S-pankki hylkäsi laina­hakemuksen, jota asiakas ei ollut koskaan tehnyt

HS:lle viestin välittäneen lukijan mukaan S-pankki eväsi hänen laina­hakemuksensa, vaikka hän ei ollut koskaan tehnyt lainahakemusta S-pankkiin.

S-pankin mobiilipankki.

23.9. 9:30

Poikkeavat tapahtumat S-pankin asiakkaiden verkkopankeissa vaikuttavat jatkuvan.

Helsingin Sanomien lukija kertoo saaneensa S-pankista maanantaina viestin, jolla pankki hylkäsi kohteliaasti hänen lainahakemuksensa asiakkaan taloudelliseen tilanteeseen vedoten.

”Kiitos lainahakemuksestasi. Emme valitettavasti voi myöntää hakemaasi lainaa. [...] Haluamme huolehtia siitä, ettei lainan takaisinmaksu aiheuta hakijalle taloudellisia ongelmia”, viestissä kirjoitetaan.

HS:lle viestin välittäneen lukijan mukaan viesti on kummallinen, koska hän ei ollut koskaan tehnyt lainahakemusta S-pankkiin.

S-pankki tiedotti viime viikolla sen verkkopankkitunnusten haavoittuvuudesta, joka vaivasi pankin palveluita 20. huhtikuuta ja 5. elokuuta välisen ajan.

HS:n lukijan saama lainanhylkäämisviesti on päivätty maanantaille 19. syyskuuta eli noin puolitoista kuukautta siitä, kun S-pankki kertoo korjanneensa vian.

S-pankin digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaavan johtajan Carl-Edvard Holmbergin mukaan kyse ei ole laajemmasta häiriöstä.

”Meillä ei ole häiriötä, jossa asiakkaille lähtisi viestejä lainoista, joita he eivät ole hakeneet”, Holmberg kertoi sähköpostilla.

S-pankki ei voi kommentoida yksittäisiä tapausta.

”Olemme olleet yhteydessä verkkopankin viestillä tai kirjeitse kaikkiin asiakkaisiin, joita nyt julkisuudessa ollut tunnistautumisen järjestelmähäiriö koski. Jos asiakkaaseen ei ole oltu yhteydessä järjestelmähäiriön johdosta, häiriö ei koskettanut häntä”, Holmberg kertoo.

Kummallisen lainanhylkäämisviestin saanut lukija kertoo, ettei hän ole saanut S-pankilta viestiä järjestelmähaavoittuvuudesta.

S-pankki kertoi viime viikolla lähes neljä kuukautta kestäneestä it-järjestelmähäiriöstä pankin verkkopankin tunnistautumisessa.

Haavoittuvuus mahdollisti muutaman sadan henkilön suuruisen joukon pankin asiakkaita kirjautua ”tietyissä” tapauksissa toisen asiakkaan verkkopankkiin.

Häiriö korjattiin S-pankin mukaan sen jälkeen, kun pankki huomasi sen elokuussa. Pankki sai asiakkailtaan tietoja haavoittuvuutta hyödyntävistä väärinkäytöksistä jo keväällä.

Haavoittuvuutta ehdittiin käyttää luvattomiin maksuihin ja muihin verkkopalveluihin kirjautumiseen.

Poliisin mukaan toteutuneita tekoja eli maksuvälinepetoksia oli viime viikon tiedon mukaan 53 kappaletta. Näiden lisäksi poliisin tutkinnassa on arviolta noin 150 tietomurtoa.

HS kertoi viime viikon keskiviikkona tapauksesta, jossa S-pankin asiakas oli huomannut tilinsä tyhjentyneen yllättäen toukokuussa. Tililtä oli nostettu yhteensä noin tuhat euroa ja luotolta oli siirretty tilille toiset tuhat euroa.