Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksia Instagram-vaikuttajille, McDonald’sille ja seksileluverkkokaupalle

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen esimerkiksi seksileluja myyvän verkkokaupan mainostamisesta radiossa ennen iltayhdeksää.

7.9. 11:12

Lapsiin ja nuoriin kohdistuva markkinointi ja sosiaalisen median vaikuttajien toiminta on saanut moitteita mainosten hyvää tapaa valvovalta mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Mainonnan eettinen neuvosto (Men) on muun muassa antanut huomautuksen seksileluja myyvän verkkokaupan radiomainoksesta, jota oli esitetty ennen iltayhdeksää. Bauer Median radiokanavat ja Huippukiva.fi-verkkokauppa saivat huomautuksen samalla perusteella jo toistamiseen.

Neuvosto katsoi, että lyhyessä mainoksessa on käytetty sanaa ”lelu”, mikä on omiaan herättämään lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon ja lapsille sopimattomia tuotteita myyvään verkkokauppaan.

Huomautus annettiin myös McDonald’sin televisiomainoksista, joissa nuoret kiipeävät kerrostalon katolle. Neuvosto katsoi, että vaarallisen toiminnan kuvaukselle ravintola­yrityksen mainoksissa ei ole hyväksyttävää perustetta. Neuvosto muistuttaa, että nuorille kohdistetussa ja heitä esittävässä markkinoinnissa tulisi noudattaa erityistä huolellisuutta.

Men on antanut huomautuksen myös kahdelle sosiaalisen median sisällöntuottajalle. Vaikuttaja ja bloggaaja Anna Pastak sai huomautuksen piilomainonnasta. Pastak oli julkaissut Instagram-tilillään kuvan mainostettavasta anorakista jo ennen varsinaista mainoskampanjaa.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi asiasta huomautuksen Pastakin lisäksi anorakkia markkinoineille Partioaitalle ja Sastalle, sillä markkinointi ei ollut tunnistettavissa.

Yrittäjä ja tosi-tv-tähti Sointu Borg sai huomautuksen mainostettuaan Instagram-tilillään saamiaan BP hairin kampaajapalveluita. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, ettei mainos ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, sillä asiasta kerrottiin epäselvästi ja vasta julkaisun viimeisellä tekstirivillä.

Neuvoston mukaan mainostunnisteen tulee olla selkeä ja helposti havaittavissa heti julkaisutekstin alussa.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot ja huomautukset ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.