Urjalan makeistukulle huomautus hyvän tavan vastaisesta mainonnasta

Urjalan makeistukku käytti ananasanustappi-sanaa mainoksessa, jossa esiintyi myös lapsi. Neuvosto piti mainosta hyvän tavan vastaisena.

Urjalan makeistukku käytti ananasanustappi-sanaa mainoksessa, jossa esiintyi myös lapsi.

9.9. 11:29 | Päivitetty 9.9. 12:43

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksia hyvän tavan vastaisesta mainonnasta.

Huomautuksen sai esimerkiksi Urjalan Makeistukku. Yritys käytti verkkosivuillaan ananasanustappi-sanaa kuvamainoksessa, jossa esiintyi myös lapsi. Neuvosto piti mainosta hyvän tavan vastaisena. Vastauksessaan yritys myönsi, että mainos oli hyvän tavan vastainen ja kertoo poistaneensa mainoksen verkkosivuiltaan.

Huomautuksen saivat myös Keravan Energia ja Sipoon Energia väkivallan esittämisestä mainoksessaan ilman perusteltua syytä. Youtubessa olleessa mainosvideossa näytettiin lapsia, jotka ampuvat leikkijousipyssyllä aikuista henkilöä. Aikuinen jää mainoksessa maahan makaamaan. Neuvosto huomautti päätöksessään, että lapsia ei saa markkinoinnissa esittää osallistumassa muille vahinkoa aiheuttavaan toimintaan. Mainos oli neuvoston mukaan hyvän tavan vastainen.

Lisäksi yhteensä viisi sosiaalisen median sisällöntuottajaa ja markkinoijaa sai neuvostolta huomautuksen mainosten riittämättömästä merkitsemisestä Instagramissa. Huomautettujen joukossa olivat esimerkiksi Beata Leppilampi ja julkaisun markkinoijana toiminut Metsola Lifestyle sekä Aleksi Valavuori ja markkinoijana ollut yritys EV Lataus.

Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussääntöjen mukaan markkinoinnin on oltava selkeästi tunnistettava markkinoinniksi esitystavasta ja mediasta riippumatta. Huomautetuissa julkaisuissa mainostunnisteet olivat riittämättömiä tai niitä ei ollut.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot ja huomautukset ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita