Sähköautot eivät yleisty niin nopeasti kuin toivotaan, sanoo Toyotan pääjohtaja

Akio Toyodan mukaan autovalmistaja panostaa jatkossakin sähköautojen lisäksi hybridiautoihin ja kehittää vetykäyttöisiä ajoneuvoja.

Akio Toyoda on ollut Toyotan pääjohtaja vuodesta 2009.

3.10. 16:58

Autoala on matkalla kohti sähköistymistä, mutta ei läheskään niin nopeasti kuin toivotaan.

Näin toteaa autovalmistaja Toyota Motorin pääjohtaja Akio Toyoda.

Yhtiö on kertonut investoivansa 70 miljardia dollaria (noin 71,7 miljardia euroa) sähköistettyjen autojen tuotantoon. Tästä panostuksesta noin puolet on menossa täyssähköautojen kehittämiseen.

Toyota on maailman suurimpia autovalmistajia ja on lähtenyt sähköautojen massatuotantoon monia kilpailijoitaan varovaisemmin.

Moni sijoittaja on pitänyt Toyotan sähköautojen strategiaa liian hitaana, kertoo CNBC. Japanilaisyhtiössä kuitenkin uskotaan, että paras vaihtoehto on panostaa laajasti eri käyttövoimiin.

”Tavoitteemme on edelleen tarjota mahdollisimman laajalle asiakaskunnalle mahdollisimman kattava valikoima erilaisia voimalinjoja”, sanoo toimitusjohtaja Toyoda.

Pääjohtaja Akio Toyoda esitteli E-palette-konseptiautoa Tokion autonäyttelyssä vuonna 2019.

Yhtiö oli varhain liikkeellä hybridiautojen kanssa ja se on kehittänyt esimerkiksi polttokenno- ja hybriditeknologiaa yhdistävän Mirai-mallin.

Toyotan malliston kulmakiviä ovat edelleen Corollan kaltaiset itselataavat hybridit, joissa sähkömoottori avustaa polttomoottoria ja vähentää kulutusta. Yhtiö on tuomassa markkinoille laajan valikoiman sähköautoja vasta vuonna 2025.

Toyotaa johtava Akio Toyoda kommentoi yhtiön tulevaisuutta jälleenmyyjien tapaamisessa viime viikolla Las Vegasissa.

Hän pitää joidenkin päättäjien ja kilpailijoiden arvioita sähköautojen yleistymistä liian kunnianhimoisina. Perusteeksi hän mainitsee kuluttajien alueellisesti vaihtelevat tarpeet, hinnoittelun ja riittävän infrastruktuurin puuttumisen.

Toyodan mukaan uusien autojen tarpeen täyttämisen kokonaan sähköautoilla vuoteen 2035 mennessä on vaikea tehtävä. Vertailukohtana hän pitää itseohjautuvia autoja, joiden uskottiin olevan liikenteessä jo 2020-luvulla.

Toyota on tunnettu laajasta jälleenmyyntiverkostosta, jossa valtuutetut myyjät vastaavat myös autojen huolloista.

Viime vuosina Teslan kaltaiset yhtiöt ovat haastaneet autoalan perinteisen jälleenmyyjämallin ja alkaneet myydä autojaan suoraan asiakkailleen verkossa.

Akio Toyodan mukaan yhtiö aikoo kuitenkin jatkaa jälleenmyyntiä totutulla tavalla.

66-vuotias japanilainen kuuluu Toyotan perustajasukuun. Hän on itse entinen kilpa-autoilija, joka on kertonut ”rakastavansa autoja”.

Viime vuonna Toyota nousi Yhdysvalloissa myyntitilastojen kärkeen, ja sen RAV4-katumaasturi oli yksi maan suosituimmista automalleista. Myös Suomessa Toyota on suosituin automerkki.

Toyodan mukaan yhtiössä ei ole tapana kehuskella menestyksellä vaan tehdä kova töitä.

”Mutta kun kuulin meidän nousseen ykköseksi Yhdysvalloissa, juhlin sitä pienellä tanssilla työhuoneessani”, hän sanoo.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan