Uberin entinen päälobbari: Kun oikeusjutut alkoivat, kuljettajamme muuttuivat ”kumppaneiksi”

Uberin laittomuuksia paljastanut entinen päälobbari valotti tiistaina europarlamentissa kyytipalvelun kyseenalaisia tapoja kohdella kuljettajiaan.

Massiivisen tietovuodon mukaan kyytipalvelu Uber toimi tietoisesti vastoin lakia laajentaessaan toimintaansa maasta toiseen.

25.10. 17:14 | Päivitetty 25.10. 20:38

Kyytipalvelu Uberin liiketoimintamalli perustuu siihen, että jonkun pitää hävitä, sanoo amerikkalaisyhtiön entinen päälobbari ja tietovuotaja.

Uberin entinen julkisyhteisöjen suhteista vastannut johtaja Mark MacGann oli tiistaina Euroopan parlamentin työllisyyden ja sosiaaliasioiden valiokunnan kuultavana.

MacGann vuoti kesällä brittilehti The Guardianille kymmeniä tuhansia asiakirjoja, joista paljastui yhtiön laaja lobbaustoiminta ja käytäntöjä, jotka rikkoivat tietoisesti silloisia taksilakeja.

Tietovuotaja valotti europarlamentin kuulemistilaisuudessa Uberin kyseenalaisia tapoja kohdella yhtiön kuljettajia.

”Kerroimme kuljettajille, että he voivat ansaita tuhansia euroja kuussa ja saada kunnollisen elintason. Ja olla samalla itsensä pomo. Se ei koskaan tapahtunut. Jotta liiketoimintamalli onnistuisi, jonkun täytyi kärsiä”, MacGann sanoi puheessaan, jota usea europarlamentaarikko kehui vaikuttavaksi.

MacGann kertoi europarlamentin jäsenille, että Uberin aloittaessa toimintaansa yhtiö kohteli sen välittämiä kyytejä ajavia kuljettajia ”selkärankana” ja ”sankareina”.

”Annoimme kuljettajille kalliita Iphone-puhelimia ja bonuksia. Jos heillä ei ollut ajoneuvoa, neuvottelimme sopimuksia pankkien, autoyhtiöiden ja vakuutusyhtiöiden kanssa.”

Kuljettajien kohtelu muuttui kuitenkin MacGannin mukaan sen jälkeen, kun lakia kiertäviä Uber-kuljettajia vastaan nostettiin oikeusjuttuja.

Uberin lakiasianosasto keksi, että kuljettajia pitäisi alkaa kutsua ”kuljettajakumppaneiksi”, jolla moni muukin niin sanottu alustayhtiö kutsuu sovelluksiaan käyttäviä työntekijöitä. Uberin lobbausosasto kehotti puolestaan puhumaan työstä ”taloudellisena mahdollisuutena”.

”Oikeusjutut pakottivat meidät uuvuttavaan lingvistiseen ja semanttiseen jumppaan. Missään tapauksessa kukaan ei saanut puhua työstä”.

MacGann työskenteli Uberin lobbaajana useamman vuoden, jonka aikana yhtiö laajeni aggressiivisesti uusiin maihin. Kun Uber oli laajenemassa uusiin kaupunkeihin, yhtiö tuki kuljettajien kyytejä anteliaasti.

Kun markkinoille päästiin, tuki loppui. Sen jälkeen yhtiö otti käyttöön muun muassa turva- ja palvelumaksun.

”Arvioin, ettei mikään tästä tulovirrasta mennyt kuljettajille”, MacGann sanoi.

Uber suhtautui niin ikään kiistanalaisesti kuljettajien haluun muodostaa edunvalvoja. MacGannin mukaan yhtiön edustajat loivat salaprofiileja Facebookin ja Whatsappin ryhmiin vakoilemaan kuljettajia ja yhtiö tiedusteli jopa silloin olemassa olevien taksiliittojen toimintaa. Yhtiöllä oli käytössä ”massiivinen” turvallisuusosasto.

”Maksoimme Yhdysvalloissa ja Euroopassa turvallisuusyhtiöille, yksityisetsiville ja entisille tiedustelupalvelun työntekijöille, jotta ne tutkisivat taksijärjestöjä. Siihen aikaan meillä oli taipumus tutkia ihmisten roskakoreja”, MacGann vastasi yhden europarlamentaarikon kysymykseen.

MacGann myös kertoi europarlamentaarikoille Uberin voimakkaasta lobbauskoneistosta. MacGannin mukaan yhtiöllä oli käytettävissä ”rajattomat” resurssit.

Yhtiö käytti pelkästään vuosina 2015–16 edunvalvontaan, lobbaukseen ja viestintään yhteensä 19 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria maailmanlaajuisesti.

MacGannin tietovuoto Uberista kattaa vuodet 2013–2017. Uber on myöntänyt tehneensä aiempina vuosina virheitä ja on kertonut olevansa nykyisin eri yhtiö.

Uber-ilmiantajalta kysyttiin jatkaako Uber yhä laittomia käytäntöjään. MacGann vastasi, ettei osaa sanoa, mutta korosti, että yhtiöllä oli aikoinaan käytännössä rajaton lobbausbudjetti.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan