Espanja ja Portugali ajavat kaasuputkea, joka helpottaisi Euroopan Venäjä-riippuvaisuutta – Miksi Ranska vastustaa putkea?

Espanjan ja Portugalin ajaman putken kautta kulkisi kolmannes EU:n tarvitsemasta maakaasusta. Saksan mielestä putki olisi pitänyt jo rakentaa, mutta miksi Ranska hankaa yhä vastaan, kysyy toimittaja Pilvikki Kause.

Algeriaa ja Espanjaa yhdistää osin Välimeren pohjassa kulkeva Medgaz-putki. Kuvassa kaasuputken maanpäällinen osa Espanjan Almeriassa. Pyreneiden yli vedettävä Midcat olisi kuin putken jatkopala.

14.9. 2:00 | Päivitetty 14.9. 6:57

PORTO

Espanja ja Portugali ovat ilmoittautuneet osaltaan hätiin Eurooppaa kylmäävän energiapulan ratkaisemiseksi.

Pyreneiden niemimaan kaksikko piirtää vaihtoehtoista geopoliittista karttaa vastavetona Venäjän harjoittamalle kaasukiristykselle.

Espanjan pääministeri Pedro Sánchez ja Portugalin pääministeri António Costa esittävät, että niemimaasta luodaan energiahuollon risteysasema.

Portugalin pääministeri António Costa kuuluu kaasuputken aktiivisimpiin lobbareihin.

Mantereen lounaisimmasta kulmasta Keski-Eurooppaan voisi tämän strategian mukaan kulkea kolmannes EU:n tarvitsemasta maakaasusta.

Suunnitelman toteuttamiseksi on rakennettava iso kaasuputki, joka liittää niemimaan muun Euroopan verkostoon, pääministerit painottavat.

Ja kun fossiilisista polttoaineista luovutaan hiljalleen muutoinkin ilmastokriisin vuoksi, putkessa virtaisi vihreää vetyä Itämerelle saakka.

EU on sitoutunut vihreään siirtymään 2050 mennessä. Espanja tavoittelee puhtaan, uusiutuvan energian kärkituottajan asemaa. Portugali kulkee ison itänaapurinsa vanavedessä. Maat panostavat muun muassa yhteiseen tuuli- ja aurinkovoimatuotantoon.

Espanjan pääministeri Pedro Sánchez sanoo, että ilman kaasuputkea Espanja ja Portugali eivät pysty vastaamaan ”veljesmaiden kutsuun”.

VETOAPUA kaksikko saa Saksasta. Liittokansleri Olaf Scholz on pannut arvovaltansa likoon, sillä ”putki olisi pitänyt jo rakentaa”.

”[Putki] on osa kansallista turvallisuutta, saksalaista ja eurooppalaista”, hän painotti hiljattain lehdistötilaisuudessa, johon myös vierailulle kutsuttu pääministeri Sánchez osallistui.

Scholz kertoi taivuttelevansa niin Euroopan komissiota kuin Ranskaa.

Ranskaa tarvitaan, koska putki vedettäisiin Katalonian itsehallintoalueelta Pyreneiden vuoriston yli Etelä-Ranskaan eli Midiin. Tästä juontaa putken nimi Midcat.

EU tarvitaan useiden satojen miljoonien eurojen investoinnin kustantajaksi.

Saksan liittokansleri Olaf Scholzin mielestä Midcat-putki on osa saksalaista ja eurooppalaista turvallisuutta.

OSA Midcat-putkea on ehditty vetää, sillä ehdotus ei ole uusi. Espanja ja Portugali alkoivat kampanjoida sitä parikymmentä vuotta sitten. Ne halusivat jaolle huokeasta venäläiskaasusta kuten niin moni pohjoisempana.

Pyreneiden eli täkäläisittäin Iberian niemimaa on kuin irrallinen saareke muun EU:n energiamarkkinoista.

Espanjaa ja Ranskaa yhdistää kaksi pienemmän siirtokyvyn maakaasuputkea, ja tukkoiseksi moitittu sähkönsiirtoverkko. Vähäinen kilpailu heijastuu yhteensä noin 57 miljoonan asukkaan niemimaan korkeissa sähkö- ja lämmityskuluissa.

Bryssel hyväksyi Midcatin kymmenisen vuotta sitten, ja Ranska myötäili. Mutta sitten viranomaiset ilmoittivat 2019, että investointi oli liian kallis hyötyihin nähden. Ympäristönsuojelukin painoi hyllytyksessä. Rakentaminen jäi kesken. Hiukan yli 200 kilometriä puuttuu.

RANSKAN presidentti Emmanuel Macron ei lämpene putkelle. Hänestä nykyiset kanavat riittävät. Hanke ei pohjaa tosiasioihin, vaan ”väärään tietoon”, presidentti arvostelee.

”En ymmärrä, miksi hyppelisimme kuin Pyreneiden vuohet tämän ympärillä selittäen, että se ratkaisee kaasuongelman”, hän tölväisi lehdistötilaisuudessa Pariisissa syyskuun alussa.

Tilaisuutta edelsi videopalaveri liittokansleri Scholzin kanssa.

Macronin läksytys ärsyttää Lissabonissa ja Madridissa. Nurjuuden syy on portugalilaisten ja espanjalaisten päättäjien mukaan Ranskan itsekkyys sekä sähköä vievä ydinvoimateollisuus. Midcat olisi sen intressien vastainen.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron ei lämpene putkelle.

Espanjassa ja Portugalissa ei ole maakaasuvarantoja omasta takaa. Putkeen johdettaisiin sen sijaan paineistettua kaasua Afrikan suurimmasta tuottajasta Algeriasta sekä nesteytettyä tuontikaasua eri puolilta maailmaa.

Algeriaa ja Espanjaa yhdistää osin Välimeren pohjassa kulkeva Medgaz-putki. Pyreneiden yli vedettävä Midcat olisi kuin sen jatkopala.

Algeria pelaa kuitenkin omaa kaasupeliään ja taiteilee Venäjän ja lännen välissä. Valtiovalta on katkaissut toimitukset toisessa, Marokon kautta Espanjaan koukkaavassa putkessa. Syynä on Länsi-Saharan konfliktia koskeva diplomaattinen kiista.

Siksi entistä tärkeämpiä ovat valtavissa aluksissa Atlantin ja Välimeren rannan tuontiterminaaleihin saapuvat kaasutoimitukset. Niissä Yhdysvallat on kiilannut ykköseksi. EU on muutoinkin hankkinut yhdysvaltalaista kaasua historiallisen suuria määriä.

ESPANJA on puolestaan terminaalien suurvalta Euroopassa, koska niitä on seitsemän.

Terminaaleissa nesteytettyä kaasua voidaan uudelleenlastata pienempiin aluksiin jatkovientiin toisaalle Eurooppaan, varastoida, kuljettaa edelleen maanteillä ja jakeluputkissa sekä höyryttää takaisin kaasuksi. Nesteytetty maakaasu (lng) ei ole sama kuin nestekaasu, jota hankitaan vaikkapa pulloissa kotikäyttöön.

Espanjan terminaalit riutuvat alikäytön vuoksi. Mutta Ukrainan sodan seurauksena viimeisin, kymmenen vuotta joutilaana seissyt laitoskin käynnistetään vihdoin. Tuonti on vilkastunut hallituksen mukaan niin paljon.

Portugalin ainoa terminaali sijaitsee Lissabonin eteläpuolella Sinesissä. Se on manner-Euroopan strateginen syväsatama lähimpänä Yhdysvaltoja.

Saksa ja Puola neuvottelevat yhdysvaltalaiskaasun ostamisesta Sinesin kautta. Jatkotoimitukset pienemmissä, Itämerelle sopivissa aluksissa voitaisiin Portugalin mukaan käynnistää muutaman kuukauden kuluessa.

Midcatista ei vielä luovuta. Putki maksaisi naapurihallitusten mielestä tulevaisuudessa itsensä pois.

Ilman sitä ei pystytä vastaamaan ”veljesmaiden kutsuun”, Sánchez painottaa.

”Espanjalla on kolmannes koko Euroopan kaasunkäsittelykapasiteetista”, hän sanoi Saksassa lehdistölle.

”Emme voi käyttää [kapasiteettia] osoittaaksemme solidaarisuutta muille maille, koska [putki]liittymä puuttuu… Jos se ei onnistu Ranskan läpi, niin sitten Italian kautta.”

Suunnitelma B on putki Barcelonasta meren pohjaa Italian länsirannikolle Livornoon ja eteenpäin pohjoiseen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita