Yhdysvalloissa vietetään maanantaina kaikkien aikojen verkko­shoppailu­päivää

Ennakkotietojen mukaan yhdysvaltalaiset keskittävät tänä vuonna ostoksiaan isoihin tarjouspäiviin viime vuotta enemmän.

Verkkokauppajätti Amazonin työntekijä lajitteli toimituksia yhtiö toimituskeskuksessa New Jerseyssä maanantaina 28. marraskuuta.

28.11.2022 20:58

Yhdysvalloissa vietetään maanantaina historian suurinta verkko-ostospäivää.

Verkkokauppaa analysoivan Adobe Analyticsin ennakkotietojen mukaan Cyber Monday -kampanjapäivän myynti kasvaa 11,2–11,6 miljardiin dollariin tänä vuonna. Viime vuodesta kasvua syntyisi jopa noin 8,5 prosenttia.

Cyber Monday -teemapäivä on Yhdysvalloissa ajoitettu kiitospäivän jälkeiselle maanantaille. Kaupat ajoittavat päivälle erilaisia tarjouksia. Kiitospäivän jälkeinen perjantai tunnetaan nykyisin Black Fridayna, ja se aloittaa kauppojen vilkkaan joulusesongin.

Viime vuonna Cyber Monday -kampanjapäivän myynti supistui 1,4 prosenttia, koska kauppojen toimitusketjuissa oli haasteita. Näin ollen kauppojen oli pakko toteuttaa pidempiä kampanjoita, eivätkä ruuhkat osuneet samalle päivälle.

Nyt isot kauppayhtiöt kuten Target, Macy’s ja Best Buy odottavat ostokäyttäytymisen palaavan sellaiseksi mitä se oli ennen pandemiaa.

Hintojen nousuvauhti on ollut tänä vuonna kovaa myös Yhdysvalloissa. Ihmiset ovatkin odottaneet kieli pitkällä isoja alennusmyyntejä ja säästelleet lahjaostosten tekemistä kampanjapäiviin, kertoo uutistoimisto Reuters.

”Shoppailijat odottelevat nyt pidempään kovempia alennuksia, eikä heitä houkutella yhtä helposti kuin aiemmin”, sanoo konsulttiyhtiö Spieckerman Retailin hallituksen puheenjohtaja Carol Spieckerman Reutersille.

Yhdysvalloissa kaupat myös todella tarjosivat mittavia tarjouksia verkkokaupoissaan, kertoo Reuters. Esimerkiksi Walmart ja Best Buy myivät televisioita ja läppäreitä satojen dollarien alennuksilla. Myös Amazonissa osa alennuksista on ollut mittavia.

Adoben mukaan kovimmassa alennuksessa ovat tänä vuonna olleet tietokoneet, mutta myös vaatteet, lelut ja huonekalut. Yhtiön analyysissä hyödynnettiin dataa, joka kattaa 85 prosenttia sadan suurimman verkkokaupan verkko-ostoksista Yhdysvalloissa.

Cyber Monday niittää suosiota myös Britanniassa, jossa tehtyjen ostosten arvo kasvoi viisi prosenttia tänä vuonna verrattuna vuodentakaiseen, ilmenee Barclaycard-yhtiön datasta. Black Friday -myynti kasvoi 3,6 prosenttia.

”Haastavasta talouden näkymästä huolimatta kuluttajat ovat ottaneet kaiken irti tarjotuista alennuksista. Tätä päivää edeltävät rohkaisevat tiedot Black Fridaysta ja vahva viikonloppu sekä verkossa että myymälöissä”, sanoo Barclaycardin johtaja Marc Pettican Reutersille.

Adoben mukaan Yhdysvalloissa Black Friday -ostospäivänä verkkokauppojen myynti kasvoi ennätykselliseen 9,12 miljardiin dollariin.