Ruoan kallistuminen kiihtyy: ”Kurkkujen ja tomaattien kohdalla voi tulla raja vastaan”

Teollisuuden ja kaupan sopimat hinnat astuivat voimaan syyskuussa, joten ruoan hintojen nousun kiihtyminen ei tullut asiantuntijalle yllätyksenä.

Vihannesten hinnat voivat lähteä roimaan nousuun. Suomessa viljeltävien kurkkujen ja tomaattien tuotantomäärät voivat supistua, koska energia on liian kallista, jotta kasvihuoneiden pyörittäminen olisi kannattavaa.

14.10. 15:40 | Päivitetty 14.10. 16:19

Ruoka kallistui poikkeuksellista tahtia syyskuussa ja hintojen nousuvauhti kiihtyi elokuusta.

Maatalouteen ja luonnonvaramarkkinoihin perehtyneelle tutkijalle hintojen kova nousu ei tullut yllätyksenä.

”On ollut tiedossa, että tasokorotukset tulevat hintoihin syyskuussa, kun teollisuuden ja kaupan väliset uudet hinnat tulevat voimaan. Hintojen korotus on jopa pienempi, mitä voitaisiin odottaa”, sanoo Luonnonvarakeskuksen (Luke) erikoistutkija Hanna Karikallio.

Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Hanna Karikallio.

Karikallion mukaan hinnat olisivat voineet pompata yli 15 prosenttiakin.

Ruoan kallistuminen on silti tällä vuosituhannella omassa luokassaan. Elintarvikkeiden hinta nousi syyskuussa 14,7 prosenttia edellisvuodesta, kun taas elokuussa nousu oli ollut 12,2 prosenttia.

”Ovat nämä isoja korotuksia, kuluttaja kyllä tuntee ne kukkarossaan”, Karikallio sanoo.

Karikallion mukaan Tilastokeskuksen perjantaina julkistaman kuluttajaindeksin tietojen pohjalta voi sanoa, että erityisesti teollisuus on tällä erää saanut kustannusten nousun ujutettua kuluttajahintoihin asti. Tuottajien ja teollisuuden kustannukset nousevat nyt kovaa, koska energian hinnat nousevat.

”Jalostetumpien tuotteiden hinnat nousivat suhteellisesti enemmän kuin raaka-aineissa. Se on myös ymmärrettävää, koska teollisuuden tuottajahinnat ovat nousseet maatalouden tuottajahintoja hitaammin”, Karikallio sanoo.

Raaka-aineiden kuten jauhojen ja lihan hinnat ovat edelleen nousussa. Karikallion mukaan nyt myös näistä raaka-aineista jalostetut tuotteet, kuten makkarat tai leipä kallistuvat kovaa.

Hintojen nousu viime vuodesta ei ole myöskään pysähtymässä, vaan jatkuu samalla tai jopa kiihtyvällä tahdilla. Karikallion mukaan tilanne tasaantuu vasta ensi vuonna, kun hintoja aletaan verrata nykytasoon. Lopullisesti tilanteen ratkaisee ensi vuoden sato.

”Loppuvuonna hinnannousu tulee olemaan aika lailla samaa tasoa kuin nyt, luultavasti 15 prosenttia menee rikki.”

Karikallion mukaan erityisesti vihannesten hinnat voivat nousta loppuvuonna ja talvella merkittävästikin. Tuotantokustannukset kasvavat kylmenevällä säällä, koska energian hinnat ovat niin korkealla.

”Vihannesten hinta oli jo nousussa, mutta maltillisesti. Niissä nähdään isoimpia nousuja ja ne ovat ehkä niitä, mitkä eniten nostavat ruoan hintainflaatiota”, Karikallio sanoo.

Esimerkiksi monelle suomalaiselle kurkku ja tomaatti ovat kuuluneet automaattisesti ostoskoriin. Tänä talvena niiden tuottaminen Suomessa voi olla niin kallista, että kasvihuoneet saattavat joutua keskeyttämään tuotantoa.

”Kurkkujen ja tomaattien kohdalla voi kuluttajilla tulla raja vastaan. Monet tuottajat ovat jo puhuneet, että supistavat tuotantoaan talveksi.”

Kaupan ja tuottajien sopimushintojen nostaminen osuu isommin kuluttajien kukkaroon taas ensi vuoden alussa.

Tuottajahinnat määräävät osaltaan kaupan tuotteille lätkäisemän hintalapun, mutta voisiko kauppa pysäyttää ruoan hintojen nousua?

”Tilanne on erittäin hankala kaikille ketjun osapuolille. Kauppaketjut kilpailevat keskenään eivätkä nekään hyväntekeväisyyttä voi tehdä”, Karikallio sanoo.

Silti Karikallio toteaa, että kauppa on kannattanut viime aikoina hyvin. Esimerkiksi Kesko teki huhti–kesäkuussa yhtiön parhaan toisen vuosineljänneksen tuloksen. Se oli 13. peräkkäinen kerta, kun kauppayhtiö paransi neljännestulostaan vertailukaudesta.

”Kauppayhtiöillä on myös omat kustannusten nousunsa ja tilanne on vaikea myös kaupoille. Jos jollakin niin heillä olisi tilaa miettiä, miten tässä voisi joustaa.”

Silti kuluttajien ahdinkoon nopein ratkaisu on Karikallion mukaan muuttaa omia valintoja. Tätä suomalaiset ovat jo alkaneet tehdä.

Niin Kesko, S-ryhmä kuin Lidl ovat kertoneet, että kauppojen omien tuotemerkkien tuotteiden suosio on kasvanut. Ketjut ovat myös alkaneet tuoda näiden halpismerkkien tuotteita aiempaa enemmän kauppojen hyllyille.

”Kuluttajat pystyvät omalla käyttäytymisellään vaikuttamaan ostoskorin hintaan. On hieno asia, että tuotteita on tarjolla laajalla hintaskaalalla.”

Toisaalta kun lähtee tinkimään hinnoista, voi joutua tinkimään myös muista tekijöistä.

”Yleensä nämä halvimmat tuotteet ovat tuontituotteita. Niissä voi olla enemmän rasvaa ja lisäaineita, mutta ruokaa nekin ovat”, Karikallio sanoo.

Kaikki elintarvikkeet eivät kuitenkaan kallistu enää jyrkkenevällä nousukäyrällä. Esimerkiksi tuoreen kalan ja kahvin hintojen nousu hidastui selvästi.

Enimmillään tuoreen kalan hinta nousi toukokuussa lähes 50 prosenttia. Syyskuussa nousu oli hieman yli 21 prosenttia.

Kahvi kallistui viime vuoden lopussa ja alkuvuodesta vieläkin kovemmin. Maaliskuussa kahvi oli jo 51,7 prosenttia edellisvuotta kalliimpaa. Syyskuussa kahvi oli noin 30 prosenttia edellisvuoden syyskuuta kalliimpaa. Elokuusta kahvin hinta putosi 2,6 prosenttia.

”Kahvin ja kalan hintojen nousu on ollut niin hurjaa, ettei tällainen tunnu enää missään”, Karikallio sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan