Joukkoviestintä­markkinat pääsivät koronaa edeltävälle tasolle viime vuonna

Elokuvateatteriala ei päässyt viime vuonna vielä jaloilleen koronapandemiasta, kertoo Tilastokeskus.

Vuonna 2020 koronaepidemia puolitti elokuvateatterialan arvon.

24.11. 10:26

Suomen joukkoviestintämarkkinat palautuivat vuodessa koronapandemiaa edeltävälle tasolle, kertoo Tilastokeskus. Kaikki toimialat eivät kuitenkaan palautuneet tasaisesti.

Keskuksen torstaina julkistaman joukkoviestintätilaston mukaan alan markkinoiden arvo oli viime vuonna noin 3,77 miljardia euroa, mikä ylittää vuoden 2019 tason. Koronapandemiavuonna 2020 markkinoiden arvo laski, mutta ala kasvoi viime vuodesta yhteensä 4,9 prosenttia eli noin 178 miljoonaa euroa.

Tilaston mukaan television ja internetmainonnan arvo kasvoi myös korona-aikana. Varsinkin televisioalan myynti kasvoi, mitä selittää esimerkiksi maksullisten suoratoistopalveluiden kasvanut suosio.

Myös äänitteiden myynti kasvoi viime vuonna, mutta perinteisen levykaupan sijaan myynti on niin ikään pääosin peräisin digitaalisista kanavista.

Kustannus- ja sanomalehtiala ei vielä kasvusta huolimatta saavuttanut korona-aikaa edeltänyttä tasoa vielä viime vuonna. Aikakausilehtien markkinat puolestaan jatkoivat tilaston mukaan niin ikään laskuaan, ja Tilastokeskuksen mukaan sama kehitys on jatkunut jo noin vuosikymmenen verran.

Vuonna 2020 koronaepidemia puolitti elokuvateatterialan arvon. Suurena syynä tähän olivat kokoontumisrajoitukset, joilla yritettiin hidastaa koronaviruksen leviämistä. Tilastokeskuksen mukaan elokuvateatterialan myynti jatkoi laskuaan viime vuonna ollen noin 46 miljoonaa euroa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan