Teknojätit syöksyvät nyt jyrkästi, ja se voi olla maailmantaloudelle synkkä viesti

Alphabet, Amazon ja Meta kertoivat tällä viikolla poikkeuksellisen heikoista osavuosikatsauksista. Se voi olla ensimmäinen merkki teknologiayhtiöiden kiristyvästä kisasta, kirjoittaa HS:n taloustoimittaja Alex af Heurlin.

Googlen emoyhtiö Alphabet, Amazon ja Facebookin emoyhtiö Meta kertoivat tällä viikolla huonoja uutisia näkymistään.

28.10. 14:17

Talouden näkymät ovat heikot, inflaatio jyllää ja suurvaltojen välit ovat kireät. Kun huomioi nämä lähtökohdat, pörssiyhtiöiden tuloskausi on sujunut kohtuullisen hyvin. Yli puolet amerikkalaisten pörssiyhtiöiden tulosjulkistuksista on ylittänyt analyytikko-odotukset.

Optimistit saivat kuitenkin tällä viikolla kylmää vettä niskaansa, kun Yhdysvaltain suuret teknologiayhtiöt julkaisivat tuloksensa.

Facebookin emoyhtiö Meta kertoi keskiviikkona vaisusta kasvusta ja hallitsemattomasti kasvavista kuluista. Metan osakekurssi on pudonnut keskiviikon tulosjulkistuksen jälkeen 25 prosenttia. Googlen emoyhtiö Alphabetin tulos oli sekin vaisu. Mainosmyynti ei vedä entiseen tapaan ja kulut kasvavat. Alphabetin kurssi on luisunut tällä viikolla kymmenen prosenttia.

Ehkä suurin järkytys saatiin torstaina illalla, kun Amazon kertoi hyvin vaisusta näkymästä loppuvuodelle. Amazonin osakekurssi rysähti hetkessä 20 prosenttia.

Financial Timesin mukaan suurten teknologiayhtiöiden markkina-arvot kutistuivat tällä viikolla 800 miljardia dollaria.

Vain Applen tulos ylsi analyytikko-odotuksiin, eikä sen kurssi rysähtänyt ainakaan heti tuloksen jälkeen. Tosin Applen toimitusjohtaja Tim Cook sanoi sijoittajapuhelussa viime yönä, että odottaa loppuvuodelle heikentyvää kasvua. Tuo kommentti saatiin niin myöhään, ettei markkinareaktioita ehditty nähdä. Voi siis olla, että Applenkin kurssi päätyy luisuun tänään Wall Streetilla.

Heikkoja tuloksia voi tulkita kahdella tavalla.

Ensimmäisen tulkinnan mukaan surkeat teknojättien tulokset kertovat yleisestä talouskehityksestä. Teknojätit pysyvät datamassojen ja seurantajärjestelmien avulla erinomaisesti pulssilla maailmantalouden näkymistä ja kuluttajien mielenliikkeistä.

Lisäksi teknologiajätit ovat kasvaneet tähän mennessä erinomaisesti taloussuhdanteista huolimatta. Finanssikriisi ei niiden kasvulukuihin juuri vaikuttanut ja koronakriisi vain kiihdytti niiden kasvua.

Jos siis suuret teknoyhtiöt povaavat vaikeita aikoja, on syytä huolestua.

Toinen tulkinta on ehkä lohdullisempi. Voi olla, että teknojätit ovat kasvaneet jo niin suuriksi, ettei niiltä voi odottaa enää samanlaista kasvua kuin takavuosina. Ne takovat edelleen miljardeittain rahaa, mutta jatkossa kasvu on hitaampaa ja kilpailu kireämpää.

Teknologiajätit kasvoivat nykyiseen kokoluokkaansa pitkälti sen vuoksi, että ne eivät kilpailleet päämarkkinoilla suoraan toisiaan vastaan. Jos kilpailua oli, se oli ennemmin kahden yhtiön tapa jakaa markkinaa. Alphabet ja Facebook jakoivat mainosmarkkinan, Amazon keskittyi verkkokauppaan, Microsoft ja Apple kehittivät omia ekosysteemejään rinta rinnan. Nyt moni asia viittaa siihen, että tuo vuosia pysynyt teknologiajättien tulitauko on purkautumassa.

Esimerkiksi Meta ja Alphabet ovat olleet mainosmarkkinan ehdottomia ykkösiä markkinaosuuksilla mitattuna. Niiden markkinaosuudet ovat jo niin isot, että ne eivät voi enää itse vaikuttaa kovin paljoa kasvuvauhtiinsa, vaan ovat entistä enemmän yleisen mainosmarkkinan kehityksen armoilla. Mainosmarkkina kasvaa karkeasti muutamia prosentteja vuodessa. Se tuskin riittää Alphabetille tai Metalle, jotka ovat sydämeltään kasvuyhtiöitä.

Kilpailu mainosmyynnistä on vain kiristymässä, sillä Amazon, Apple ja Microsoft ovat nekin tulleet viime vuosina tosissaan mukaan mainosmarkkinalle. Esimerkiksi Amazonin mainosbisnes kasvoi heinä-syyskuussa 30 prosenttia vuoden takaisesta noin kymmeneen miljardiin dollariin.

Googlen voittamattomalta näyttänyttä hakukonebisnestä haastetaan monelta suunnalta. Esimerkiksi Amazon on rakentanut omasta verkkokaupastaan yhä enemmän hakukoneen ja tuotekatalogin ristisiitosta. Microsoft kehittää edelleen omaa Bing-hakukonettaan. Google on ollut oletushakukone Applen puhelimissa, mutta sekin voi muuttua.

Ehkä verisintä kisaa käydään nyt pilvipalveluissa. Amazonin AWS-pilvipalvelu on pilvipalvelumarkkinan johtaja, mutta sielläkin kasvun rajat tulevat jossain vaiheessa vastaan. AWS kasvoi viime neljänneksellä 27,5 prosenttia vuoden takaisesta eli hitaimmin koko historiansa aikana.

Pilvipalvelumarkkinan kakkonen on Microsoft, ja sekin ennustaa myynnin kasvun hidastuvan lähikuukausina. Paraskaan markkina ei ole enää immuuni taantumalle.

Suuret teknologiayhtiöt hakevat nyt väkisin kasvua muilta markkinoilta, ja siksi niiden päät kolisevat yhteen tulevina vuosina myös esimerkiksi tekoälyssä, mikrosiruissa, auto-ohjelmistoissa.

Kasvavat kulut, kiristyvä kilpailu ja heikentyvä kasvu ovat ikävä yhdistelmä mille tahansa yhtiölle, myös Yhdysvaltain suurimmille teknologiayhtiöille.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan