Deturin suomalaisasiakkaat vaikeuksissa Turkissa: Turisteja on pyydetty maksamaan jo maksettuja hotellihuoneita – KKV selvittää ongelmia

Matkatoimisto Deturin ongelmia selvitetään nyt pohjoismaisten viranomaisten kesken.

Matkatoimisto Detur ei ole kyennyt maksamaan Turkissa matkalla olevien asiakkaiden majoitusta.

22.9. 15:43

Suomalaisilla matkailijoilla on ollut matkatoimisto Deturin kanssa Turkin matkoillaan hankaluuksia. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) selvittää ongelmia.

Matkustajia on kehotettu hotelleissa maksamaan majoituksestaan itse, vaikka he ovat jo maksaneet hotellista osana matkapakettia. KKV viittaa julkisuudessa oleviin tietoihin, joiden mukaan matkatoimisto Detur ei ole kyennyt maksamaan Turkissa matkalla olevien asiakkaiden majoitusta.

KKV kertoo tiedotteessaan pyytäneensä Deturilta selvitystä tilanteesta välittömästi. Virasto selvittää asiaa yhdessä pohjoismaisten viranomaisten kanssa, koska KKV:n mukaan ongelma koskee myös muita Deturin pohjoismaisia asiakkaita.

Deturin toimintaa harjoitetaan Ruotsista ja näin ollen myös yhtiön vakuudet ja vakuuksia valvova viranomainen on Ruotsissa, kertoo KKV.

KKV lupaa antaa lisätietoja tilanteesta heti kun niitä on saatavilla.

Sosiaalisessa mediassa esimerkiksi Facebookin julkisessa Alanya-vinkkejä lomalaisille -ryhmässä lukuisat matkailijat kertovat hotellin vaatimuksista maksaa majoitus uudelleen. Matkailijat ovat myös saaneet viestejä pikaisella aikataululla perutuista lennoista.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Keskisuomalainen.

Deturilla oli ongelmia matkojen toteuttamisessa keväällä. Maaliskuussa Detur perui kymmeniä kevään etelänlomalentoja äkisti liian vähäisen kysynnän takia.

Tuolloin KKV oli saanut kymmeniä yhteydenottoja liittyen muun muassa Deturin tekemin yllättäviin peruutuksiin ja muutoksiin. Tuolloin osalla matkailijoista oli ollut myös vaikeuksia saada yhteyttä Deturin asiakaspalveluun.

HS yritti saada torstai-iltapäivänä kommenttia Deturin toimitusjohtajalta. Hän ei ole toistaiseksi vastannut soittopyyntöön. Yhtiön puhelinnumerosta vastattiin näin:

”Kiitos soitosta. Ruuhkasta johtuen jonotusaika voi olla poikkeuksellisen pitkä", vastattiin yhtiön puhelinautomaatista.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita