Noho Partnersilla ”kaikkien aikojen ravintola­kesä”, tulos yli tuplaantui

Ketjujen kasvattaminen tuo varmimmat tuotot.

Noho Partnersin Aku Vikström Ravintola Teatterissa Helsingissä syksyllä 2020. Vasemmalla pääbaarimestari Nam Mai

8.11. 8:49 | Päivitetty 8.11. 13:32

Ravintolayhtiö Noho Partners kohensi tulostaan tuntuvasti heinä–syyskuussa. Liikevoitto kasvoi 8,4 miljoonaan vuoden takaisesta 3,9 miljoonasta, ja liikevaihto kasvoi 39 prosenttia 86 miljoonaan euroon.

Hyvää tulosta siivitti koronarajoitusten purkaminen alkuvuonna, minkä jälkeen yksityinen kulutus ravintoloissa palautui nopeasti. Yhtiön mukaan takana on ”kaikkien aikojen ravintolakesä”.

Toimitusjohtaja Aku Vikströmin mukaan loppuvuoden näkymät ovat hyvät ja varaustilanne ylittää vuoden 2019 tason.

”Vahva tuloksenteko jatkui kolmannella vuosineljänneksellä liikevoittomarginaalin ollessa 9,7 prosenttia. Tämä on noin kaksi prosenttiyksikköä enemmän kuin pandemiaa edeltävänä vuonna 2019”, Vikström sanoi tiedotteessa.

Vikström totesi, että yhtiö on saanut kansainvälisiltä markkinoilta oppia siitä, millaisella liiketoiminnalla päästään parempaan pääoman tuottoon. Yritysostoilla ja brändikonseptien skaalaamisella on mahdollista päästä yli 20 prosentin tuottoihin. Uusien ravintolakonseptien luomisessa riskit ovat suuremmat, Vikström totesi.

Suomessa yhtiö aikoo kasvattaa ketjuja Friends & Brgrs ja Hook. Noho Partners on myös äskettäin avannut Hanko Sushi -ketjun uudistuneen konseptin mukaisen pilottiravintolan.

Yhtiö kohensi tulosohjeistustaan ja ennakoi saavuttavansa kuluvalla tuloskaudella yli 300 miljoonan euron liikevaihdon ja yli 8,5 prosentin liikevoittomarginaalin ravintolaliiketoiminnassa. Aiempi näkymä oli yli 8 prosentin liikevoittomarginaali.

Vuodelle 2024 yhtiö tavoittelee noin 400 miljoonan euron liikevaihtoa ja noin 10 prosentin liikevoittomarginaalia.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita