaan ja Lähi-itään sekä Pohjois-Amerikkaan Helsinki-Vantaan kotikentältä. Lisäksi verkostoon kuuluvat ”vahvat” kotimaan yhteydet.

Toimitusjohtaja Manner sanoo, että Finnair supistaa lentoverkostoaan Aasiassa ja hajauttaa sitä Suomesta katsottuna kaikkiin ilmansuuntiin ja erityisesti etelään.

”Mistään yksittäisestä markkinasta ei tule meille uutta, Aasiaa korvaavaa markkinaa”, Manner sanoo HS:lle.

Aasiassa Finnair aikoo jatkossa lentää edelleen muun muassa Tokioon, Souliin ja Hongkongiin sekä Singaporeen, Shanghaihin ja Bangkokiin. Yhtiö aikoo aloittaa lennot myös Pekingiin sitten, kun Kiina loiventaa koronarajoituksia.

”Idässä pidämme yhteydet tärkeimpiin Aasian kaupunkeihin, mutta lentäminen Aasian niin sanottujen kakkoskategorioiden kaupunkeihin vähenee. Näistä reiteistä ei ole mahdollista tehdä kannattavia, koska Venäjän ilmatilan ympäri lennettäessä matkat näihin kohteisiin ovat 30-40 prosenttia pidempiä”.

Finnair lensi ennen pandemiaa noin kahteenkymmeneen Aasian kaupunkiin.

Lähi-idästä tulee Finnairille entistä tärkeämpi markkina-alue. Finnair kertoi viime viikolla solmineensa strategisesta yhteistyöstä Qatar Airwaysin kanssa. Jatkossa Finnair lentää neljästä Euroopan kohteesta Dohaan 28 kertaa viikossa.

”Tämä on enemmän viikkolentoja kuin lensimme manner-Kiinaan ennen pandemiaa. Dohan reitistä tulee meille erittäin tärkeä, ja yleisestikin Lähi-idän hubien merkitys korostuu uudessa geopoliittisessa tilanteessa.”

Finnair aikoo pienentää lentolaivastonsa kokoa ja optimoida sitä uutta verkostoa varten. Yhtiöllä on nykyisin noin 80 lentokoneen laivasto.

Koneiden vähentämisen määrä riippuu lentolippujen kysynnästä ja esimerkiksi Kiinan markkinoiden avautumisen aikataulusta, mutta esimerkiksi loka–joulukuussa Finnair kertoo lentävänsä 80-85 prosentin kapasiteetilla, joka sillä oli ennen pandemiaa.

Yksikkökustannusten noin 15 prosentin vähentämistavoite sisältää yli 200 miljoonan euron verran jo saavutettuja kustannussäästöjä.

Eurooppa- ja omistaja­ohjaus­ministeri Tytti Tuppuraisen (sd) mukaan vahva ja kannattava Finnair on Suomelle tärkeä.

Tuppurainen kirjoittaa Twitterissä, että valtio ”on valmis harkitsemaan omaa rooliaan yhtiön tervehdyttämisessä edellyttäen, että myös muut sidosryhmät osallistuvat yhtiön kehittämiseen”.

Valtio on Finnairin enemmistöomistaja 55,9 prosentin omistusosuudella.

Pandemian aikana Finnair kääntyi omistajiensa puoleen ja järjesti 500 miljoonaa euron osakeannin.