Goldman Sachs: maakaasun hinta tulee puolittumaan Euroopassa vuoteen 2023 mennessä

Maakaasun hinta tulee Goldman Sachsin arvion mukaan puolittumaan vuoden 2023 ensimmäisen kvartaalin loppuun mennessä.

Goldman Sachsin logo New Yorkin pörssissä maaliskuussa 2021.

13.9. 13:01

Maakaasun hinnat ovat laskeneet merkittävästi sen jälkeen, kun Euroopan unioni on alkanut hahmotella linjauksiaan energiakriisiin puuttumiseksi. EU on asettanut tavoitteekseen muun muassa sähkön kysynnän vähentämisen. Asiasta uutisoi Bloomberg.

Kaasufutuurien hinnat ovat laskeneet 9,3 prosenttiakoko kuukauden pohjalukemiin. Hinnat ovat silti koko vuoden aikana pysyneet kahdeksankertaisena normaaliin verrattuna. Goldman Sachsin ennusteen mukaan hinnat puolittuvat nykyisestä vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen mennessä. Siten hinnat laskisivat alle 100 euroon megawattitunnilta.

Euroopan unionissa kaasun osuus koko energiantuotannosta on 20 prosenttia. Kaasun käyttö energiatuotannossa on ollut nousussa vuoden ensimmäisten kahdeksan kuukauden aikana matalamman vesi- ja ydinvoimantuotannon johdosta.

Euroopan unioni kannustaa vähentämään energian kulutusta ja tukee energia­yhtiöiden maksuvalmiutta pyrkien ehkäisemään kriisin taloudellista leviämistä. EU on varastoinut kaasua enenevissä määrin ja laajentanut polttoaine­lähteitään samalla kun Venäjä on vähentänyt kaasutoimituksia.

Bloombergin näkemän lakiluonnoksen mukaan Euroopan komissio on ehdottanut kahta tavoitetta energiakysynnän vähentämiseksi: kokonaiskulutuksen vähentämistä sekä pakolliseksi tavoitteeksi kysynnän vähentämistä energiapiikkien aikana.

Brittilehti The Guardian uutisoi tiistaina, että EU olisi sen tietojen mukaan muuttamassa kantaansa venäläiselle kaasulle asetettavasta hintakatosta. Vuodetun asiakirjan mukaan lakiluonnoksessa ei ole hinta­kattoa venäläiselle kaasulle eikä unioniin tuodulle kaasulle.

EU:n energiaministerit keskustelivat hintakatosta perjantaina. Euroopan keskeisimmän kaasuntoimittajan Norjan pääministerin Jonas Gahr Støren mukaan enimmäishinnan määrittely ei ratkaise sitä perimmäistä ongelmaa, että Euroopassa kaasun määrä on verrattain vähäinen. Jäsenmaiden ministerit olivat yhtä mieltä siitä, että hintakatto vaatii vielä lisävalmistelua.

The Guardianin mukaan lopullinen esitys voi vielä muuttua, mutta asiakirja paljastaa komission epäillyt siitä, että se saisi riittävän monen EU-maan tuen ehdotuksilleen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita