WSJ: Fordin heikosti pärjäävien työntekijöiden valittava kurssi tai irtisanomis­paketti

Autovalmistaja Ford on kertonut esihenkilöille, että heikosti pärjäävien työntekijöiden on valittava irtisanomispaketin tai työsuoritusta parantavan ohjelman välillä.

Autojätti Ford tarjoaa heikosti pärjääville työntekijöille irtisanomispakettia tai työsuoritusta parantavaa ohjelmaa.

31.10. 17:26

Autovalmistaja Ford on asettanut lokakuun alusta alkaen uudenlaisia vaatimuksia toimistotyöntekijöilleen, joiden se katsoo pärjäävän liian heikosti, kertoo talouslehti The Wall Street Journal (WSJ).

Lehden mukaan autojätin johto on kertonut esihenkilöille, että joidenkin heikosti pärjäävien työntekijöiden on valittava irtisanomispaketin tai 4–6 viikkoa kestävän työsuoritusta parantavan ohjelman välillä.

WSJ:n näkemän sisäisen sähköpostin mukaan Fordin uudet vaatimukset koskevat pääasiassa vähintään kahdeksan vuotta yhtiön palveluksessa olleita toimistotyöntekijöitä, joiden työsuoritusten Ford katsoo olevan laskusuunnassa.

WSJ:n näkemän ja yhtiön lehdelle aidoksi vahvistaman sähköpostiviestin mukaan työntekijöille ei tarjota enää minkäänlaista irtisanomispakettia, jos he valitsevat koulutusohjelman, mutta heidän työsuorituksensa ei parane.

Fordin uusien linjausten mukaan alle kahdeksan vuotta yhtiön palveluksessa olleet heikosti pärjäävät työntekijät voidaan ohjata suoraan irtisanomispaketin piiriin, ilman koulutusohjelmaa.

Autojätin uudet heikosti pärjääviä työntekijöitä koskevat ohjeet ovat osa sen pyrkimystä vähentää vuosittaisia kulujaan noin kolmella miljardilla dollarilla vuoteen 2026 mennessä, WSJ kertoo.

Kulukurin on tarkoitus vapauttaa yhtiön resursseja pidemmän aikavälin siirtymään kohti sähköautojen markkinoita.

Ford kertoi elokuun lopussa vähentävänsä yhteensä 3 000 työpaikkaa pääasiassa Pohjois-Amerikan ja Intian tehtailtaan.

Yhtiön toimitusjohtaja Jim Farley ja Fordin hallituksen puheenjohtaja Bill Ford sanoivat elokuussa, että yhtiö on paitsi vähentämässä työtä, mutta myös järjestelemässä uudelleen ja yksinkertaistamassa liiketoimintojaan.

Farley on todennut, että Fordilla on liikaa työntekijöitä joissain paikoissa, kuten perinteisessä autonvalmistuksessa, mutta sähköautojen valmistamiseen osaavaa työvoimaa ei ole riittävästi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan