Osapuolet vahvistavat: Kelluva lng-terminaali tulee Suomeen joulu­kuussa

Terminaalialuksen muutostyöt ja Inkoon sataman rakennustyöt etenevät aikataulussa.

Kelluva lng-terminaali saapuu Inkoon Joddbölen satamaan joulukuussa. Rakennustyöt satamassa ovat jo pitkällä. Vieressä sijaitsi aiemmin Fortumin kivihiilivoimala.

11.11. 18:00

Suomen ja Baltian maakaasun saatavuus ensi talvena on näillä näkymin turvattu.

Valmistelutyöt Inkoossa, Suomen ensimmäisen kelluvan lng-terminaalin sijoituspaikassa, ovat edenneet suunnitelmien mukaan, ja terminaalialus saapuu Suomeen joulukuussa. Ensimmäinen lng:tä eli nesteytettyä maakaasua tuova tankkeri voisi näin purkaa lastinsa terminaaliin näillä näkymin tammikuussa.

Terminaalialuksen toimittavan yhdysvaltalaisen Excelerate Energyn toimitusjohtaja Steven Kobos vahvisti torstaina tulosjulkistuksen yhteydessä, että alus saapuu Suomeen joulukuussa.

Parhaillaan Exemplar-niminen terminaalialus on Espanjassa telakalla, missä alukseen tehdään muutostöitä, jotta se pystyy toimimaan Itämeren talviolosuhteissa. Aiemmin alus oli käytössä Argentiinan rannikolla.

Suomea kohti alus lähtee näillä näkymin marras–joulukuun taitteessa, arvioi valtion kaasuverkkoyhtiön Gasgrid Finlandin toimitusjohtaja Olli Sipilä. Gasgrid on aluksen tilaaja.

Jotta kelluva terminaalialus voidaan sijoittaa Inkooseen, täytyy satamaan tehdä miljoonaluokan investoinnit. Sataman rakenteita täytyy uusia ja vahvistaa, jotta lähes 300-metrinen alus voi sinne ankkuroitua.

Lisäksi täytyy rakentaa runsaan kahden kilometrin mittainen kaasuputki, joka kytkee sataman Suomen kaasuverkkoon.

Nämä työt ovat pitkälti valmiit, ja Gasgridissä ollaan luottavaisia siihen, että terminaali voi aloittaa toimintansa suunnitellussa aikataulussa.

”Toki tällaisiin projekteihin liittyy aina riskejä, ja tätä projektia viedään eteenpäin hyvin tiukalla aikataululla. Mutta toistaiseksi kaikki näyttää hyvältä”, Sipilä sanoo.

Valmistelut Suomessa ovat edenneet poikkeuksellisella vauhdilla, Kobos kiittelee. Vuokrasopimus terminaalista allekirjoitettiin 20. toukokuuta eli pian sen jälkeen, kun Venäjä katkaisi kaasutoimitukset Suomeen.

Hanke on kriittisen tärkeä Suomen ja Baltian energiaturvallisuudelle, sillä se mahdollistaa lng:n tuomisen suuressa mittakaavassa. Inkoosta käsin terminaali palvelee myös Baltiaa, sillä Suomenlahden pohjassa kulkevaa Baltic Connector -putkea pitkin kaasu virtaa myös Viroon.

Rakennustöiden aikataulu on ollut tiukka, ja Sipilän mukaan riskit merkittävillä viivästyksille ovat olleet huomattavia. Kun Gasgrid esimerkiksi etsi toimittajaa purkuvarrelle, joka yhdistää terminaalin kaasuputkeen mantereella, toimituksia luvattiin 1,5 vuoden päähän.

Lopulta toimittaja löytyi terminaalitoimittajan kontaktien avulla, ja purkuvarren on määrä tulla Saksasta Inkooseen lähiviikkoina.

Ensimmäinen lng:tä tuova tankkeri saapuu Inkooseen näillä näkymin tammikuussa. Kuvassa etualalla lepuuttajia, joilla terminaalialuksen kylkeä suojataan, kun lng-tankkeri asettuu sen viereen.

Alunperin terminaalin sijoituspaikasta käytiin kisaa Inkoon ja Viron Paldiskin välillä. Paldiski hävisi kisan, mutta toistaiseksi rakennustyöt sielläkin jatkuvat, ja ainakin Suomessa toivotaan, että satama myös Virossa rakennetaan loppuun – kaiken varalta.

”Jos jotain katastrofaalista sattuisi, meillä on yhä alkuperäinen suunnitelma käytössä”, Sipilä sanoo.

Kelluvan terminaalin hankinta ei yksin riitä turvaamaan Suomen kaasun saantia, vaan tarvitaan myös itse kaasu. Toistaiseksi tiedetä tarkalleen, kuka lng:n Suomeen tuo. Terminaalin käytön sääntöjä viimeistellään parhaillaan.

Excelerate Energy ei aio jäädä Suomessa ainoastaan kelluvan terminaalin operoijaksi, vaan haluaa mukaan Suomen kaasubisnekseen. Kobos kertoo, että yhtiö on jo perustanut Suomeen kaasun myyntiyhtiön ja toimiston.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan